Helpdesk
Winkelwagen

“Bij mbo studenten heerst er vaak het beeld dat zij volwassenen zijn, en het zelf moeten fixen. Maar ze zijn soms pas 16!”

Bij pesten denk je niet meteen aan mbo-scholen. Toch is het ook daar een heel belangrijk onderwerp. Hóe belangrijk? Dat vertelt mbo-docent, programmamaker, auteur, tv-presentator (en nog veel meer) Karim Amghar ons in het interview dat wij met hem hadden in het kader van de Week Tegen Pesten, 27 september tot 1 oktober

Een paar minuten te laat en zich verontschuldigend komt Karim Amghar in beeld bij onze Teams meeting. De drukbezette programmamaker, tv-presentator, mbo-docent en auteur maakt tussen zijn afspraken door echter graag tijd voor ons om het te hebben over de Week Tegen Pesten. Waarom is het belangrijk dat er zo’n week is? Waarom is het geen hot topic op het mbo? En hoe merkt hij wanneer hij voor de klas staat dat er onveiligheid heerst? We vroegen het hem allemaal.

Waarom staat het thema pesten niet zo op de voorgrond bij mbo’s denk je?

Er heerst heel erg een beeld dat mbo-ers volwassenen zijn en dus zichzelf (moeten) redden; als je naar het mbo gaat ben je een volwassen dame of volwassen kerel, en moet je het zelf maar fixen. Terwijl tal van onderzoeken uitwijzen dat tot je 23e vooral je sociale brein actief is, pas daarna je cognitieve brein. Daarvóór laat je je keuzes vooral afhangen van situaties waar je in het verleden bent geweest en wie er belangrijk voor je is: die ene leuke vriendin of juist die minder leuke vriendin of vriend. Dus zeker tot je 23e moet je jongeren en kinderen helpen bij moeilijke vraagstukken als pesten. Je kan dan nog niet de relatie tussen oorzaak en gevolgen leggen.

Je bent naast docent ook programmamaker en presentator; waar en hoe kom jij het thema pesten allemaal tegen?

Ik kom het sowieso in het klaslokaal tegen. Hoewel zij -de youngsters- zelf niet doorhebben dat het pestsituaties zijn. Ook in de items die ik maak voor mijn programma’s kom ik het tegen en zoek ik het ook op. De interesse naar dit thema is eigenlijk gekomen omdat ik onderzoek heb gedaan naar radicalisering. Veel mensen die radicaliseren hebben vormen van sociale pijn.
In Amerika is er een onderzoek gedaan door Naomi Eisenberger naar het verschil tussen uitgescholden worden; gepest worden en een klap voor je kop krijgen. Uit dat onderzoek kwam dat dezelfde delen in de hersenen oplichten; wat betekent dat de pijn hetzelfde wordt ervaren, of het nou fysiek is of niet.
Als je als docent in je klas ziet dat twee jongeren met elkaar op de vuist gaan, wordt er meteen hard ingegrepen; er moet ineens beleid gemaakt worden, de ouders worden gemaild, etc. Maar als er extreme vormen van pestgedrag in het klaslokaal plaatsvinden, zijn er leraren die soms denken: “ah joh, daar wordt hij of zij hard van; straks op de arbeidsmarkt is het nog veel harder, je kan nu beter vast een dikke huid creëren”. Uit het eerder genoemde onderzoek blijkt dus dat pesten letterlijk pijn doet.

Het is niet iets vaags of iets softs, uit die oplichtende hersendelen blijkt dat pesten letterlijk pijn doet en dus mishandeling is.

Stichting School & Veiligheid organiseert ieder jaar de Week Tegen Pesten.
Hoe helpt dit om een goede start van het schooljaar te maken?

Wat heel belangrijk is, is dat je jongvolwassenen tot studenten aan toe, ieder jaar weer op de borst drukt en bewust maakt van de oorzaak en gevolgen van pestgedrag, en wie welke verantwoordelijkheid hierin heeft; zowel bij studenten als bij docenten. Zodat mensen ook hun rol oppakken… >>>

Lees het hele interview op de site van de Week Tegen Pesten >>>

 

Foto’s: David Meulenbeld


 

Meer dan ooit is het belangrijk om stevig in te zetten op een positief groepsklimaat waar iedereen erbij hoort, een plek heeft en zich welkom voelt. Buitensluiten hoort daar niet bij!

Doe daarom mee aan de Week Tegen Pesten 2021. Wij ondersteunen alle po, vo en mbo-scholen met onder andere gratis lesmateriaal, inspirerende masterclasses en de gratis Wij doen mee!-posters. Je vindt het complete aanbod op de website van de Week Tegen Pesten.

 

Wij zijn Stichting School & Veiligheid. Wij ondersteunen scholen bij het bevorderen van een sociaal veilig klimaat. Dit doen wij door:

Creëer een sociaal veilige sfeer op school