Primair Onderwijs
Voortgezet Onderwijs
MBO
Creëer een sociaal veilige sfeer op school
Samen vieren op school is leuk. Maar hoe houd je de feestelijkheden veilig en plezierig? En hoe zorg je dat het een leuke ervaring is voor iedereen waarbij je elkaars grenzen respecteert? Het hebben van omgangsregels en het maken van afspraken helpt om de schoolveiligheid te waarborgen. Ook als het om (school)feesten gaat. Bekijk de tips per feestmoment.
School is een plek waar leerlingen leren samenleven. Zo kun je een schoolfeest zien als een plek waar leerlingen (onbewust) leren hoe je het leuk kunt hebben met elkaar, welke overeenkomsten en welke verschillen er onderling leven. Feesten zijn bij uitstek momenten voor het oefenen. Het biedt een veilige omgeving om in te experimenteren, met een welkome sfeer voor diversiteit.
Traditionele christelijke feestdagen zijn ingeburgerd in de Nederlands samenleving. Veel mensen vieren deze dagen, ook al hebben ze vaak een seculiere invulling gekregen. Gezellig samenzijn en eten met Kerst en een paasontbijt met Pasen. Maar niet voor alle mensen in Nederland is het vieren van deze feesten vanzelfsprekend. Voor school geldt hetzelfde. Niet alle leerlingen en ouders voelen zich hier comfortabel mee.
Het einde van het jaar wordt feestelijk gevierd. Voor veel leerlingen hoort daar nog steeds vuurwerk bij. Maar vuurwerk zorgt ook voor veel overlast en gevaren. Ondanks de bepalingen en het aanstaande vuurwerkverbod, is de verleiding voor sommige leerlingen groot en komt het voor dat ze vuurwerk meenemen naar school. Preventieve maatregelen, zoals voorlichting in de klas kunnen strafbare en ongewenste situaties en ongelukken voorkomen.
De start van het nieuwe jaar en de nieuwjaarsreceptie zijn gelegenheden waarbij mensen elkaar een gelukkig nieuwjaar wensen met handdruk, omhelzing of zoen(en). Goedbedoelde nieuwjaarswensen kunnen echter ongewenst zijn, ook al wordt dit niet altijd duidelijk aangegeven. Je kunt ongemakkelijke en ongewenste situaties en mogelijke klachten voorkomen, door hier duidelijke afspraken over te maken die gelden voor personeel, leerlingen en ouders. Enkele voorbeelden:
Het uitdelen van rozen, kaarten, et cetera kan zichtbaar maken welke leerlingen populair zijn of welke leerlingen juist niet, dat kan gevoelig liggen. Tegelijkertijd is het een positieve dag, waarop de liefde gevierd wordt. Zeker voor leerlingen, die volop in hun (seksuele) ontwikkeling zijn, een spannende en verheugende dag. Denk als teams samen na hoe je de dag voor iedereen plezierig en veilig te houden, bijvoorbeeld door preventieve maatregelen treffen zoals het uitdelen van een valentijngroet voor álle leerlingen en personeelsleden.
Kleding speelt bij carnaval een grote rol. Misschien is de kleding wat bloter dan op een gewoon schoolfeest. Wat vinden leraren én leerlingen daarvan? Mag en kan echt alles tijdens Carnaval? En misschien is er wel een leerling is die zich tijdens Carnaval kleedt zoals hij of zij zich eigenlijk elke dag zou willen kleden? De vrijheid in kostuumkeuze kan interessante gespreksonderwerpen opleveren over bijvoorbeeld vooroordelen, seksualiteit en (seksueel) grensoverschrijdend gedrag, binnen je team en met jouw leerlingen.
Paarse Vrijdag is een krachtig moment om te laten zien dat iedereen welkom is op school. Het is echter ook een dag die, indien niet goed voorbereid en breed gedragen, voor verdeeldheid en spanningen kan zorgen.
Gedurende het jaar zijn er veel meer feestelijkheden waar op scholen aandacht voor is. Dit verschilt per school. Denk aan Keti Koti en Ramadan, de Week van de Liefde. Het vieren van bepaalde feesten en aandacht hebben voor belangrijke momenten voor verschillende groepen, is één van de manieren om ruimte te geven aan diversiteit en inclusie op school. Het geeft leerlingen en personeel de kans hun achtergrond te delen en meer te leren over tradities en gebruiken van anderen. Iets dat wederzijds respect en begrip bevordert. Mits het in een veilige setting gebeurt.
Examenstunts. Hoe grappig ook bedoeld, ze kunnen behoorlijk uit de hand lopen. Zo kan de laatste schooldag of een examenstunt voor veel scholen een ware crime zijn. Bespreek voorafgaand aan de examenperiode dat grappen en stunts zonder vernedering, vernieling en gevaar gepaard gaan en welke consequenties eraan verbonden worden als dit toch wordt overschreden. In sommige gevallen besluiten scholen dat er geen eindexamenstunt mag plaatsvinden.
Steeds meer scholen nemen bij schoolfeesten praktische maatregelen om onveiligheid en incidenten te voorkomen. Zo huurt de schoolleiding bijvoorbeeld vaker beveiligers in, zijn introducé(e)s niet welkom, moeten leerlingen bij de entree hun schoolpas tonen en zijn er regels rond roken, alcohol- en drugsgebruik. Aandachtspunten voor praktische maatregelen:
Belangrijk is om praktische maatregelen en gedragsregels op tijd met leerlingen en ouders te delen; ruim voordat het schoolfeest begint.
Alcoholgebruik onder leerlingen kan zorgen van onveiligheid en ongewenst gedrag op schoolfeesten. Steeds meer scholen zijn een alcoholvrije school. Meer informatie over alcohol en schoolfeesten vind je op de website van het Trimbos instituut en de website van De Gezonde School. Bekijk ook de twee voorbeelden van scholen:
Dit artikel is gekoppeld aan de volgende thema’s
Andere kennisbank artikelen over dit onderwerp.
Omgaan met diversiteit in het onderwijs is een continu proces dat inspanning en betrokkenheid van iedereen in school vereist. Door diversiteit ruimte te geven of te vieren en effectief om te gaan met uitdagingen, kunnen scholen een inclusieve en veilige omgeving creëren waarin iedereen zich welkom en gewaardeerd voelt. Een handreiking voor schoolleiders.
Wij zijn Stichting School & Veiligheid. Wij ondersteunen scholen bij het bevorderen van een sociaal veilig klimaat. Dit doen wij door:
Heb je een vraag of wil je persoonlijk advies over sociale veiligheid op school?
Neem dan contact op met ons Adviespunt.