Primair Onderwijs
Voortgezet Onderwijs
MBO
Creëer een sociaal veilige sfeer op school
Zoek je informatie en materialen op het gebied van sociale veiligheid en onderwijs? Deze kennisbank bevat publicaties, beleidsinstrumenten, achtergrondinformatie en trainingen van Stichting School & Veiligheid waarmee je direct aan de slag kunt gaan.
Hieronder kun je het totale aanbod filteren op thema, sector en doelgroep. Klik op ‘Zoek’ om te kunnen zoeken op zelfgekozen trefwoorden.
De tool ‘Struisvogel Sessie’ van KIS en Stichting School & Veiligheid helpt om het gesprek aan te gaan over situaties die vaak leiden tot morele dilemma’s rondom diversiteit.
Hoe ga je om met conflicten? Hoe voorkom je dat conflicten uit de hand lopen? Er zijn verschillende methodes, zoals: mediation, leerlingbemiddeling en herstelrecht.
In Nederland heeft gelukkig tot op heden geen terreuraanslag plaatsgevonden. Toch zijn er in de afgelopen jaren calamiteiten met vuurwapens geweest op scholen. Ook kreeg een aantal scholen te maken met een reële dreiging. Een calamiteit is niet te plannen, een goede voorbereiding wel.
Met de Kletskaartjes over Pesten kun je gedurende het hele jaar het onderwerp ‘pesten’ met de leerlingen bespreken. Bijvoorbeeld in de Gouden of Zilveren weken als je extra aandacht besteedt aan de dynamiek en sfeer in de groep.
De kans is groot dat een van je leerlingen te maken heeft met seksueel misbruik. Wat kun je als leraar doen bij een aanwijzing van seksueel misbruik buiten school?
Veilig feesten: het is misschien niet het eerste waar scholen aan denken bij het werken aan schoolveiligheid. In dit artikel lees je informatie over de afspraken en regels die je kunt vastleggen om het voor iedereen een feest te maken.
Hoe houd je Sinterklaas, Kerst en andere feestelijkheden op de basisschool veilig en plezierig? Lees de informatie en tips voor een veilig feesten op school.
Als je vermoedt dat een leerling radicaliseert, dan is wegkijken geen optie. Het signaleren en het onderzoeken van niet-pluis gevoelens behoort tot de pedagogische taak van de school. Dat kan in gesprekken met collega’s maar ook met de leerling zelf.
Het signaleren en het onderzoeken van niet-pluis gevoelens behoort tot de pedagogische taak van de school. Maar wanneer ga je met een individuele leerling hierover het gesprek aan? Hoe voer je zo’n gesprek en wat doe je na afloop?
Dit artikel geeft BPV-begeleiders adviezen om de praktijkstages van hun studenten sociaal veilig te laten verlopen.
Discriminatie is verboden en onwenselijk. Maar wat kun je eraan doen? In dit artikel staan belangrijke tips en handreikingen om discriminatie tegen te gaan.
Wil jij een ouderavond over pesten organiseren? Download dan het draaiboek en de voorbeeldpresentatie in PowerPoint.
Niet gevonden wat je zocht?
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en ontvang actuele informatie over sociale veiligheid op school.
Meld je aan
Meld je net als 13.000 anderen aan voor onze nieuwsbrief en ontvang actuele informatie over sociale veiligheid op school.