Adviespunt
Close-up van een vel papier met blauw schrift gerelateerd aan Radicalisering. School en Veiligheid

Waarom radicaliseert een jongere? En wat kun je preventief doen om te zorgen dat radicaliserende jongeren niet verder radicaliseren? Er is geen eenvoudig antwoord op deze vragen. Een radicaliseringsproces ontstaat niet zomaar. In dit artikel lees je over de factoren die daaraan bijdragen. Ook geven we je tips om radicalisering te voorkomen.

Om hun plek in de wereld te bepalen hebben jongeren vragen, zoals:

  • Wie ben ik?
  • Bij welke groep hoor ik?
  • Wat is mijn rol bij het onrecht in de wereld?
  • Wat kan ik betekenen?

Ze zoeken antwoorden op die vragen bij ouders, leraren, groepsgenoten en op internet. In hun zoektocht kunnen ze ook radicale antwoorden tegenkomen.

Factoren voor radicalisering

Of iemand gevoelig is voor radicale ideeën wordt door verschillende factoren:

  • leeftijd, geslacht en etniciteit
  • sociale factoren, zoals het gezin en de vriendenkring
  • de sociale status binnen een groep of gemeenschap
  • persoonlijkheidskenmerken en psychische problemen

Een jongere kan zich vernederd, gefrustreerd, gediscrimineerd of onrechtvaardig behandeld voelen. Hoe iemand daarmee omgaat speelt een rol in hoe hij of zij zich opstelt naar anderen.

Houvast voor zoekende jongeren

Extremistische groepen gebruiken propaganda. Dit doen ze zowel online als offline. Ze spelen in op de behoeften van jongeren. Deze propaganda stimuleert polarisatie door het aanpraten van een zwart-wit- en wij-zij-denkpatroon. Een allesomvattend en simpel werelddenkbeeld is aantrekkelijk voor zoekende jongeren. Het geeft hen duidelijkheid over goed en kwaad en biedt houvast. Het geeft hen het gevoel geven weer ergens bij te horen.

Niet iedereen radicaliseert

Niet iedereen die in aanraking met radicale ‘spannende’ boodschappen radicaliseert. Zij die het verschil kennen tussen goed en fout gaan op andere manieren om met onrecht. Als jongeren zich kwetsbaar voelen en geen duidelijke antwoorden vinden, kunnen ze openstaan voor radicale ideeën. Ze vinden het gebruik van geweld dan steeds normaler worden en zonderen zich vaker af van hun directe sociale omgeving. Er ontstaat een nieuwe manier van denken. Iemand laat de oude kijk op de wereld los, en staat open voor andere ideeën.

Sommige jongeren doorlopen dit proces snel, anderen langzaam. Slechts een klein deel zal zelf geweld gaan gebruiken. Het is belangrijk om te weten dat dit proces omkeerbaar is. Het proces kan worden beïnvloed door ingrijpende gebeurtenissen. Denk aan de dood van een gezinslid, een relatiebreuk, verlies van werk of het ontmoeten van een radicaal persoon. Bekijk de tool triggerfactoren van de Expertise Unit Sociale Stabiliteit van het Ministerie van SZW.

Concrete tips voor in de klas om radicalisering te voorkomen

  • Zorg ervoor dat iedereen op school erbij hoort. Een concrete aanpak van bijvoorbeeld discriminatie en pesten is daarbij een voorwaarde.
  • Grijp in als bepaalde leerlingen of groepen leerlingen te vaak negatief in beeld komen. In de les kun je bewust aandacht besteden aan andere perspectieven op een bepaalde situatie en/of een bepaald onderwerp. Ook kan je van iemand uit de negatief belichte groep een positief rolmodel maken en dit uitvergroten. Dit straalt af op de hele groep.
  • Zorg dat leerlingen samenwerken aan projecten. Dat zorgt ervoor dat leerlingen die van elkaar verschillen en elkaar niet gauw zouden opzoeken, elkaar beter leren kennen.
  • Werk aan kennis en vaardigheden en talentontwikkeling om de leerling als persoon te laten groeien. Let op gevoelens van achterstelling of onrechtvaardige behandeling.
  • Zorg voor positieve rolmodellen voor de diverse groepen leerlingen. Hiermee kan je al rekening houden in het aannemen van personeel. Denk ook aan gastlessen of de inzet van jongeren die als rolmodel maatschappelijke thema’s bespreekbaar maken.
  • Als leerlingen iets kunnen bijdragen, voelen ze zich waardevol. Hoe krijgt leerlingenparticipatie vorm in de school?

Wij zijn Stichting School & Veiligheid. Wij ondersteunen scholen bij het bevorderen van een sociaal veilig klimaat. Dit doen wij door:

Creëer een sociaal veilige sfeer op school

Adviespunt

Heb je een vraag of wil je persoonlijk advies over sociale veiligheid op school?

Neem dan contact op met ons Adviespunt.

Bel: 030 285 66 16
Mail: adviespunt@schoolenveiligheid.nl