Primair Onderwijs
Voortgezet Onderwijs
MBO
Creëer een sociaal veilige sfeer op school
4 leerlingen en een leraar vertellen over hun ervaring met buitensluiten en pesten
Vier jongeren tussen de 11 en 23 jaar en een leraar vertellen over hun ervaringen met buitensluiten en pesten, welke gevolgen dat voor hen had en welke tips zij hebben voor leraren en leerlingen. Deze filmpjes zijn te gebruiken als gespreksstarter om het thema pesten bespreekbaar te maken met jouw klas.
De filmpjes zijn opgenomen voor de Week Tegen Pesten 2021 met het thema ‘Buitensluiten? Uitgesloten!’ Er zijn filmpjes voor bovenbouw po, vo en mbo.
Tip: bekijk als leraar de filmpjes eerst zelf, zodat je kunt kijken welk(e) filmpje(s) je wilt gebruiken en je goed voorbereid het gesprek in gaat.
Suggesties voor vragen aan de leerlingen na het kijken van de filmpjes:
Belangrijk! Het kan zijn dat leerlingen onder de indruk zijn van de filmpjes, en misschien niet direct zullen praten over wat hen bezighoudt. Vertel hen bij wie zij terecht kunnen als ze op een later moment willen praten. Dit kan bij:
Stef werd op de basisschool gepest. Hij vertelt hoe hij zich hierbij voelde en wat hij gedaan heeft om het pesten te stoppen. Zijn tip voor leerlingen: “Praat erover met je ouders, want als je niets doet dan gaat er ook niets gebeuren, omdat mensen niet weten dat er iets aan de hand is.” Zijn tip voor leraren: “Je moet er echt iets aan doen en er bovenop zitten.”
“Ik ga me niet door iemand anders laten veranderen” – Stef
Daniel werd na schooltijd gepest en durfde het lang niet tegen zijn ouders te zeggen. Zijn tips voor leerlingen: “Praat eens met een kind als je ziet dat het gepest wordt en als je zelf gepest wordt praat er met iemand over.” Zijn tip voor leraren: “Vraag aan een kind dat bijvoorbeeld alleen zit ‘hoe gaat het nou eigenlijk met je?’”
“Heb je een doel of droom, ga deze achterna en laat het nooit vallen” – Daniël
Gil heeft zich vaak buitengesloten gevoeld. Ze had het gevoel dat dit haar schuld was waardoor ze het niet aan iemand durfde te vertellen. Haar tip voor leerlingen: “Op het moment dat je in een diepe put zit, zoek hulp.” Haar tip voor leraren: “Let meer op de omgeving en op kinderen die wat stiller zijn of alleen zitten.”
“Er hoeft niet altijd wat aan de hand te zijn, maar meestal is stilte een teken van verdriet” – Gil
Let op: in dit verhaal wordt over zelfmoord gesproken. Praten over zelfmoordgedachten kan anoniem: chat via www.113.nl, bel 113 of bel gratis 0800-0113.
Iske zag door het pesten geen uitweg meer. Ze vertelt waardoor zij toch hulp is gaan vragen, bij wie en wat haar geholpen heeft om het pesten te stoppen. Haar tip voor de leerling: “Praat erover bijvoorbeeld met een vertrouwenspersoon of leerkracht, stop je gevoelens niet weg want erover praten gaat je echt helpen.” Tip voor de leraar: “Als je iemand verdrietig ziet of die alleen in een hoekje zit, ga er naartoe, spreek diegene aan, zorg ervoor dat je er bent voor die leerling.”
“Iedereen ging met elkaar om en er werd gelachen. Iedereen leefde daar gewoon samen, er was daar geen verschil. En dat is voor mij het moment geweest van ‘Ja, school is toch eigenlijk best wel leuk’ ” – Iske
Rick vertelt hoe hij als leraar pesten voorkomt en aanpakt. Zo bespreekt hij altijd alles samen in de klas omdat leerlingen altijd de geniaalste ideeën hebben vanuit een ander inzicht. Enkele van zijn tips voor andere leraren: “Stel jezelf kwetsbaar op, dat straalt ook uit op de kinderen” en “neem daarnaast de tijd want het belangrijkste is dat kinderen zich prettig en goed voelen.“
“Ik baal altijd als ik het [buitensluiten/pesten] zie, want dan ben ik te laat geweest” – Rick
Dit artikel is gekoppeld aan de volgende thema’s
Andere kennisbank artikelen over dit onderwerp.
Leerlingen die te maken krijgen met pesten moeten bij iemand terecht kunnen op school. Ze moeten erop kunnen vertrouwen dat het pestprobleem wordt aan…
Met de Kletskaartjes over Pesten kun je gedurende het hele jaar het onderwerp ‘pesten’ met de leerlingen bespreken. Bijvoorbeeld in de Gouden of Zilveren weken als je extra aandacht besteedt aan de dynamiek en sfeer in de groep.
Wat zijn goede gedragsregels voor jouw school? Waar moeten ze aan voldoen? Hoe kun je ze samen opstellen? In dit artikel vind je de belangrijkste punten waar je aan kunt denken als je bezig bent met de gedragsregels voor je school.
Vanuit het perspectief van de leraar zetten we uiteen hoe je de groepsdynamica in de klas kunt sturen en de groepsvorming een positieve wending geeft.
Wij zijn Stichting School & Veiligheid. Wij ondersteunen scholen bij het bevorderen van een sociaal veilig klimaat. Dit doen wij door:
Meld je net als 13.000 anderen aan voor onze nieuwsbrief en ontvang iedere maand actuele informatie over sociale veiligheid op school.