Primair Onderwijs
Voortgezet Onderwijs
MBO
Creëer een sociaal veilige sfeer op school
Serie van Gezonde School door Maarten Dallinga
Voor de podcastserie van Gezonde School maakte podcastmaker Maarten Dallinga een tweeluik over de vraag: ‘Wat kunnen onderwijsprofessionals het beste voor hun leerlingen doen op het gebied van relaties & seksualiteit?’ In beide delen komen pedagogen van School & Veiligheid aan het woord: Martje Heerkens over de term ‘seksuele integriteit’ en Belle Barbé over seksuele opvoeding op school.
In deze aflevering vertelt Martje Heerkens dat seksuele integriteit een thema is dat je niet uitsluitend onder de aandacht hoeft te brengen in de mentorles. Een van haar praktijkvoorbeelden gaat over een situatie met machtsverschil – een actueel thema – en hoe de betreffende leraar hier seksueel integer en veilig mee omging. Martje geeft ook tips hoe je als schoolteam seksuele integriteit kunt uitdragen & voorleven in de school.
Tip van Martje: speel met je collega’s eens het spel Gedragen Gedrag, en bespreek o.a. het kaartje met de casus: ‘Een leraar brengt een leerling na een schoolfeest naar huis’: acceptabel of onacceptabel?
Podcastmaker Dallinga bezoekt in deze eerste aflevering ook het ROER College Schöndeln in Roermond. Deze middelbare school doet mee aan Paarse Vrijdag om aandacht te vragen voor seksuele en genderdiversiteit, Leerlingen, een leraar Duits, de adjunct-directeur en een gezin vertellen hier over.
In deze aflevering vertelt Belle Barbé hoe belangrijk het is dat kinderen van jongs af aan vertrouwd raken met hun eigen lichaam en hoe een school daaraan kan bijdragen. Niet alleen bij biologie, omdat seksualiteit over veel meer gaat dan voortplanting. Barbé illustreert dit met praktische voorbeelden uit po, vo en mbo. Samenwerkingscoördinator Mariëtte Lusse licht toe hoe een school in dit alles kan samenwerken met de ouders.
Belle: Kinderen moeten woorden krijgen voor wat ze voelen. Ze moeten herkennen wat goed voelt en wat niet – en dat kunnen communiceren. Anders kun je kinderen nooit leren om weerbaar te worden.
Op de Montessori Sterrenschool Geerstraat in Vaassen is podcastmaker Dallinga bij een KickFit-training. Kinderen uit groep 7/8 leren door fysieke oefeningen, bijvoorbeeld met ballen, hoe ze hun grenzen kunnen aangeven. Dit levert mooie gesprekjes op met trainer en orthopedagoog Bettie Bolderink: hoe hou je ook rekening met een ander?
Dit artikel is gekoppeld aan de volgende thema’s
Andere kennisbank artikelen over dit onderwerp.
Spel over gewenst en ongewenst gedrag op school. Bedoeld voor onderwijsteams of leerlingen. Naast de versie voor het vo en mbo is er ook een versie voor het po.
Een korte serie gesprekken over gendervraagstukken in het onderwijs. Is de kijk op jongens en meiden van invloed op hun ontwikkeling of niet? Welke rol speelt het onderwijs hierin? Wat kom je tegen in de dagelijkse praktijk en wat weten we uit onderzoek?
‘De Kijkroute’ is een professionaliseringswerkvorm voor leraren in het voortgezet onderwijs om samen met enkele collega’s aan de hand van video’s met klassensituaties te werken aan pedagogisch vakmanschap op het gebied seksualiteit en gender. Een spelbord met vragen leidt langs de video’s.
Wij zijn Stichting School & Veiligheid. Wij ondersteunen scholen bij het bevorderen van een sociaal veilig klimaat. Dit doen wij door:
Meld je net als 13.000 anderen aan voor onze nieuwsbrief en ontvang iedere maand actuele informatie over sociale veiligheid op school.