Primair Onderwijs
Voortgezet Onderwijs
MBO
Creëer een sociaal veilige sfeer op school
Zoek je informatie en materialen op het gebied van sociale veiligheid en onderwijs? Deze kennisbank bevat publicaties, beleidsinstrumenten, achtergrondinformatie en trainingen van Stichting School & Veiligheid waarmee je direct aan de slag kunt gaan.
Hieronder kun je het totale aanbod filteren op thema, sector en doelgroep. Klik op ‘Zoek’ om te kunnen zoeken op zelfgekozen trefwoorden.
Voor vragen over sociale veiligheid kun je terecht bij het Adviespunt School & Veiligheid. Onze ervaren adviseurs denken graag met je mee. Emily van Driel en Marjolein Hage van het Adviespunt leggen je uit hoe dat werkt.
Om het in en rond school veilig te houden, is het soms nodig om te controleren op verboden spullen. Denk bijvoorbeeld aan alcohol, wapens en vuurwerk. Wat mag schoolpersoneel wel en niet doen? En wanneer schakel je de politie in? In dit artikel lees je wat wel en niet mag. En wij geven tips.
Een positieve schoolcultuur draagt bij aan een veilige plek waar iedereen zich gezien en gehoord voelt, wat het een belangrijke schakel voor schoolverbetering maakt. In dit artikel lees je hoe je als schoolleider aan de slag gaat met het creëren van een veilige schoolcultuur.
Bekijk het webinar terug waarin docenten, experts en trainers in gesprek gaan over het stellen van de inclusieve norm in het mbo en waarom dat zo belangrijk is voor de sociale veiligheid van iedere student. Je hoort ervaringen en inzichten uit het project All Inclusive – over diversiteit en inclusie op het mbo. Wat werkt? Wat maakt het lastig? En hoe kun je morgen op jouw instelling starten?
De zelfdoding van een leerling heeft ook grote impact op een school. Het is belangrijk dat een school zorgvuldig en planmatig met deze specifieke situatie om gaat. Wat staat je als school te doen? Wat kun je doen als je je zorgen maakt om een leerling en hoe borg je dat in het veiligheidsbeleid?
Beluister de podcastserie van School & Veiligheid over criminaliteit. Hoe ver gaat dat? Welk effect heeft dat op leerlingen en op het schoolklimaat? En wat kun je er als onderwijsprofessional tegen doen?
Het ‘Stappenplan: omgaan met online incidenten’ is een overzichtelijk handelingskader voor scholen. Het plan laat stap voor stap zien hoe een school kan omgaan met een online incident tussen leerlingen – en hier lering uit kan trekken voor preventief beleid.
Frank Huiting is vertrouwenspersoon voor studenten op één van de locaties van ROC Noorderpoort in Groningen. Hij is hiermee een toegankelijk aanspreekpunt voor meldingen en klachten over sociale onveiligheid en ongewenst gedrag. In dit artikel deelt hij zijn ervaringen.
Geen onderwerp dat zo beladen kan zijn als seksualiteit of seksueel (grensoverschrijdend) gedrag. Hoe kun je als school een sociaal veilig klimaat creëren rondom het bespreken van seksualiteit? Een interview met Lynn Louwe, adviseur sociaal veiligheidsbeleid en crisisadviseur en Martje Heerkens, adviseur seksuele integriteit.
Een leerling die zich extreem uitlaat over vluchtelingen, of een klas waar een verhitte discussie ontstaat over het geloof. Elke leraar kan hiermee te maken krijgen. Hoe pak je dan de regie (terug)? Liena van Loenen is lerarenopleider biologie aan Hogeschool Windesheim en geeft haar studenten de training ‘Dialoog onder Druk’.
Je loopt er ongetwijfeld wel eens tegenaan in de klas: oplopende gemoederen door uiteenlopende meningen. Ook op de lerarenopleiding komt dit voor. Hoe houd je als leerkracht of lerarenopleider grip in een polariserende dynamiek en blijf je in verbinding met je leerlingen en studenten?
Dit artikel geeft BPV-begeleiders van mbo-instellingen adviezen om hun studenten ook tijdens de beroepspraktijkvorming een sociaal veilige leeromgeving te bieden.
Niet gevonden wat je zocht?
Heb je een vraag of wil je persoonlijk advies over sociale veiligheid op school?
Neem dan contact op met ons Adviespunt.