• Thema’s
    • Alle thema’s
    • Agressief gedrag
    • Burgerschapsvorming
    • Calamiteiten
    • Discriminatie
    • Pesten
    • Polarisatie
    • Radicalisering
    • Seksuele integriteit
    • Seksuele diversiteit
    • Sociale media
  • Visie op veiligheid
    • Sociale veiligheid
    • Vorm geven aan sociale veiligheid
    • Borgen van sociale veiligheid
  • Vertrouwenswerk
    • Klachtbehandeling, voorlichting en beleidsadvies
    • Trainingen en diensten vertrouwenswerk
    • Materialen voor vertrouwenspersonen
  • Kennisbank
    • Alle items
    • Items primair onderwijs
    • Items voortgezet onderwijs
  • Over ons
  • Helpdesk
  • Bestelpagina
  • Informatiebladen
  • Agenda
  • Faq’s
  • Over ons
  • Helpdesk
  • Bestelpagina
  • Informatiebladen
  • Agenda
  • Faq’s
  • Home
  • PO/VO
  • MBO
Skip to content
Our logo

SSV | Primair Onderwijs, Voortgezet Onderwijs

 

  • Thema’s
    • Alle thema’s
    • Agressief gedrag
    • Burgerschapsvorming
    • Calamiteiten
    • Discriminatie
    • Pesten
    • Polarisatie
    • Radicalisering
    • Seksuele integriteit
    • Seksuele diversiteit
    • Sociale media
  • Visie op veiligheid
    • Sociale veiligheid
    • Vorm geven aan sociale veiligheid
    • Borgen van sociale veiligheid
  • Vertrouwenswerk
    • Klachtbehandeling, voorlichting en beleidsadvies
    • Trainingen en diensten vertrouwenswerk
    • Materialen voor vertrouwenspersonen
  • Kennisbank
    • Alle items
    • Items primair onderwijs
    • Items voortgezet onderwijs
  1. PO/VO
  2. »
  3. Overzicht programma’s
Our logo
  • Start wegwijzer
  • Programma’s PO
  • Programma’s VO
  • Wat werkt
  • Uitvoering van het programma
  • Uitvoering van het programma
  • Ontwerp beleid sociale veiligheid
  • Ontwerp beleid sociale veiligheid
  • Het betrekken van ouders bij het vormgeven aan een positief schoolklimaat
  • Het betrekken van ouders bij het vormgeven aan een positief schoolklimaat
  • Aandacht voor noodzakelijke competenties
  • Aandacht voor noodzakelijke competenties

Niveau

Moment

Overzicht programma’s

In dit overzicht van programma’s ziet u op welk niveau en moment deze werken. Als u op een programma klikt ontvouwt zich een lijst met de werkzame delen in dit programma, waarachter in icoontjes getoond wordt op welk niveau en moment aandacht is hiervoor. Via Methodes met dit werkzame deel vindt u een lijst met programma’s die voor ditzelfde werkzame deel aandacht hebben, maar op een ander niveau of moment. Zoekt u bijvoorbeeld een programma op individueel niveau dan ziet u op deze manier welk programma dit werkzame deel schoolbreed uitvoert.

Wis alle filters
  • Alles Kidzzz

    Alles Kidzzz is een individuele sociaal cognitieve training-op-maat voor kinderen die door de leerkracht zijn geselecteerd.

    Bekijk programma

    • Werkzame delen binnen dit programma
    • Aandacht voor competenties van de trainer
      Programma's met dit werkzame deel
    • Aandacht voor de competenties van de leerkracht
      Programma's met dit werkzame deel
    • Aandacht voor positief pedagogisch handelen
      Programma's met dit werkzame deel
    • Aandacht wordt gegeven aan de competentie ‘adequate acties ondernemen’/’weten wat te doen’
      Programma's met dit werkzame deel
    • Aandacht wordt gegeven aan de competentie ‘analyse van signalen vanuit normatief kader school’
      Programma's met dit werkzame deel
    • Aandacht wordt gegeven aan de competentie ‘bespreken met collega’s’
      Programma's met dit werkzame deel
    • Aandacht wordt gegeven aan de competentie ‘vroegtijdig signaleren’
      Programma's met dit werkzame deel
    • Benoemt concreet hoe het gericht is op ondersteuning van leerlingen die pesten
      Programma's met dit werkzame deel
    • Benoemt concreet hoe het gericht is op ondersteuning van slachtoffers van pesten
      Programma's met dit werkzame deel
    • Bevat documentatie van pestincidenten (om risicofactoren in school te identificeren)
      Programma's met dit werkzame deel
    • Er is een systeem van evaluatie van tevredenheid bij gebruikers en doelgroep over het programma beschikbaar, dat interpreteerbare uitkomsten geeft
      Programma's met dit werkzame deel
    • Het geven van concrete en praktisch bruikbare adviezen aan ouders
      Programma's met dit werkzame deel
    • Het programma heeft een handleiding waarin tenminste vijf van de volgende elementen zijn beschreven
      Programma's met dit werkzame deel
    • Het programma maakt duidelijk welke competenties nodig zijn
      Programma's met dit werkzame deel
    • In het programma is aangegeven op welke wijze er is gezorgd, of gezorgd kan worden, voor enthousiasme bij de gebruikers en doelgroep voor het programma
      Programma's met dit werkzame deel
    • In het programma is vastgelegd welke competenties (kennis, vaardigheden) en attitude gevraagd worden van de gebruiker van het programma
      Programma's met dit werkzame deel
    • In het programma staat opgenomen dat en hoe de leerkracht wordt getraind in de competenties
      Programma's met dit werkzame deel
    • In het programma wordt beschreven hoe borging van het programma in het schoolbeleid dient te gebeuren
      Programma's met dit werkzame deel
    • In het programma zijn de randvoorwaarden aangegeven die nodig zijn om het programma goed uit te voeren zoals tijd, geld, middelen, draagvlak en betrokkenheid scholen
      Programma's met dit werkzame deel
  • De Vreedzame School

    De Vreedzame School is een schoolbreed en preventief programma voor sociale competentie en democratisch burgerschap.

