Overzicht programma’s
In dit overzicht van programma’s ziet u op welk niveau en moment deze werken. Als u op een programma klikt ontvouwt zich een lijst met de werkzame delen in dit programma, waarachter in icoontjes getoond wordt op welk niveau en moment aandacht is hiervoor. Via Methodes met dit werkzame deel vindt u een lijst met programma’s die voor ditzelfde werkzame deel aandacht hebben, maar op een ander niveau of moment. Zoekt u bijvoorbeeld een programma op individueel niveau dan ziet u op deze manier welk programma dit werkzame deel schoolbreed uitvoert.
-
- Werkzame delen binnen dit programma
- Aandacht voor competenties van de trainer
- Aandacht voor de competenties van de leerkracht
- Aandacht voor positief pedagogisch handelen
- Aandacht wordt gegeven aan de competentie ‘adequate acties ondernemen’/’weten wat te doen’
- Aandacht wordt gegeven aan de competentie ‘analyse van signalen vanuit normatief kader school’
- Aandacht wordt gegeven aan de competentie ‘bespreken met collega’s’
- Aandacht wordt gegeven aan de competentie ‘vroegtijdig signaleren’
- Benoemt concreet hoe het gericht is op ondersteuning van leerlingen die pesten
- Benoemt concreet hoe het gericht is op ondersteuning van slachtoffers van pesten
- Bevat documentatie van pestincidenten (om risicofactoren in school te identificeren)
- Er is een systeem van evaluatie van tevredenheid bij gebruikers en doelgroep over het programma beschikbaar, dat interpreteerbare uitkomsten geeft
- Het geven van concrete en praktisch bruikbare adviezen aan ouders
- Het programma heeft een handleiding waarin tenminste vijf van de volgende elementen zijn beschreven
- Het programma maakt duidelijk welke competenties nodig zijn
- In het programma is aangegeven op welke wijze er is gezorgd, of gezorgd kan worden, voor enthousiasme bij de gebruikers en doelgroep voor het programma
- In het programma is vastgelegd welke competenties (kennis, vaardigheden) en attitude gevraagd worden van de gebruiker van het programma
- In het programma staat opgenomen dat en hoe de leerkracht wordt getraind in de competenties
- In het programma wordt beschreven hoe borging van het programma in het schoolbeleid dient te gebeuren
- In het programma zijn de randvoorwaarden aangegeven die nodig zijn om het programma goed uit te voeren zoals tijd, geld, middelen, draagvlak en betrokkenheid scholen
-
- Werkzame delen binnen dit programma
- Aandacht voor competenties van de trainer
- Aandacht voor de competenties van de leerkracht
- Aandacht voor positief pedagogisch handelen
- Aandacht wordt gegeven aan de competentie ‘adequate acties ondernemen’/’weten wat te doen’
- Aandacht wordt gegeven aan de competentie ‘analyse van signalen vanuit normatief kader school’
- Aandacht wordt gegeven aan de competentie ‘bespreken met collega’s’
- Aandacht wordt gegeven aan de competentie ‘vroegtijdig signaleren’
- Benoemt concreet hoe het gericht is op ondersteuning van leerlingen die pesten
- Benoemt concreet hoe het gericht is op ondersteuning van slachtoffers van pesten
- Bevat documentatie van pestincidenten (om risicofactoren in school te identificeren)
- Biedt ondersteuning bij het opstellen van gedragsregels, in de klas en in de school
- Biedt ondersteuning voor het gezamenlijk ontwikkelen van een visie, kernwaarden, doelen en regels
- Er is een systeem van evaluatie van tevredenheid bij gebruikers en doelgroep over het programma beschikbaar, dat interpreteerbare uitkomsten geeft
- Gaat uit van de verschillende taken en verantwoordelijkheden in de school bij het zorgen voor een positief schoolklimaat (preventief en curatief)
- Geeft aandacht aan veilig klimaat onder medewerkers
- Het communiceren van visie betreffende de sociale veiligheid en samenwerking hierin
- Het geven van concrete en praktisch bruikbare adviezen aan ouders
- Het periodieke agenderen van het onderwerp pesten
- Het programma heeft een handleiding waarin tenminste vijf van de volgende elementen zijn beschreven
- Het programma maakt duidelijk welke competenties nodig zijn
- In het programma is aangegeven op welke wijze er is gezorgd, of gezorgd kan worden, voor enthousiasme bij de gebruikers en doelgroep voor het programma
- In het programma is vastgelegd welke competenties (kennis, vaardigheden) en attitude gevraagd worden van de gebruiker van het programma
- In het programma staat opgenomen dat en hoe de leerkracht wordt getraind in de competenties
