Helpdesk
Winkelwagen

Hoe ga je om met alledaagse situaties rondom relaties en seksualiteit in de klas of met ouders? Hoe kun jij als leraar die aangrijpen om een sociaal veilig klimaat te scheppen en met leerlingen te werken aan seksuele integriteit? Met de Kijkroute ga je op een leuke en ongedwongen manier hierover in gesprek met 3 tot 6 collega’s. Zo werk je samen aan het vergroten van jullie pedagogisch vakmanschap, ook ten aanzien van seksuele integriteit.

 

Herkenbaar?

Giechelen om verliefdheid en verkering. Bij elkaar in het broekje gluren. Uitspraken van tv of thuis die de klas in komen. Op schoot kruipen. Onverwachte persoonlijke vragen. Sexy dansjes op sociale media.

Uitgelachen worden om ‘anders’ zijn. Prinsessenjurken willen dragen of juist mee willen voetballen. Elkaar ‘homo’ noemen.

Volwassenen met angst voor (seksueel) experimenteergedrag van kinderen. Ouders of collega’s met weerstand tegen het bespreken van seksualiteit in de klas.

Wat doe je dan?

Met jouw ‘kleine’ reacties in dit soort situaties heb je grote invloed op sociale veiligheid in de klas en werk je aan seksuele integriteit. Met de Kijkroute (po) ga je aan de hand van videocasussen, discussievragen en pedagogische wegwijzers met je collega’s in gesprek over dergelijke voorvallen. Wat doen de leraren in de filmpjes? Wat zou jij doen? En je collega’s? Waarom? Zo werk je op een speelse manier samen aan het vergroten van jullie pedagogisch vakmanschap.

Hoe werkt de Kijkroute?

Centraal staan vijf filmpjes van alledaagse klassensituaties die te maken hebben met seksualiteit of gender. Bij elk filmpje horen een routebeschrijving met discussievragen en enkele pedagogische wegwijzers. Hiermee kun je samen met de collega’s deze praktijksituaties bespreken.

Waar gaan de filmpjes over?

  • Mijn kind komt hier toch niet om over seks te leren!Ouders komen verhaal halen – hoe kun je hier als leraar mee omgaan? Hoe doen je collega’s dat?
  • Leerling op schoot – en dan. Een leerling op schoot, kan dat wel? Wanneer wel of niet? Hoe denken je collega’s erover?
  • Blootje kijken in de klas. Hoe bespreek je met kinderen wat er wel of niet kan? En hoe ga je in gesprek met een ouder die hier vragen bij heeft?
  • Wanneer heeft u het voor het eerst gedaan?” Een leerling stelt ineens een heel persoonlijke vraag. Wat doe je dan? Hoe kun je op een seksueel integere manier reageren, waarbij je open blijft staan voor gesprek maar daarbij ook je eigen grenzen bewaakt? Hoe zouden je collega’s dat aanpakken?
  • “Voetbal is niet voor huilende meisjes”. Hoe reageer je als leerlingen opmerkingen maken waardoor anderen zich vervelend voelen? Hoe kun je zoiets begrenzen en toch ook de verbinding behouden? En hoe zorg je ervoor dat na een incident weer een veilige sfeer in de klas ontstaat?

Elke Kijkroute duurt ongeveer 30-40 minuten. Je kunt meerdere routes achter elkaar behandelen, of er steeds een bespreken.

De voorbereiding

Een persoon doet de voorbereiding.

  • Vraag via onderstaande knop toegang tot de filmpjes. Doe dit tenminste twee werkdagen van tevoren.
  • Download de Kijkroute en de Pedagogische Wegwijzers en print ze: enkelzijdig, in kleur, op A4-formaat.
  • Zorg dat jullie een digibord met geluid hebben, of voldoende laptops om de filmpjes goed te kunnen zien en horen.
  • Lees zelf vooraf de instructie door. Daarna wijst alles zichzelf.

Online spelen: download de bestanden en deel alles via bijvoorbeeld Teams of Zoom.

Vraag hier de filmpjes van de Kijkroute (po) aan
  • Voer een geldig e-mailadres in.

Kijkroute voor vo

Er is ook een Kijkroute voor het voortgezet onderwijs. Benieuwd? Kijk hier.

Wij zijn Stichting School & Veiligheid. Wij ondersteunen scholen bij het bevorderen van een sociaal veilig klimaat. Dit doen wij door:

Creëer een sociaal veilige sfeer op school