    Bekijk programma

    • Werkzame delen binnen dit programma
    • Aandacht voor competenties van de trainer
      Programma's met dit werkzame deel
    • Aandacht voor de competenties van de leerkracht
      Programma's met dit werkzame deel
    • Aandacht voor positief pedagogisch handelen
      Programma's met dit werkzame deel
    • Aandacht wordt gegeven aan de competentie ‘adequate acties ondernemen’/’weten wat te doen’
      Programma's met dit werkzame deel
    • Aandacht wordt gegeven aan de competentie ‘analyse van signalen vanuit normatief kader school’
      Programma's met dit werkzame deel
    • Aandacht wordt gegeven aan de competentie ‘bespreken met collega’s’
      Programma's met dit werkzame deel
    • Aandacht wordt gegeven aan de competentie ‘vroegtijdig signaleren’
      Programma's met dit werkzame deel
    • Benoemt concreet hoe het gericht is op ondersteuning van leerlingen die pesten
      Programma's met dit werkzame deel
    • Benoemt concreet hoe het gericht is op ondersteuning van slachtoffers van pesten
      Programma's met dit werkzame deel
    • Bevat documentatie van pestincidenten (om risicofactoren in school te identificeren)
      Programma's met dit werkzame deel
    • Biedt ondersteuning bij het opstellen van gedragsregels, in de klas en in de school
      Programma's met dit werkzame deel
    • Biedt ondersteuning voor het gezamenlijk ontwikkelen van een visie, kernwaarden, doelen en regels
      Programma's met dit werkzame deel
    • Er is een systeem van evaluatie van tevredenheid bij gebruikers en doelgroep over het programma beschikbaar, dat interpreteerbare uitkomsten geeft
      Programma's met dit werkzame deel
    • Gaat uit van de verschillende taken en verantwoordelijkheden in de school bij het zorgen voor een positief schoolklimaat (preventief en curatief)
    • Geeft aandacht aan veilig klimaat onder medewerkers
      Programma's met dit werkzame deel
    • Het communiceren van visie betreffende de sociale veiligheid en samenwerking hierin
      Programma's met dit werkzame deel
    • Het geven van concrete en praktisch bruikbare adviezen aan ouders
      Programma's met dit werkzame deel
    • Het periodieke agenderen van het onderwerp pesten
      Programma's met dit werkzame deel
    • Het programma heeft een handleiding waarin tenminste vijf van de volgende elementen zijn beschreven
      Programma's met dit werkzame deel
    • Het programma maakt duidelijk welke competenties nodig zijn
      Programma's met dit werkzame deel
    • In het programma is aangegeven op welke wijze er is gezorgd, of gezorgd kan worden, voor enthousiasme bij de gebruikers en doelgroep voor het programma
      Programma's met dit werkzame deel
    • In het programma is vastgelegd welke competenties (kennis, vaardigheden) en attitude gevraagd worden van de gebruiker van het programma
      Programma's met dit werkzame deel
    • In het programma staat opgenomen dat en hoe de leerkracht wordt getraind in de competenties
      Programma's met dit werkzame deel
    • In het programma wordt beschreven hoe borging van het programma in het schoolbeleid dient te gebeuren
      Programma's met dit werkzame deel
    • In het programma zijn de randvoorwaarden aangegeven die nodig zijn om het programma goed uit te voeren zoals tijd, geld, middelen, draagvlak en betrokkenheid scholen
      Programma's met dit werkzame deel
    • Is ingebed in de totale pedagogische aanpak en schoolontwikkeling
      Programma's met dit werkzame deel
    • Leert leerlingen en ouders en leerkracht en OOP bij wie ze terecht kunnen met hulpvragen op het gebied van sociale veiligheid (en hoe)
      Programma's met dit werkzame deel
    • Leert leerlingen en ouders regels en visie van de school kennen
      Programma's met dit werkzame deel
    • Zorgt ervoor dat sociale veiligheid regelmatig op de agenda staat in het schoolteam en in de klassen
      Programma's met dit werkzame deel
  • Kanjertraining

    De Kanjertraining creëert bewustwording en verantwoordelijkheid in de hele klas. Het is een brede interventie om sociaal vaardig gedrag te stimuleren en sociale problemen (waaronder pesten) te voorkomen of te verminderen.

    Bekijk programma

    • Werkzame delen binnen dit programma
    • Aandacht voor competenties van de trainer
      Programma's met dit werkzame deel
    • Aandacht voor de competenties van de leerkracht
      Programma's met dit werkzame deel
    • Aandacht voor positief pedagogisch handelen
      Programma's met dit werkzame deel
    • Aandacht wordt gegeven aan de competentie ‘adequate acties ondernemen’/’weten wat te doen’
      Programma's met dit werkzame deel
    • Aandacht wordt gegeven aan de competentie ‘analyse van signalen vanuit normatief kader school’
      Programma's met dit werkzame deel
    • Aandacht wordt gegeven aan de competentie ‘bespreken met collega’s’
      Programma's met dit werkzame deel
    • Aandacht wordt gegeven aan de competentie ‘vroegtijdig signaleren’
      Programma's met dit werkzame deel
    • Benoemt concreet hoe het gericht is op ondersteuning van leerlingen die pesten
      Programma's met dit werkzame deel
    • Benoemt concreet hoe het gericht is op ondersteuning van slachtoffers van pesten
      Programma's met dit werkzame deel
    • Bevat documentatie van pestincidenten (om risicofactoren in school te identificeren)
      Programma's met dit werkzame deel
    • Biedt ondersteuning bij het opstellen van gedragsregels, in de klas en in de school
      Programma's met dit werkzame deel
    • Biedt ondersteuning voor het gezamenlijk ontwikkelen van een visie, kernwaarden, doelen en regels
      Programma's met dit werkzame deel
    • Er is een systeem van evaluatie van tevredenheid bij gebruikers en doelgroep over het programma beschikbaar, dat interpreteerbare uitkomsten geeft
      Programma's met dit werkzame deel
    • Gaat uit van adequaat klassenmanagement
      Programma's met dit werkzame deel
    • Gaat uit van de verschillende taken en verantwoordelijkheden in de school bij het zorgen voor een positief schoolklimaat (preventief en curatief)
    • Geeft aandacht aan veilig klimaat onder medewerkers
      Programma's met dit werkzame deel
    • Het communiceren van visie betreffende de sociale veiligheid en samenwerking hierin
      Programma's met dit werkzame deel
    • Het geven van concrete en praktisch bruikbare adviezen aan ouders
      Programma's met dit werkzame deel
    • Het periodieke agenderen van het onderwerp pesten
      Programma's met dit werkzame deel
    • Het programma heeft een handleiding waarin tenminste vijf van de volgende elementen zijn beschreven
      Programma's met dit werkzame deel
    • Het programma maakt duidelijk welke competenties nodig zijn
      Programma's met dit werkzame deel
    • In het programma is aangegeven op welke wijze er is gezorgd, of gezorgd kan worden, voor enthousiasme bij de gebruikers en doelgroep voor het programma
      Programma's met dit werkzame deel
    • In het programma is vastgelegd welke competenties (kennis, vaardigheden) en attitude gevraagd worden van de gebruiker van het programma
      Programma's met dit werkzame deel
    • In het programma staat opgenomen dat en hoe de leerkracht wordt getraind in de competenties
      Programma's met dit werkzame deel
    • In het programma wordt beschreven hoe borging van het programma in het schoolbeleid dient te gebeuren
      Programma's met dit werkzame deel
    • In het programma zijn de randvoorwaarden aangegeven die nodig zijn om het programma goed uit te voeren zoals tijd, geld, middelen, draagvlak en betrokkenheid scholen
      Programma's met dit werkzame deel
    • Is ingebed in de totale pedagogische aanpak en schoolontwikkeling
      Programma's met dit werkzame deel
    • Leert leerlingen en ouders en leerkracht en OOP bij wie ze terecht kunnen met hulpvragen op het gebied van sociale veiligheid (en hoe)
      Programma's met dit werkzame deel
    • Leert leerlingen en ouders regels en visie van de school kennen
      Programma's met dit werkzame deel
    • Zorgt ervoor dat sociale veiligheid regelmatig op de agenda staat in het schoolteam en in de klassen
      Programma's met dit werkzame deel
  • KiVa