- In het programma wordt beschreven hoe borging van het programma in het schoolbeleid dient te gebeuren
- In het programma zijn de randvoorwaarden aangegeven die nodig zijn om het programma goed uit te voeren zoals tijd, geld, middelen, draagvlak en betrokkenheid scholen
- Is ingebed in de totale pedagogische aanpak en schoolontwikkeling
- Leert leerlingen en ouders en leerkracht en OOP bij wie ze terecht kunnen met hulpvragen op het gebied van sociale veiligheid (en hoe)
- Leert leerlingen en ouders regels en visie van de school kennen
- Zorgt ervoor dat sociale veiligheid regelmatig op de agenda staat in het schoolteam en in de klassen
-
- Werkzame delen binnen dit programma
- Aandacht voor competenties van de trainer
- Aandacht voor de competenties van de leerkracht
- Aandacht voor positief pedagogisch handelen
- Aandacht wordt gegeven aan de competentie ‘adequate acties ondernemen’/’weten wat te doen’
- Aandacht wordt gegeven aan de competentie ‘analyse van signalen vanuit normatief kader school’
- Aandacht wordt gegeven aan de competentie ‘bespreken met collega’s’
- Aandacht wordt gegeven aan de competentie ‘vroegtijdig signaleren’
- Benoemt concreet hoe het gericht is op ondersteuning van leerlingen die pesten
- Benoemt concreet hoe het gericht is op ondersteuning van slachtoffers van pesten
- Bevat documentatie van pestincidenten (om risicofactoren in school te identificeren)
- Biedt ondersteuning bij het opstellen van gedragsregels, in de klas en in de school
- Biedt ondersteuning voor het gezamenlijk ontwikkelen van een visie, kernwaarden, doelen en regels
- Er is een systeem van evaluatie van tevredenheid bij gebruikers en doelgroep over het programma beschikbaar, dat interpreteerbare uitkomsten geeft
- Gaat uit van adequaat klassenmanagement
- Gaat uit van de verschillende taken en verantwoordelijkheden in de school bij het zorgen voor een positief schoolklimaat (preventief en curatief)
- Geeft aandacht aan veilig klimaat onder medewerkers
- Het communiceren van visie betreffende de sociale veiligheid en samenwerking hierin
- Het geven van concrete en praktisch bruikbare adviezen aan ouders
- Het periodieke agenderen van het onderwerp pesten
- Het programma heeft een handleiding waarin tenminste vijf van de volgende elementen zijn beschreven
- Het programma maakt duidelijk welke competenties nodig zijn
- In het programma is aangegeven op welke wijze er is gezorgd, of gezorgd kan worden, voor enthousiasme bij de gebruikers en doelgroep voor het programma
- In het programma is vastgelegd welke competenties (kennis, vaardigheden) en attitude gevraagd worden van de gebruiker van het programma
- In het programma staat opgenomen dat en hoe de leerkracht wordt getraind in de competenties
- In het programma wordt beschreven hoe borging van het programma in het schoolbeleid dient te gebeuren
- In het programma zijn de randvoorwaarden aangegeven die nodig zijn om het programma goed uit te voeren zoals tijd, geld, middelen, draagvlak en betrokkenheid scholen
- Is ingebed in de totale pedagogische aanpak en schoolontwikkeling
- Leert leerlingen en ouders en leerkracht en OOP bij wie ze terecht kunnen met hulpvragen op het gebied van sociale veiligheid (en hoe)
- Leert leerlingen en ouders regels en visie van de school kennen
- Zorgt ervoor dat sociale veiligheid regelmatig op de agenda staat in het schoolteam en in de klassen
-
- Werkzame delen binnen dit programma
- Aandacht voor competenties van de trainer
- Aandacht voor de competenties van de leerkracht
- Aandacht voor positief pedagogisch handelen
- Aandacht wordt gegeven aan de competentie ‘adequate acties ondernemen’/’weten wat te doen’
- Aandacht wordt gegeven aan de competentie ‘analyse van signalen vanuit normatief kader school’
- Aandacht wordt gegeven aan de competentie ‘bespreken met collega’s’
- Aandacht wordt gegeven aan de competentie ‘vroegtijdig signaleren’
- Benoemt concreet hoe het gericht is op ondersteuning van leerlingen die pesten
- Benoemt concreet hoe het gericht is op ondersteuning van slachtoffers van pesten
- Bevat documentatie van pestincidenten (om risicofactoren in school te identificeren)
- Biedt ondersteuning bij het opstellen van gedragsregels, in de klas en in de school
- Biedt ondersteuning voor het gezamenlijk ontwikkelen van een visie, kernwaarden, doelen en regels
