Adviespunt
Winkelwagen

Met het opzetten van een Virtual Reality-bril betraden deelnemers aan de Masterclass ‘Pestpectief’ een virtueel klaslokaal. Ze bevinden zich als leraar in een klas met basisschoolleerlingen. Wat zie je gebeuren? Signaleer je pestgedrag? En wat doe je? Alle handelingen worden vastgelegd; als je ingrijpt, of als je gedrag negeert.

Volgens de makers van de VR-tool helpt dit oefenen bij vroegtijdig signaleren in echte situaties in de klas. Je kunt heel veilig oefenen en verschillende (re)acties uitproberen: heb je de eerste keer niet (genoeg) ingegrepen, dan oefen je de volgende keer door wel/meer in te grijpen.

“Bij de eerste les is het nog wat onwennig: deze klas ken je nog niet. In les twee en drie kom je erachter of dingen structureel zijn en wordt het duidelijker of je wel of niet in wilt grijpen.” (Deelnemer Masterclass)

Persoonlijke feedback op handelen

Doordat je na afloop feedback krijgt op al je interventies kun je zien wat de gevolgen van je acties – het ingrijpen als leraar – zijn. Deelnemers kijken en vergelijken hun uitkomsten met elkaar en zien zo wat werkt tegen pesten.

“Het is heel waardevol dat je het met elkaar kunt bespreken!” (Deelnemer Masterclass Pestpectief)

De feedback bestaat uit een persoonlijk traject in de E-learning omgeving na afloop van de VR-sessie. Je krijgt dan vragen, kunt scènes nog eens terugzien en je krijgt de gelegenheid om je interventies nog eens te bekijken en toe te lichten. Dit doe je individueel en daarna bespreek je stap voor stap elkaars handelen en kijk je wat het beste werkt tegen pesten.

“Het leukste is eigenlijk als je naderhand met elkaar in gesprek gaat over hoe je hebt gehandeld. Dit is daarmee dus ook meteen een tool om richting één richtlijn te komen als school.” (Maker Pestpectief)

Door de ogen van de leerling

Deelnemers beleefden ook een geheel nieuwe kant van het ‘pestverhaal’. Met de VR bril op is het namelijk mogelijk om ook door de ogen te kijken van de leerlingen. Wat zien zij? En nog belangrijker, wat doen zij? Zo ervaar je ‘of het allemaal wel meevalt’ of dat de impact groter is dan ze misschien gedacht hadden.Voor sommige deelnemers was dit echt een eyeopener.

“Zo’n kuchje [in een scene] daar denk je als leraar niet meteen iets bij. Mooi om vanuit het leerling perspectief te zien dat dat kuchje ook iets betekende.”

Voordelen van VR

Tot slot van de masterclass sommen de makers de voordelen op van het werken met de VR-tool:

  • Je kunt situaties vanuit verschillende perspectieven bekijken (leraar en leerling).
  • Het oefenen helpt bij vroegtijdig signaleren in echte situaties.
  • Je kunt heel veilig oefenen.
  • Je ziet wat de gevolgen van je acties/ingrijpen als leraar zijn.
  • Door uitkomsten samen te bespreken kom je sneller op één lijn in de aanpak van pesten.

De deelnemers aan de gratis Masterclass – die werd aangeboden door School & Veiligheid in het kader van de Week Tegen Pesten – waren enthousiast én een ervaring rijker.

“Je zou willen dat je je eigen klas de hele dag kon filmen om er nog een keer naar te kijken om signalen te herkennen.”


Meer informatie

‘Pestpectief’ is voor scholen als training te boeken. Bezoek de website van ‘Pestpectief’ voor meer informatie.

Wij zijn Stichting School & Veiligheid. Wij ondersteunen scholen bij het bevorderen van een sociaal veilig klimaat. Dit doen wij door:

Creëer een sociaal veilige sfeer op school