    Pesten pas kan stoppen als leerkrachten er daadkrachtig tegen optreden en de groepsnorm onder leerlingen verandert waardoor de opbrengsten (zoals het verkrijgen van status) voor pesters verminderen en hun motivatie om te pesten afneemt.

    Bekijk programma

    • Werkzame delen binnen dit programma
    • Aandacht voor competenties van de trainer
      Programma's met dit werkzame deel
    • Aandacht voor de competenties van de leerkracht
      Programma's met dit werkzame deel
    • Aandacht voor positief pedagogisch handelen
      Programma's met dit werkzame deel
    • Aandacht wordt gegeven aan de competentie ‘adequate acties ondernemen’/’weten wat te doen’
      Programma's met dit werkzame deel
    • Aandacht wordt gegeven aan de competentie ‘analyse van signalen vanuit normatief kader school’
      Programma's met dit werkzame deel
    • Aandacht wordt gegeven aan de competentie ‘bespreken met collega’s’
      Programma's met dit werkzame deel
    • Aandacht wordt gegeven aan de competentie ‘vroegtijdig signaleren’
      Programma's met dit werkzame deel
    • Benoemt concreet hoe het gericht is op ondersteuning van leerlingen die pesten
      Programma's met dit werkzame deel
    • Benoemt concreet hoe het gericht is op ondersteuning van slachtoffers van pesten
      Programma's met dit werkzame deel
    • Bevat documentatie van pestincidenten (om risicofactoren in school te identificeren)
      Programma's met dit werkzame deel
    • Biedt ondersteuning bij het opstellen van gedragsregels, in de klas en in de school
      Programma's met dit werkzame deel
    • Biedt ondersteuning voor het gezamenlijk ontwikkelen van een visie, kernwaarden, doelen en regels
      Programma's met dit werkzame deel
    • Er is een systeem van evaluatie van tevredenheid bij gebruikers en doelgroep over het programma beschikbaar, dat interpreteerbare uitkomsten geeft
      Programma's met dit werkzame deel
    • Gaat uit van adequaat klassenmanagement
      Programma's met dit werkzame deel
    • Gaat uit van de verschillende taken en verantwoordelijkheden in de school bij het zorgen voor een positief schoolklimaat (preventief en curatief)
    • Geeft aandacht aan veilig klimaat onder medewerkers
      Programma's met dit werkzame deel
    • Het communiceren van visie betreffende de sociale veiligheid en samenwerking hierin
      Programma's met dit werkzame deel
    • Het geven van concrete en praktisch bruikbare adviezen aan ouders
      Programma's met dit werkzame deel
    • Het periodieke agenderen van het onderwerp pesten
      Programma's met dit werkzame deel
    • Het programma heeft een handleiding waarin tenminste vijf van de volgende elementen zijn beschreven
      Programma's met dit werkzame deel
    • Het programma maakt duidelijk welke competenties nodig zijn
      Programma's met dit werkzame deel
    • In het programma is aangegeven op welke wijze er is gezorgd, of gezorgd kan worden, voor enthousiasme bij de gebruikers en doelgroep voor het programma
      Programma's met dit werkzame deel
    • In het programma is vastgelegd welke competenties (kennis, vaardigheden) en attitude gevraagd worden van de gebruiker van het programma
      Programma's met dit werkzame deel
    • In het programma staat opgenomen dat en hoe de leerkracht wordt getraind in de competenties
      Programma's met dit werkzame deel
    • In het programma wordt beschreven hoe borging van het programma in het schoolbeleid dient te gebeuren
      Programma's met dit werkzame deel
    • In het programma zijn de randvoorwaarden aangegeven die nodig zijn om het programma goed uit te voeren zoals tijd, geld, middelen, draagvlak en betrokkenheid scholen
      Programma's met dit werkzame deel
    • Is ingebed in de totale pedagogische aanpak en schoolontwikkeling
      Programma's met dit werkzame deel
    • Leert leerlingen en ouders en leerkracht en OOP bij wie ze terecht kunnen met hulpvragen op het gebied van sociale veiligheid (en hoe)
      Programma's met dit werkzame deel
    • Leert leerlingen en ouders regels en visie van de school kennen
      Programma's met dit werkzame deel
    • Zorgt ervoor dat sociale veiligheid regelmatig op de agenda staat in het schoolteam en in de klassen
      Programma's met dit werkzame deel
  • Omgaan met Elkaar

    Het programma ‘Omgaan met Elkaar’ bestaat uit drie onderdelen: workshops voor professionals, een themabijeenkomst voor ouders en het programma 'Omgaan met Elkaar' voor leerlingen.

