Primair Onderwijs
Voortgezet Onderwijs
MBO
Creëer een sociaal veilige sfeer op school
De overeenkomsten en verschillen
‘Burgerschap, dat doen we toch al? Wij hebben een leerlijn sociaal-emotionele ontwikkeling’. Dat er een relatie is met burgerschapsontwikkeling staat vast, maar burgerschapsvorming vraagt meer dan een programma voor sociaal emotioneel leren (SEL).
Je doet de burgerschapsvorming van je leerlingen zelfs te kort als je het gelijk aan elkaar stelt. Hessel Nieuwelink, lector burgerschapsonderwijs aan de Hogeschool van Amsterdam, dook in de relatie van SEL en burgerschap en kwam tot verrassende inzichten die gebundeld zijn in het werk met de niet-zo-verrassende titel: Burgerschap en sociaal-emotioneel leren: de overeenkomsten en verschillen. Het boekje is downloadbaar en helpt de bassischool verder met de twee gebieden integraal verbinden.
Een open en veilig pedagogisch klimaat betekent dat leerlingen de ruimte hebben om te oefenen met burgerschap.
In vogelvlucht is dit wat je terug zal vinden in het boekje:
Download het boekje (pdf)
Dit artikel is gekoppeld aan de volgende thema’s
Wij zijn Stichting School & Veiligheid. Wij ondersteunen scholen bij het bevorderen van een sociaal veilig klimaat. Dit doen wij door:
Meld je aan voor onze nieuwsbrief en ontvang iedere maand actuele informatie over sociale veiligheid op school.