- Er is een systeem van evaluatie van tevredenheid bij gebruikers en doelgroep over het programma beschikbaar, dat interpreteerbare uitkomsten geeft
- Gaat uit van adequaat klassenmanagement
- Gaat uit van de verschillende taken en verantwoordelijkheden in de school bij het zorgen voor een positief schoolklimaat (preventief en curatief)
- Geeft aandacht aan veilig klimaat onder medewerkers
- Het communiceren van visie betreffende de sociale veiligheid en samenwerking hierin
- Het geven van concrete en praktisch bruikbare adviezen aan ouders
- Het periodieke agenderen van het onderwerp pesten
- Het programma heeft een handleiding waarin tenminste vijf van de volgende elementen zijn beschreven
- Het programma maakt duidelijk welke competenties nodig zijn
- In het programma is aangegeven op welke wijze er is gezorgd, of gezorgd kan worden, voor enthousiasme bij de gebruikers en doelgroep voor het programma
- In het programma is vastgelegd welke competenties (kennis, vaardigheden) en attitude gevraagd worden van de gebruiker van het programma
- In het programma staat opgenomen dat en hoe de leerkracht wordt getraind in de competenties
- In het programma wordt beschreven hoe borging van het programma in het schoolbeleid dient te gebeuren
- In het programma zijn de randvoorwaarden aangegeven die nodig zijn om het programma goed uit te voeren zoals tijd, geld, middelen, draagvlak en betrokkenheid scholen
- Is ingebed in de totale pedagogische aanpak en schoolontwikkeling
- Leert leerlingen en ouders en leerkracht en OOP bij wie ze terecht kunnen met hulpvragen op het gebied van sociale veiligheid (en hoe)
- Leert leerlingen en ouders regels en visie van de school kennen
- Zorgt ervoor dat sociale veiligheid regelmatig op de agenda staat in het schoolteam en in de klassen
-
- Werkzame delen binnen dit programma
- Aandacht voor competenties van de trainer
- Aandacht voor de competenties van de leerkracht
- Aandacht voor positief pedagogisch handelen
- Aandacht wordt gegeven aan de competentie ‘adequate acties ondernemen’/’weten wat te doen’
- Aandacht wordt gegeven aan de competentie ‘analyse van signalen vanuit normatief kader school’
- Aandacht wordt gegeven aan de competentie ‘bespreken met collega’s’
- Aandacht wordt gegeven aan de competentie ‘vroegtijdig signaleren’
- Benoemt concreet hoe het gericht is op ondersteuning van leerlingen die pesten
- Benoemt concreet hoe het gericht is op ondersteuning van slachtoffers van pesten
- Bevat documentatie van pestincidenten (om risicofactoren in school te identificeren)
- Biedt ondersteuning bij het opstellen van gedragsregels, in de klas en in de school
- Biedt ondersteuning voor het gezamenlijk ontwikkelen van een visie, kernwaarden, doelen en regels
- Er is een systeem van evaluatie van tevredenheid bij gebruikers en doelgroep over het programma beschikbaar, dat interpreteerbare uitkomsten geeft
- Gaat uit van adequaat klassenmanagement
- Gaat uit van de verschillende taken en verantwoordelijkheden in de school bij het zorgen voor een positief schoolklimaat (preventief en curatief)
- Het communiceren van visie betreffende de sociale veiligheid en samenwerking hierin
- Het periodieke agenderen van het onderwerp pesten
- Het programma heeft een handleiding waarin tenminste vijf van de volgende elementen zijn beschreven
- Het programma maakt duidelijk welke competenties nodig zijn
- In het programma is aangegeven op welke wijze er is gezorgd, of gezorgd kan worden, voor enthousiasme bij de gebruikers en doelgroep voor het programma
- In het programma is vastgelegd welke competenties (kennis, vaardigheden) en attitude gevraagd worden van de gebruiker van het programma
- In het programma staat opgenomen dat en hoe de leerkracht wordt getraind in de competenties
- In het programma wordt beschreven hoe borging van het programma in het schoolbeleid dient te gebeuren
- In het programma zijn de randvoorwaarden aangegeven die nodig zijn om het programma goed uit te voeren zoals tijd, geld, middelen, draagvlak en betrokkenheid scholen
- Leert leerlingen en ouders en leerkracht en OOP bij wie ze terecht kunnen met hulpvragen op het gebied van sociale veiligheid (en hoe)
- Zorgt ervoor dat sociale veiligheid regelmatig op de agenda staat in het schoolteam en in de klassen
-
- Werkzame delen binnen dit programma
- Aandacht voor competenties van de trainer