    Bekijk programma

    • Werkzame delen binnen dit programma
    • Aandacht voor competenties van de trainer
      Programma's met dit werkzame deel
    • Aandacht voor de competenties van de leerkracht
      Programma's met dit werkzame deel
    • Aandacht voor positief pedagogisch handelen
      Programma's met dit werkzame deel
    • Aandacht wordt gegeven aan de competentie ‘adequate acties ondernemen’/’weten wat te doen’
      Programma's met dit werkzame deel
    • Aandacht wordt gegeven aan de competentie ‘analyse van signalen vanuit normatief kader school’
      Programma's met dit werkzame deel
    • Aandacht wordt gegeven aan de competentie ‘bespreken met collega’s’
      Programma's met dit werkzame deel
    • Aandacht wordt gegeven aan de competentie ‘vroegtijdig signaleren’
      Programma's met dit werkzame deel
    • Benoemt concreet hoe het gericht is op ondersteuning van leerlingen die pesten
      Programma's met dit werkzame deel
    • Benoemt concreet hoe het gericht is op ondersteuning van slachtoffers van pesten
      Programma's met dit werkzame deel
    • Bevat documentatie van pestincidenten (om risicofactoren in school te identificeren)
      Programma's met dit werkzame deel
    • Biedt ondersteuning bij het opstellen van gedragsregels, in de klas en in de school
      Programma's met dit werkzame deel
    • Biedt ondersteuning voor het gezamenlijk ontwikkelen van een visie, kernwaarden, doelen en regels
      Programma's met dit werkzame deel
    • Er is een systeem van evaluatie van tevredenheid bij gebruikers en doelgroep over het programma beschikbaar, dat interpreteerbare uitkomsten geeft
      Programma's met dit werkzame deel
    • Gaat uit van adequaat klassenmanagement
      Programma's met dit werkzame deel
    • Gaat uit van de verschillende taken en verantwoordelijkheden in de school bij het zorgen voor een positief schoolklimaat (preventief en curatief)
    • Het communiceren van visie betreffende de sociale veiligheid en samenwerking hierin
      Programma's met dit werkzame deel
    • Het periodieke agenderen van het onderwerp pesten
      Programma's met dit werkzame deel
    • Het programma heeft een handleiding waarin tenminste vijf van de volgende elementen zijn beschreven
      Programma's met dit werkzame deel
    • Het programma maakt duidelijk welke competenties nodig zijn
      Programma's met dit werkzame deel
    • In het programma is aangegeven op welke wijze er is gezorgd, of gezorgd kan worden, voor enthousiasme bij de gebruikers en doelgroep voor het programma
      Programma's met dit werkzame deel
    • In het programma is vastgelegd welke competenties (kennis, vaardigheden) en attitude gevraagd worden van de gebruiker van het programma
      Programma's met dit werkzame deel
    • In het programma staat opgenomen dat en hoe de leerkracht wordt getraind in de competenties
      Programma's met dit werkzame deel
    • In het programma wordt beschreven hoe borging van het programma in het schoolbeleid dient te gebeuren
      Programma's met dit werkzame deel
    • In het programma zijn de randvoorwaarden aangegeven die nodig zijn om het programma goed uit te voeren zoals tijd, geld, middelen, draagvlak en betrokkenheid scholen
      Programma's met dit werkzame deel
    • Leert leerlingen en ouders en leerkracht en OOP bij wie ze terecht kunnen met hulpvragen op het gebied van sociale veiligheid (en hoe)
      Programma's met dit werkzame deel
    • Zorgt ervoor dat sociale veiligheid regelmatig op de agenda staat in het schoolteam en in de klassen
      Programma's met dit werkzame deel
  • Pestpreventie van SWPBS

    Pestpreventie met SWPBS richt zich op het voorkomen en stoppen van pesten en op het bevorderen van prosociaal gedrag.

    Bekijk programma

    • Werkzame delen binnen dit programma
    • Aandacht voor competenties van de trainer
      Programma's met dit werkzame deel
    • Aandacht voor de competenties van de leerkracht
      Programma's met dit werkzame deel
    • Aandacht voor positief pedagogisch handelen
      Programma's met dit werkzame deel
    • Aandacht wordt gegeven aan de competentie ‘adequate acties ondernemen’/’weten wat te doen’
      Programma's met dit werkzame deel
    • Aandacht wordt gegeven aan de competentie ‘analyse van signalen vanuit normatief kader school’
      Programma's met dit werkzame deel
    • Aandacht wordt gegeven aan de competentie ‘bespreken met collega’s’
      Programma's met dit werkzame deel
    • Aandacht wordt gegeven aan de competentie ‘vroegtijdig signaleren’
      Programma's met dit werkzame deel
    • Benoemt concreet hoe het gericht is op ondersteuning van leerlingen die pesten
      Programma's met dit werkzame deel
    • Benoemt concreet hoe het gericht is op ondersteuning van slachtoffers van pesten
      Programma's met dit werkzame deel
    • Bevat documentatie van pestincidenten (om risicofactoren in school te identificeren)
      Programma's met dit werkzame deel
    • Biedt ondersteuning bij het opstellen van gedragsregels, in de klas en in de school
      Programma's met dit werkzame deel
    • Biedt ondersteuning voor het gezamenlijk ontwikkelen van een visie, kernwaarden, doelen en regels
      Programma's met dit werkzame deel
    • Er is een systeem van evaluatie van tevredenheid bij gebruikers en doelgroep over het programma beschikbaar, dat interpreteerbare uitkomsten geeft
      Programma's met dit werkzame deel
    • Gaat uit van adequaat klassenmanagement
      Programma's met dit werkzame deel
    • Gaat uit van de verschillende taken en verantwoordelijkheden in de school bij het zorgen voor een positief schoolklimaat (preventief en curatief)
    • Geeft aandacht aan veilig klimaat onder medewerkers
      Programma's met dit werkzame deel
    • Het communiceren van visie betreffende de sociale veiligheid en samenwerking hierin
      Programma's met dit werkzame deel
    • Het geven van concrete en praktisch bruikbare adviezen aan ouders
      Programma's met dit werkzame deel
    • Het periodieke agenderen van het onderwerp pesten
      Programma's met dit werkzame deel
    • Het programma heeft een handleiding waarin tenminste vijf van de volgende elementen zijn beschreven
      Programma's met dit werkzame deel
    • Het programma maakt duidelijk welke competenties nodig zijn
      Programma's met dit werkzame deel
    • In het programma is aangegeven op welke wijze er is gezorgd, of gezorgd kan worden, voor enthousiasme bij de gebruikers en doelgroep voor het programma
      Programma's met dit werkzame deel
    • In het programma is vastgelegd welke competenties (kennis, vaardigheden) en attitude gevraagd worden van de gebruiker van het programma
      Programma's met dit werkzame deel
    • In het programma staat opgenomen dat en hoe de leerkracht wordt getraind in de competenties
      Programma's met dit werkzame deel
    • In het programma wordt beschreven hoe borging van het programma in het schoolbeleid dient te gebeuren
      Programma's met dit werkzame deel
    • In het programma zijn de randvoorwaarden aangegeven die nodig zijn om het programma goed uit te voeren zoals tijd, geld, middelen, draagvlak en betrokkenheid scholen
      Programma's met dit werkzame deel
    • Is ingebed in de totale pedagogische aanpak en schoolontwikkeling
      Programma's met dit werkzame deel
    • Leert leerlingen en ouders en leerkracht en OOP bij wie ze terecht kunnen met hulpvragen op het gebied van sociale veiligheid (en hoe)
      Programma's met dit werkzame deel
    • Leert leerlingen en ouders regels en visie van de school kennen
      Programma's met dit werkzame deel
    • Zorgt ervoor dat sociale veiligheid regelmatig op de agenda staat in het schoolteam en in de klassen
      Programma's met dit werkzame deel
  • Plezier op school

