Adviespunt
Een groep kinderen zit in een klaslokaal en doet mee aan burgerschaps- en SEL-activiteiten. School en Veiligheid

‘Burgerschap, dat doen we toch al? Wij hebben een leerlijn sociaal-emotionele ontwikkeling’. Dat er een relatie is met burgerschapsontwikkeling staat vast, maar burgerschapsvorming vraagt meer dan een programma voor sociaal emotioneel leren (SEL).

Je doet de burgerschapsvorming van je leerlingen zelfs te kort als je het gelijk aan elkaar stelt. Hessel Nieuwelink, lector burgerschapsonderwijs aan de Hogeschool van Amsterdam, dook in de relatie van SEL en burgerschap en kwam tot verrassende inzichten die gebundeld zijn in het werk met de niet-zo-verrassende titel: Burgerschap en sociaal-emotioneel leren: de overeenkomsten en verschillen. Het boekje is downloadbaar en helpt de bassischool verder met de twee gebieden integraal verbinden.

Een open en veilig pedagogisch klimaat betekent dat leerlingen de ruimte hebben om te oefenen met burgerschap.

Inhoud

In vogelvlucht is dit wat je terug zal vinden in het boekje:

  • Informatie over vijf competenties die SEL bevat, deze zijn relevant voor burgerschap.
  • Een vergelijking tussen SEL-programma’s en burgerschapsprogramma’s.
  • Het maken van keuzes.
  • De doelen van burgerschapsonderwijs.

Download het boekje (pdf)

Wij zijn Stichting School & Veiligheid. Wij ondersteunen scholen bij het bevorderen van een sociaal veilig klimaat. Dit doen wij door:

Creëer een sociaal veilige sfeer op school

Blijf op de hoogte

Meld je aan voor onze nieuwsbrief
en ontvang iedere maand actuele informatie
over sociale veiligheid op school.

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.