Primair Onderwijs
Voortgezet Onderwijs
MBO
Creëer een sociaal veilige sfeer op school
Zoek je informatie en materialen op het gebied van sociale veiligheid en onderwijs? Deze kennisbank bevat publicaties, beleidsinstrumenten, achtergrondinformatie en trainingen van Stichting School & Veiligheid waarmee je direct aan de slag kunt gaan.
Hieronder kun je het totale aanbod filteren op thema, sector en doelgroep. Klik op ‘Zoek’ om te kunnen zoeken op zelfgekozen trefwoorden.
Met de kletskaartjes Welles Nietes start je simpel een veilig gesprek over de vrijheid van meningsuiting, meningsverschillen en het verschil tussen feiten en meningen. (Gemaakt voor het po; ook te gebruiken in het vo.)
Speciaal voor zorgprofessionals in en om de school ontwikkelden School & Veiligheid, Rutgers en SoaAids de e-learning ‘Zorg op school’ over het thema …
In een sociaal veilige school is structureel oog voor relaties & seksualiteit. School & Veiligheid en Rutgers ontwikkelden een Toolkit waarmee studenten op pabo en lerarenopleiding al kennis en ervaring met dit thema kunnen opdoen.
E-learning Gezonde relaties & seksualiteit voor leraren . De e-learning bestaat uit acht modules. De thema’s zijn: Lesgeven over relaties & seksualiteit; Seksuele integriteit en een veilige sfeer; Omgaan met verschillen; Seksuele ontwikkeling; Seksueel grensoverschrijdend gedrag; Vakinhoudelijke kennis; Contact met ouders; Schoolbreed werken aan relaties & seksualiteit. Er zijn aparte e-learnings voor po en vo.
Hoe ga je om met alledaagse situaties in de klas die raken aan sociale veiligheid? Aan de hand van vijf filmpjes kun je hier zelf of samen met collega’s op reflecteren. Zo krijg je meer zicht op je pedagogisch handelen en ben je met elkaar op weg naar een sociaal veilige school.
Corona en de lockdowns hebben een enorme impact gehad op het onderwijs. Fysiek onderwijs blijft gelukkig ook bij een eventuele nieuwe coronagolf de insteek van alle betrokkenen. Desondanks blijft de impact van corona merkbaar bij leerlingen en medewerkers: meer conflicten, de groepsdynamiek blijft onstuimig en de omgangsvormen lijken niet meer duidelijk. Wat kun je als bestuurder, teamleider of onderwijsprofessional in het algemeen doen om de prettige sfeer te herstellen en vast te houden?
Vier leerlingen en een leraar vertellen over hun ervaring met pesten en buitensluiten. Deze interviews zijn opgenomen voor de Week Tegen Pesten 2021 waar de slogan was: Buitensluiten? Uitgesloten!
Er zijn in Nederland voor het middelbaar onderwijs nog weinig programma’s ontwikkeld die pesten tegengaan. Volgens onderzoekers Lydia Laninga en Geertjan Overbeek is het belangrijk om aan te sluiten op de sterke behoefte van jongeren om zelf hun eigen leer- en leefomgeving te bepalen.
Hoe voorkom je ongewenste sexting? En hoe ga je ermee om als het mis gaat? De wegwijzers ‘Seksualiteit online’ zetten op een rij welke materialen en programma’s hierin kunnen ondersteunen op het po en vo.
Na elke vakantie doorloopt een groep bepaalde fasen in het proces van groepsvorming. De eerste weken aan het begin van het schooljaar worden de Gouden Weken genoemd. Deze weken zijn bij uitstek geschikt om een fundament neer te zetten voor een goede groepsvorming en fijne sfeer. Na de kerstvakantie beginnen de Zilveren Weken. Dit is een goed moment om weer extra aandacht te besteden aan de dynamiek in de klas.
Een korte serie gesprekken over gendervraagstukken in het onderwijs. Is de kijk op jongens en meiden van invloed op hun ontwikkeling of niet? Welke rol speelt het onderwijs hierin? Wat kom je tegen in de dagelijkse praktijk en wat weten we uit onderzoek?
Je kunt leerlingen inschakelen voor het laten ‘landen’ van nieuwe leerlingen en voor het oplossen van conflicten. In dit artikel lees je een overzicht van de verschillende vormen van leerlingen die leerlingen helpen.
Niet gevonden wat je zocht?
Meld je aan voor onze nieuwsbrief en ontvang iedere maand actuele informatie over sociale veiligheid op school.