    De cursus Plezier op school is gericht op het vergroten van sociale competentie van aanstaande brugklassers.

    Bekijk programma

    • Werkzame delen binnen dit programma
    • Aandacht voor competenties van de trainer
      Programma's met dit werkzame deel
    • Aandacht voor positief pedagogisch handelen
      Programma's met dit werkzame deel
    • Aandacht wordt gegeven aan de competentie ‘adequate acties ondernemen’/’weten wat te doen’
      Programma's met dit werkzame deel
    • Aandacht wordt gegeven aan de competentie ‘vroegtijdig signaleren’
      Programma's met dit werkzame deel
    • Benoemt concreet hoe het gericht is op ondersteuning van leerlingen die pesten
      Programma's met dit werkzame deel
    • Benoemt concreet hoe het gericht is op ondersteuning van slachtoffers van pesten
      Programma's met dit werkzame deel
    • Bevat documentatie van pestincidenten (om risicofactoren in school te identificeren)
      Programma's met dit werkzame deel
    • Er is een systeem van evaluatie van tevredenheid bij gebruikers en doelgroep over het programma beschikbaar, dat interpreteerbare uitkomsten geeft
      Programma's met dit werkzame deel
    • Het geven van concrete en praktisch bruikbare adviezen aan ouders
      Programma's met dit werkzame deel
    • Het programma heeft een handleiding waarin tenminste vijf van de volgende elementen zijn beschreven
      Programma's met dit werkzame deel
    • Het programma maakt duidelijk welke competenties nodig zijn
      Programma's met dit werkzame deel
    • In het programma is aangegeven op welke wijze er is gezorgd, of gezorgd kan worden, voor enthousiasme bij de gebruikers en doelgroep voor het programma
      Programma's met dit werkzame deel
    • In het programma is vastgelegd welke competenties (kennis, vaardigheden) en attitude gevraagd worden van de gebruiker van het programma
      Programma's met dit werkzame deel
    • In het programma wordt beschreven hoe borging van het programma in het schoolbeleid dient te gebeuren
      Programma's met dit werkzame deel
    • In het programma zijn de randvoorwaarden aangegeven die nodig zijn om het programma goed uit te voeren zoals tijd, geld, middelen, draagvlak en betrokkenheid scholen
      Programma's met dit werkzame deel
  • Prima

    Prima is een schoolbreed anti-pestprogramma, gericht op alle lagen van de school, poogt beleid te ontwikkelen en betrokkenen (ouders, staf, leerkrachten en kinderen) daaraan te committeren.

