Adviespunt
Zoek Overzicht
Toont:
resultaten.

Podcastserie Genderwijs

povomboBurgerschapsvormingPedagogisch klimaatPestenGender- en seksuele diversiteitToon nog 4 tags

Een korte serie gesprekken over gendervraagstukken in het onderwijs. Is de kijk op jongens en meiden van invloed op hun ontwikkeling of niet? Welke rol speelt het onderwijs hierin? Wat kom je tegen in de dagelijkse praktijk en wat weten we uit onderzoek?

Handreiking voor vertrouwenspersonen

povomboVertrouwenswerkToon nog 1 tags

Deze Handreiking voor vertrouwenspersonen is een praktisch naslagwerk bij het uitvoeren van de meest voorkomende werkzaamheden.

Waarom werken met leerlingbemiddeling?

povoPedagogisch klimaat

Je kunt leerlingen inschakelen voor het laten ‘landen’ van nieuwe leerlingen en voor het oplossen van conflicten. In dit artikel lees je een overzicht van de verschillende vormen van leerlingen die leerlingen helpen.

Taken en functies op het gebied van sociale veiligheid

povomboPestenVertrouwenswerkToon nog 2 tags

Scholen zijn verplicht zorg te dragen voor de fysieke en sociale veiligheid van leerlingen en medewerkers. Welke taken en functies op het gebied van sociale veiligheid op scholen zijn verplicht en welke niet? Een overzicht.

Kijkroute (vo) - omgaan met seksualiteit

voOmgaan met seksualiteitPedagogisch klimaatleraarspelgesprekstoolscholingsaanbodToon nog 4 tags

‘De Kijkroute’ is een professionaliseringswerkvorm voor leraren in het voortgezet onderwijs om samen met enkele collega’s aan de hand van video’s met klassensituaties te werken aan pedagogisch vakmanschap op het gebied seksualiteit en gender. Een spelbord met vragen leidt langs de video’s.

Ouders als partners in schoolveiligheid

povoSamen met oudersouderbetrokkenheidToon nog 1 tags

Voor schoolveiligheid is de betrokkenheid van ouders heel belangrijk. Pedagogisch partnerschap is meer dan ouderbetrokkenheid en ouderparticipatie. Hoe draagt pedagogisch partnerschap bij aan schoolveiligheid?

Puberaal, lastig of radicaliserend?

povomboAgressief gedragRadicaliseringSpanning en discussie in de klasToon nog 3 tags

Deze publicatie bespreekt de soms moeilijk te herkennen scheidslijn tussen wat nog functioneel pubergedrag is en wat risicovol gedrag is, wat mogelijk kan leiden tot radicalisering of polarisatie.

Sociale media en schoolmedewerkers

povoSociale media

Deze brochure van Kennisnet en Stichting School & Veiligheid helpt scholen beleid te ontwikkelen over sociale mediagebruik door medewerkers.

Sociale veiligheid binnen het onderwijs

povoVeiligheidsbeleid

Over sociale veiligheid moet je in gesprek blijven met elkaar. Hoe pak je dat aan? Onze digitale folder ‘Sociale veiligheid binnen het onderwijs’ geeft handvatten hoe je dat kunt doen.

Verklaring Omtrent Gedrag (VOG)

povombo

In dit artikel krijgen schoolleiders en -bestuurders informatie over de ontwikkelingen rond de Verklaring Omtrent Gedrag (VOG) en antwoord op veel gestelde vragen.

Checklist omgaan met calamiteiten

povomboCriminaliteitCalamiteitencrisisramphulpcalamiteitschoolchecklistToon nog 8 tags

Met de Checklist Omgaan met Calamiteiten in het Onderwijs weet iedere onderwijsprofessional hoe te handelen als een calamiteit plaatsvindt in of rond de school.

Pedagogische wegwijzers naar seksuele integriteit (vo)

voOmgaan met seksualiteitPedagogisch klimaat

Wat kun je als vo-leraar doen om een veilig en seksueel integer klimaat te scheppen in de klas en in school? Dat vraagt om pedagogisch vakmanschap. Acht wegwijzers geven richting aan hoe je in alledaagse klassensituaties kunt werken aan seksuele integriteit.

Niet gevonden wat je zocht?

Neem contact op met ons Adviespunt.

Naar Adviespunt School & Veiligheid

Creëer een sociaal veilige sfeer op school

Nieuwsbrief

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en ontvang actuele informatie over sociale veiligheid op school.

Meld je aan

Blijf op de hoogte

Meld je net als 13.000 anderen aan voor
onze nieuwsbrief en ontvang actuele informatie
over sociale veiligheid op school.

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.