Primair Onderwijs
Voortgezet Onderwijs
MBO
Creëer een sociaal veilige sfeer op school
Podcastserie
Scholen in Nederland zijn een weerspiegeling van de samenleving, waar jongeren niet alleen leren, maar ook opgroeien tot burgers. De toenemende complexiteit aan veiligheidsvraagstukken, variërend van cyberpesten en drugsgebruik tot wapenbezit en criminele rekrutering komt echter ook de scholen binnen. Wat betekent dit? En wat kunnen scholen doen? Beluister onze podcastserie ‘In gesprek over criminaliteit’.
Namens School & Veiligheid voerde Monaïm Benrida een verkenning uit, waar hij ook een podcastserie van heeft gemaakt. Die kun je via deze pagina beluisteren.
Wij hebben de podcastserie in vier delen opgesplitst:
Leraar voortgezet onderwijs en PhD-onderzoeker criminologie aan Tilburg University
Jennifer: “Wat nieuw is, is dat jongeren ook actief hiervoor worden gerekruteerd en geronseld in schoolomgevingen. Wat ik zelfs onlangs heb gehoord, gelukkig maar één keer, is dat er QR-codes op een lantaarnpaal waren geplakt om drugs te bestellen.”
Voorzitter van het Dagelijks Bestuur van Amsterdam Zuidoost
Tanja: “Zelfvertrouwen vormt de basis van leren; het onderwijs moet zich richten op het ontwikkelen van het hele kind.”
Directeur VAVO bij Yonder
Linda: “Mentoraat speelt een sleutelrol bij het oppikken van signalen en het aanpakken van problemen.”
Teamleider bij het Grescollege, gespecialiseerd in de opbouw van ondersteuningsteams en verbetering van het pedagogisch klimaat
Jonus: “Veiligheid op scholen begint bij een open schoolcultuur waarin herstelgesprekken bijdragen aan vertrouwen en samenwerking.”
Criminoloog en inhoudelijk directeur bij Bureau Beke
Henk: “Onderwijs is de beste vorm van criminaliteitspreventie, maar samenwerking tussen scholen en externe partijen is cruciaal.”
Werkte ten tijde van deze podcast bij de Nationale Politie op het gebied van weerbare wijken en jonge aanwas
Nicole: “Veiligheid is een gedeelde verantwoordelijkheid waarin preventie altijd de prioriteit moet hebben boven repressie.”
Programmamanager Preventie met Gezag, met een focus op drugscriminaliteit, veiligheid en zorg
Carolien: “Scholen en gemeenten moeten blijven bouwen aan netwerken waarin kennis en ervaringen worden gedeeld.”
Lector Youth Spot (jongerenwerk) aan de Hogeschool van Amsterdam
Stijn: “Jongerenwerkers bieden jongeren een veilige ruimte om zichzelf te ontdekken en te groeien, als aanvulling op formele structuren.”
Programmaleider 10-27 jaar bij het Expertisecentrum R-Newt en jongerenwerker bij R-Newt
Ted: “Jongeren moeten gezien en gehoord worden; relaties vormen de basis van een veilige omgeving.”
Directeur van Stichting Aanpak Straat- & Schoolveiligheid (SASS)
Hans: “Straatcoaches vormen de schakel tussen jongeren en de wijk; zij zijn onmisbaar voor het voorkomen van escalaties.”
Expert digitale opvoeding en eigenaar van Bureau Jeugd & Media
Freek: “Mediawijsheid is geen keuze, maar een noodzaak in het digitale tijdperk.”
Programmamanager Netwerk Veilige School, gericht op verbinding, advies, rust, overzicht en nazorg
Tonnes: “Jongeren zijn meer dan cijfers en diploma’s; hun persoonlijke verhalen moeten ruimte en aandacht krijgen in het onderwijs.”
Adviseur, doorbraakspecialist, trainer en spreker binnen het zorg-, onderwijs- en veiligheidsdomein
Mette: “Aanpak van schoolveiligheid begint bij het signaleren van behoeften en risico’s, en dat vraagt om netwerksamenwerking en duidelijke communicatie onder (faciliterende) regie van de gemeente.
Dit artikel is gekoppeld aan de volgende thema’s
Wij zijn Stichting School & Veiligheid. Wij ondersteunen scholen bij het bevorderen van een sociaal veilig klimaat. Dit doen wij door:
Heb je een vraag of wil je persoonlijk advies over sociale veiligheid op school?
Neem dan contact op met ons Adviespunt.