    Bekijk programma

    • Werkzame delen binnen dit programma
    • Aandacht voor competenties van de trainer
      Programma's met dit werkzame deel
    • Aandacht voor de competenties van de leerkracht
      Programma's met dit werkzame deel
    • Aandacht voor positief pedagogisch handelen
      Programma's met dit werkzame deel
    • Aandacht wordt gegeven aan de competentie ‘adequate acties ondernemen’/’weten wat te doen’
      Programma's met dit werkzame deel
    • Aandacht wordt gegeven aan de competentie ‘analyse van signalen vanuit normatief kader school’
      Programma's met dit werkzame deel
    • Aandacht wordt gegeven aan de competentie ‘bespreken met collega’s’
      Programma's met dit werkzame deel
    • Aandacht wordt gegeven aan de competentie ‘vroegtijdig signaleren’
      Programma's met dit werkzame deel
    • Benoemt concreet hoe het gericht is op ondersteuning van leerlingen die pesten
      Programma's met dit werkzame deel
    • Benoemt concreet hoe het gericht is op ondersteuning van slachtoffers van pesten
      Programma's met dit werkzame deel
    • Bevat documentatie van pestincidenten (om risicofactoren in school te identificeren)
      Programma's met dit werkzame deel
    • Biedt ondersteuning bij het opstellen van gedragsregels, in de klas en in de school
      Programma's met dit werkzame deel
    • Biedt ondersteuning voor het gezamenlijk ontwikkelen van een visie, kernwaarden, doelen en regels
      Programma's met dit werkzame deel
    • Er is een systeem van evaluatie van tevredenheid bij gebruikers en doelgroep over het programma beschikbaar, dat interpreteerbare uitkomsten geeft
      Programma's met dit werkzame deel
    • Gaat uit van adequaat klassenmanagement
      Programma's met dit werkzame deel
    • Gaat uit van de verschillende taken en verantwoordelijkheden in de school bij het zorgen voor een positief schoolklimaat (preventief en curatief)
    • Geeft aandacht aan veilig klimaat onder medewerkers
      Programma's met dit werkzame deel
    • Het communiceren van visie betreffende de sociale veiligheid en samenwerking hierin
      Programma's met dit werkzame deel
    • Het geven van concrete en praktisch bruikbare adviezen aan ouders
      Programma's met dit werkzame deel
    • Het periodieke agenderen van het onderwerp pesten
      Programma's met dit werkzame deel
    • Het programma heeft een handleiding waarin tenminste vijf van de volgende elementen zijn beschreven
      Programma's met dit werkzame deel
    • Het programma maakt duidelijk welke competenties nodig zijn
      Programma's met dit werkzame deel
    • In het programma is aangegeven op welke wijze er is gezorgd, of gezorgd kan worden, voor enthousiasme bij de gebruikers en doelgroep voor het programma
      Programma's met dit werkzame deel
    • In het programma is vastgelegd welke competenties (kennis, vaardigheden) en attitude gevraagd worden van de gebruiker van het programma
      Programma's met dit werkzame deel
    • In het programma staat opgenomen dat en hoe de leerkracht wordt getraind in de competenties
      Programma's met dit werkzame deel
    • In het programma wordt beschreven hoe borging van het programma in het schoolbeleid dient te gebeuren
      Programma's met dit werkzame deel
    • In het programma zijn de randvoorwaarden aangegeven die nodig zijn om het programma goed uit te voeren zoals tijd, geld, middelen, draagvlak en betrokkenheid scholen
      Programma's met dit werkzame deel
    • Is ingebed in de totale pedagogische aanpak en schoolontwikkeling
      Programma's met dit werkzame deel
    • Leert leerlingen en ouders en leerkracht en OOP bij wie ze terecht kunnen met hulpvragen op het gebied van sociale veiligheid (en hoe)
      Programma's met dit werkzame deel
    • Leert leerlingen en ouders regels en visie van de school kennen
      Programma's met dit werkzame deel
    • Zorgt ervoor dat sociale veiligheid regelmatig op de agenda staat in het schoolteam en in de klassen
      Programma's met dit werkzame deel
  • Programma Alternatieve Denkstrategieën (PAD)

    PAD is een klassikaal leerplan waarmee scholen op systematische en planmatige wijze de sociaal- emotionele ontwikkeling van de leerlingen kunnen bevorderen.

    Bekijk programma

    • Werkzame delen binnen dit programma
    • Aandacht voor competenties van de trainer
      Programma's met dit werkzame deel
    • Aandacht voor de competenties van de leerkracht
      Programma's met dit werkzame deel
    • Aandacht voor positief pedagogisch handelen
      Programma's met dit werkzame deel
    • Aandacht wordt gegeven aan de competentie ‘adequate acties ondernemen’/’weten wat te doen’
      Programma's met dit werkzame deel
    • Aandacht wordt gegeven aan de competentie ‘analyse van signalen vanuit normatief kader school’
      Programma's met dit werkzame deel
    • Aandacht wordt gegeven aan de competentie ‘bespreken met collega’s’
      Programma's met dit werkzame deel
    • Aandacht wordt gegeven aan de competentie ‘vroegtijdig signaleren’
      Programma's met dit werkzame deel
    • Benoemt concreet hoe het gericht is op ondersteuning van leerlingen die pesten
      Programma's met dit werkzame deel
    • Benoemt concreet hoe het gericht is op ondersteuning van slachtoffers van pesten
      Programma's met dit werkzame deel
    • Bevat documentatie van pestincidenten (om risicofactoren in school te identificeren)
      Programma's met dit werkzame deel
    • Biedt ondersteuning bij het opstellen van gedragsregels, in de klas en in de school
      Programma's met dit werkzame deel
    • Biedt ondersteuning voor het gezamenlijk ontwikkelen van een visie, kernwaarden, doelen en regels
      Programma's met dit werkzame deel
    • Er is een systeem van evaluatie van tevredenheid bij gebruikers en doelgroep over het programma beschikbaar, dat interpreteerbare uitkomsten geeft
      Programma's met dit werkzame deel
    • Gaat uit van adequaat klassenmanagement
      Programma's met dit werkzame deel
    • Geeft aandacht aan veilig klimaat onder medewerkers
      Programma's met dit werkzame deel
    • Het communiceren van visie betreffende de sociale veiligheid en samenwerking hierin
      Programma's met dit werkzame deel
    • Het geven van concrete en praktisch bruikbare adviezen aan ouders
      Programma's met dit werkzame deel
    • Het programma heeft een handleiding waarin tenminste vijf van de volgende elementen zijn beschreven
      Programma's met dit werkzame deel
    • Het programma maakt duidelijk welke competenties nodig zijn
      Programma's met dit werkzame deel
    • In het programma is aangegeven op welke wijze er is gezorgd, of gezorgd kan worden, voor enthousiasme bij de gebruikers en doelgroep voor het programma
      Programma's met dit werkzame deel
    • In het programma is vastgelegd welke competenties (kennis, vaardigheden) en attitude gevraagd worden van de gebruiker van het programma
      Programma's met dit werkzame deel
    • In het programma staat opgenomen dat en hoe de leerkracht wordt getraind in de competenties
      Programma's met dit werkzame deel
    • In het programma wordt beschreven hoe borging van het programma in het schoolbeleid dient te gebeuren
      Programma's met dit werkzame deel
    • In het programma zijn de randvoorwaarden aangegeven die nodig zijn om het programma goed uit te voeren zoals tijd, geld, middelen, draagvlak en betrokkenheid scholen
      Programma's met dit werkzame deel
    • Is ingebed in de totale pedagogische aanpak en schoolontwikkeling
      Programma's met dit werkzame deel
    • Leert leerlingen en ouders en leerkracht en OOP bij wie ze terecht kunnen met hulpvragen op het gebied van sociale veiligheid (en hoe)
      Programma's met dit werkzame deel
    • Leert leerlingen en ouders regels en visie van de school kennen
      Programma's met dit werkzame deel
    • Zorgt ervoor dat sociale veiligheid regelmatig op de agenda staat in het schoolteam en in de klassen
      Programma's met dit werkzame deel
  • Sta Sterk op School

    Het programma richt zich op slachtoffers en buitenstaanders bij pesten met het doel de sociale weerbaarheid te vergroten, zodat ze effectiever reageren op pestgedrag in de klas en daardoor het pesten in de klas vermindert.

