Adviespunt
Het belang van een crisisteam en een crisisplan voor calamiteiten op school

Het verlies van een leerling, (seksueel) grensoverschrijdend gedrag onder jonge kinderen, een leerling met een mes op school. Ingrijpende gebeurtenissen waarvan je hoopt dat ze je nooit overkomen op school. En soms… gebeurt het dan toch.

De afgelopen twee weken verwelkomden wij school-, team- en afdelingsleiders bij de training Van Ramp naar Rust. De training waarin Ine en ik als crisisadviseurs van het calamiteitenteamWil je meer weten over het calamiteiten team? Je leest het hier.  van School & Veiligheid kennis en ervaring hebben uitgewisseld, zodat je ook na een calamiteit de sociale veiligheid op school kan waarborgen. Maar hoe doe je dat dan?

“Een ramp vergroot datgene wat er al is …  Vanuit veiligheid kan je moeilijke situaties beter aan.”

Uit deze uitspraak van een deelnemer spreekt het belang om op voorhand te investeren in sociale veiligheid. Omdat je op het moment dat het ertoe doet, je het moet doen met wat er is. Daar kan een actief veiligheidsbeleid bij helpen. Het is dan een houvast, omdat het belangrijk is om ‘vanuit rust te handelen’ zoals een deelnemer verwoordde tijdens de training. Toch kan er op het moment zelf ook behoefte zijn aan een sparringpartner, het gebeurt je immers niet dagelijks, je raakt er niet ervaren in. Dan kunnen het Adviespunt en het calamiteitenteam van School & Veiligheid ondersteuning bieden.

Bij een calamiteit, bel School & Veiligheid

ook ná een calamiteit kunnen wij ondersteuning bieden
030 – 285 66 16 |
adviespunt@schoolenveiligheid.nl

Wat helpt jou op het moment dat het ertoe doet?

Een vraag die je jezelf kan stellen is of het crisisplan dat je hebt liggen, datgene is wat jou op dat moment het beste kan helpen. Wat is er op jouw school aanwezig en heb je er wat aan? We inventariseerde met de deelnemers welke onderdelen van het crisisplan op hun school aanwezig is.  Dat viel soms wat tegen, maar er werden ook ontdekkingen gedaan en pareltjes gevonden waarvan niemand wist dat ze ergens in een mapje zaten. Zelfs crisisplannen uit 1997 werden weer afgestoft.

De-escalerend effect

We kijken ook met elkaar naar wat meer beleidsmatige vragen: Wanneer maak je gebruik van een protocol en wanneer zet je het crisisplan in? Weten de juiste mensen ook de juiste informatie te vinden op het moment dat het ertoe doet? Maar het gaat soms ook verder (of eerder?) dan dat: ken je bijvoorbeeld het de-escalerende effect van leerlingbemiddelingWaarom werken met leerlingbemiddeling? We schreven er een artikel over. ?

De conclusie bij de meesten was: er is werk aan de winkel. Maar bovenal waren de trainingen leuk! Leuk om collega’s over hun ervaringen te horen, andere crisisplannen te bekijken en na de eerste aarzeling toch een poging te wagen in het rollenspel. Dank jullie allemaal voor de ontmoeting en het vertrouwen om de kwetsbaarheid te tonen, in het rollenspel te stappen en tot leren te komen. Wat kan leren toch spannend zijn en uiteindelijk enorm veel voldoening geven!

“Waardevol”     

“Nuttig”    

“Afwisselend” 

Wij zijn Stichting School & Veiligheid. Wij ondersteunen scholen bij het bevorderen van een sociaal veilig klimaat. Dit doen wij door:

Creëer een sociaal veilige sfeer op school

Blijf op de hoogte

Meld je net als 13.000 anderen aan voor onze nieuwsbrief
en ontvang iedere maand actuele informatie
over sociale veiligheid op school.

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.