    Bekijk programma

    • Werkzame delen binnen dit programma
    • Aandacht voor competenties van de trainer
      Programma's met dit werkzame deel
    • Aandacht voor de competenties van de leerkracht
      Programma's met dit werkzame deel
    • Aandacht voor positief pedagogisch handelen
      Programma's met dit werkzame deel
    • Aandacht wordt gegeven aan de competentie ‘adequate acties ondernemen’/’weten wat te doen’
      Programma's met dit werkzame deel
    • Aandacht wordt gegeven aan de competentie ‘analyse van signalen vanuit normatief kader school’
      Programma's met dit werkzame deel
    • Aandacht wordt gegeven aan de competentie ‘bespreken met collega’s’
      Programma's met dit werkzame deel
    • Aandacht wordt gegeven aan de competentie ‘vroegtijdig signaleren’
      Programma's met dit werkzame deel
    • Benoemt concreet hoe het gericht is op ondersteuning van leerlingen die pesten
      Programma's met dit werkzame deel
    • Benoemt concreet hoe het gericht is op ondersteuning van slachtoffers van pesten
      Programma's met dit werkzame deel
    • Bevat documentatie van pestincidenten (om risicofactoren in school te identificeren)
      Programma's met dit werkzame deel
    • Biedt ondersteuning bij het opstellen van gedragsregels, in de klas en in de school
      Programma's met dit werkzame deel
    • Biedt ondersteuning voor het gezamenlijk ontwikkelen van een visie, kernwaarden, doelen en regels
      Programma's met dit werkzame deel
    • Er is een systeem van evaluatie van tevredenheid bij gebruikers en doelgroep over het programma beschikbaar, dat interpreteerbare uitkomsten geeft
      Programma's met dit werkzame deel
    • Gaat uit van adequaat klassenmanagement
      Programma's met dit werkzame deel
    • Gaat uit van de verschillende taken en verantwoordelijkheden in de school bij het zorgen voor een positief schoolklimaat (preventief en curatief)
    • Het communiceren van visie betreffende de sociale veiligheid en samenwerking hierin
      Programma's met dit werkzame deel
    • Het periodieke agenderen van het onderwerp pesten
      Programma's met dit werkzame deel
    • Het programma heeft een handleiding waarin tenminste vijf van de volgende elementen zijn beschreven
      Programma's met dit werkzame deel
    • Het programma maakt duidelijk welke competenties nodig zijn
      Programma's met dit werkzame deel
    • In het programma is aangegeven op welke wijze er is gezorgd, of gezorgd kan worden, voor enthousiasme bij de gebruikers en doelgroep voor het programma
      Programma's met dit werkzame deel
    • In het programma is vastgelegd welke competenties (kennis, vaardigheden) en attitude gevraagd worden van de gebruiker van het programma
      Programma's met dit werkzame deel
    • In het programma staat opgenomen dat en hoe de leerkracht wordt getraind in de competenties
      Programma's met dit werkzame deel
    • In het programma wordt beschreven hoe borging van het programma in het schoolbeleid dient te gebeuren
      Programma's met dit werkzame deel
    • In het programma zijn de randvoorwaarden aangegeven die nodig zijn om het programma goed uit te voeren zoals tijd, geld, middelen, draagvlak en betrokkenheid scholen
      Programma's met dit werkzame deel
    • Leert leerlingen en ouders en leerkracht en OOP bij wie ze terecht kunnen met hulpvragen op het gebied van sociale veiligheid (en hoe)
      Programma's met dit werkzame deel
    • Zorgt ervoor dat sociale veiligheid regelmatig op de agenda staat in het schoolteam en in de klassen
      Programma's met dit werkzame deel
  • Taakspel

    Taakspel is een gedragsinterventieprogramma, waarbij kinderen leren zich aan klassenregels te houden.

    Bekijk programma

    • Werkzame delen binnen dit programma
    • Aandacht voor competenties van de trainer
      Programma's met dit werkzame deel
    • Aandacht voor de competenties van de leerkracht
      Programma's met dit werkzame deel
    • Aandacht voor positief pedagogisch handelen
      Programma's met dit werkzame deel
    • Aandacht wordt gegeven aan de competentie ‘adequate acties ondernemen’/’weten wat te doen’
      Programma's met dit werkzame deel
    • Aandacht wordt gegeven aan de competentie ‘analyse van signalen vanuit normatief kader school’
      Programma's met dit werkzame deel
    • Aandacht wordt gegeven aan de competentie ‘bespreken met collega’s’
      Programma's met dit werkzame deel
    • Aandacht wordt gegeven aan de competentie ‘vroegtijdig signaleren’
      Programma's met dit werkzame deel
    • Benoemt concreet hoe het gericht is op ondersteuning van leerlingen die pesten
      Programma's met dit werkzame deel
    • Benoemt concreet hoe het gericht is op ondersteuning van slachtoffers van pesten
      Programma's met dit werkzame deel
    • Bevat documentatie van pestincidenten (om risicofactoren in school te identificeren)
      Programma's met dit werkzame deel
    • Biedt ondersteuning bij het opstellen van gedragsregels, in de klas en in de school
      Programma's met dit werkzame deel
    • Biedt ondersteuning voor het gezamenlijk ontwikkelen van een visie, kernwaarden, doelen en regels
      Programma's met dit werkzame deel
    • Er is een systeem van evaluatie van tevredenheid bij gebruikers en doelgroep over het programma beschikbaar, dat interpreteerbare uitkomsten geeft
      Programma's met dit werkzame deel
    • Gaat uit van adequaat klassenmanagement
      Programma's met dit werkzame deel
    • Gaat uit van de verschillende taken en verantwoordelijkheden in de school bij het zorgen voor een positief schoolklimaat (preventief en curatief)
    • Geeft aandacht aan veilig klimaat onder medewerkers
      Programma's met dit werkzame deel
    • Het programma heeft een handleiding waarin tenminste vijf van de volgende elementen zijn beschreven
      Programma's met dit werkzame deel
    • Het programma maakt duidelijk welke competenties nodig zijn
      Programma's met dit werkzame deel
    • In het programma is aangegeven op welke wijze er is gezorgd, of gezorgd kan worden, voor enthousiasme bij de gebruikers en doelgroep voor het programma
      Programma's met dit werkzame deel
    • In het programma is vastgelegd welke competenties (kennis, vaardigheden) en attitude gevraagd worden van de gebruiker van het programma
      Programma's met dit werkzame deel
    • In het programma staat opgenomen dat en hoe de leerkracht wordt getraind in de competenties
      Programma's met dit werkzame deel
    • In het programma wordt beschreven hoe borging van het programma in het schoolbeleid dient te gebeuren
      Programma's met dit werkzame deel
    • In het programma zijn de randvoorwaarden aangegeven die nodig zijn om het programma goed uit te voeren zoals tijd, geld, middelen, draagvlak en betrokkenheid scholen
      Programma's met dit werkzame deel
    • Leert leerlingen en ouders regels en visie van de school kennen
      Programma's met dit werkzame deel
  • Zippy’s Vrienden

    Zippy’s Vrienden is een klassikaal en preventief programma met een doorlopende verhaallijn dat zich richt op aanleren van coping vaardigheden en sociaal-emotionele vaardigheden bij leerlingen van groepen 2-4 van de basisschool.

    Bekijk programma

    • Werkzame delen binnen dit programma
    • Aandacht voor competenties van de trainer
      Programma's met dit werkzame deel
    • Aandacht voor de competenties van de leerkracht
      Programma's met dit werkzame deel
    • Aandacht voor positief pedagogisch handelen
      Programma's met dit werkzame deel
    • Aandacht wordt gegeven aan de competentie ‘adequate acties ondernemen’/’weten wat te doen’
      Programma's met dit werkzame deel
    • Aandacht wordt gegeven aan de competentie ‘analyse van signalen vanuit normatief kader school’
      Programma's met dit werkzame deel
    • Aandacht wordt gegeven aan de competentie ‘bespreken met collega’s’
      Programma's met dit werkzame deel
    • Aandacht wordt gegeven aan de competentie ‘vroegtijdig signaleren’
      Programma's met dit werkzame deel
    • Benoemt concreet hoe het gericht is op ondersteuning van leerlingen die pesten
      Programma's met dit werkzame deel
    • Benoemt concreet hoe het gericht is op ondersteuning van slachtoffers van pesten
      Programma's met dit werkzame deel
    • Bevat documentatie van pestincidenten (om risicofactoren in school te identificeren)
      Programma's met dit werkzame deel
    • Biedt ondersteuning bij het opstellen van gedragsregels, in de klas en in de school
      Programma's met dit werkzame deel
    • Biedt ondersteuning voor het gezamenlijk ontwikkelen van een visie, kernwaarden, doelen en regels
      Programma's met dit werkzame deel
    • Er is een systeem van evaluatie van tevredenheid bij gebruikers en doelgroep over het programma beschikbaar, dat interpreteerbare uitkomsten geeft
      Programma's met dit werkzame deel
    • Gaat uit van adequaat klassenmanagement
      Programma's met dit werkzame deel
    • Gaat uit van de verschillende taken en verantwoordelijkheden in de school bij het zorgen voor een positief schoolklimaat (preventief en curatief)
    • Geeft aandacht aan veilig klimaat onder medewerkers
      Programma's met dit werkzame deel
    • Het communiceren van visie betreffende de sociale veiligheid en samenwerking hierin
      Programma's met dit werkzame deel
    • Het geven van concrete en praktisch bruikbare adviezen aan ouders
      Programma's met dit werkzame deel
    • Het periodieke agenderen van het onderwerp pesten
      Programma's met dit werkzame deel
    • Het programma heeft een handleiding waarin tenminste vijf van de volgende elementen zijn beschreven
      Programma's met dit werkzame deel
    • Het programma maakt duidelijk welke competenties nodig zijn
      Programma's met dit werkzame deel
    • In het programma is aangegeven op welke wijze er is gezorgd, of gezorgd kan worden, voor enthousiasme bij de gebruikers en doelgroep voor het programma
      Programma's met dit werkzame deel
    • In het programma is vastgelegd welke competenties (kennis, vaardigheden) en attitude gevraagd worden van de gebruiker van het programma
      Programma's met dit werkzame deel
    • In het programma staat opgenomen dat en hoe de leerkracht wordt getraind in de competenties
      Programma's met dit werkzame deel
    • In het programma wordt beschreven hoe borging van het programma in het schoolbeleid dient te gebeuren
      Programma's met dit werkzame deel
    • In het programma zijn de randvoorwaarden aangegeven die nodig zijn om het programma goed uit te voeren zoals tijd, geld, middelen, draagvlak en betrokkenheid scholen
      Programma's met dit werkzame deel
    • Is ingebed in de totale pedagogische aanpak en schoolontwikkeling
      Programma's met dit werkzame deel
    • Leert leerlingen en ouders en leerkracht en OOP bij wie ze terecht kunnen met hulpvragen op het gebied van sociale veiligheid (en hoe)
      Programma's met dit werkzame deel
    • Leert leerlingen en ouders regels en visie van de school kennen
      Programma's met dit werkzame deel
    • Zorgt ervoor dat sociale veiligheid regelmatig op de agenda staat in het schoolteam en in de klassen
      Programma's met dit werkzame deel

Helpdesk

Heeft u een vraag of wilt u advies? Neem contact op met onze helpdesk!

030 - 285 66 16
(schooldagen van 9.00 tot 16.00 uur)
helpdesk@schoolenveiligheid.nl
Info Helpdesk
 

Contact

Stichting School & Veiligheid
Zwarte Woud 2
3524 SJ Utrecht

030 - 285 65 31
info@schoolenveiligheid.nl

Snel naar

  • Bestelpagina
  • Infobladen
  • Agenda
  • Incompany-trainingen
  • Wegwijzer programma’s sociale veiligheid

Meer van School & Veiligheid

  • Gay and School
  • Pestweb
  • Calamiteitenteam
  • Week tegen Pesten
  • Toegerust Op Sociale Veiligheid
  • Cookie disclaimer
  • Algemene voorwaarden