- Aandacht voor de competenties van de leerkracht
- Aandacht voor positief pedagogisch handelen
- Aandacht wordt gegeven aan de competentie ‘adequate acties ondernemen’/’weten wat te doen’
- Aandacht wordt gegeven aan de competentie ‘analyse van signalen vanuit normatief kader school’
- Aandacht wordt gegeven aan de competentie ‘bespreken met collega’s’
- Aandacht wordt gegeven aan de competentie ‘vroegtijdig signaleren’
- Benoemt concreet hoe het gericht is op ondersteuning van leerlingen die pesten
- Benoemt concreet hoe het gericht is op ondersteuning van slachtoffers van pesten
- Bevat documentatie van pestincidenten (om risicofactoren in school te identificeren)
- Biedt ondersteuning bij het opstellen van gedragsregels, in de klas en in de school
- Biedt ondersteuning voor het gezamenlijk ontwikkelen van een visie, kernwaarden, doelen en regels
- Er is een systeem van evaluatie van tevredenheid bij gebruikers en doelgroep over het programma beschikbaar, dat interpreteerbare uitkomsten geeft
- Gaat uit van adequaat klassenmanagement
- Gaat uit van de verschillende taken en verantwoordelijkheden in de school bij het zorgen voor een positief schoolklimaat (preventief en curatief)
- Geeft aandacht aan veilig klimaat onder medewerkers
- Het communiceren van visie betreffende de sociale veiligheid en samenwerking hierin
- Het geven van concrete en praktisch bruikbare adviezen aan ouders
- Het periodieke agenderen van het onderwerp pesten
- Het programma heeft een handleiding waarin tenminste vijf van de volgende elementen zijn beschreven
- Het programma maakt duidelijk welke competenties nodig zijn
- In het programma is aangegeven op welke wijze er is gezorgd, of gezorgd kan worden, voor enthousiasme bij de gebruikers en doelgroep voor het programma
- In het programma is vastgelegd welke competenties (kennis, vaardigheden) en attitude gevraagd worden van de gebruiker van het programma
- In het programma staat opgenomen dat en hoe de leerkracht wordt getraind in de competenties
- In het programma wordt beschreven hoe borging van het programma in het schoolbeleid dient te gebeuren
- In het programma zijn de randvoorwaarden aangegeven die nodig zijn om het programma goed uit te voeren zoals tijd, geld, middelen, draagvlak en betrokkenheid scholen
- Is ingebed in de totale pedagogische aanpak en schoolontwikkeling
- Leert leerlingen en ouders en leerkracht en OOP bij wie ze terecht kunnen met hulpvragen op het gebied van sociale veiligheid (en hoe)
- Leert leerlingen en ouders regels en visie van de school kennen
- Zorgt ervoor dat sociale veiligheid regelmatig op de agenda staat in het schoolteam en in de klassen
-
- Werkzame delen binnen dit programma
- Aandacht voor competenties van de trainer
- Aandacht voor positief pedagogisch handelen
- Aandacht wordt gegeven aan de competentie ‘adequate acties ondernemen’/’weten wat te doen’
- Aandacht wordt gegeven aan de competentie ‘vroegtijdig signaleren’
- Benoemt concreet hoe het gericht is op ondersteuning van leerlingen die pesten
- Benoemt concreet hoe het gericht is op ondersteuning van slachtoffers van pesten
- Bevat documentatie van pestincidenten (om risicofactoren in school te identificeren)
- Er is een systeem van evaluatie van tevredenheid bij gebruikers en doelgroep over het programma beschikbaar, dat interpreteerbare uitkomsten geeft
- Het geven van concrete en praktisch bruikbare adviezen aan ouders
- Het programma heeft een handleiding waarin tenminste vijf van de volgende elementen zijn beschreven
- Het programma maakt duidelijk welke competenties nodig zijn
- In het programma is aangegeven op welke wijze er is gezorgd, of gezorgd kan worden, voor enthousiasme bij de gebruikers en doelgroep voor het programma
- In het programma is vastgelegd welke competenties (kennis, vaardigheden) en attitude gevraagd worden van de gebruiker van het programma
- In het programma wordt beschreven hoe borging van het programma in het schoolbeleid dient te gebeuren
- In het programma zijn de randvoorwaarden aangegeven die nodig zijn om het programma goed uit te voeren zoals tijd, geld, middelen, draagvlak en betrokkenheid scholen
-
- Werkzame delen binnen dit programma
- Aandacht voor competenties van de trainer
- Aandacht voor de competenties van de leerkracht
- Aandacht voor positief pedagogisch handelen
- Aandacht wordt gegeven aan de competentie ‘adequate acties ondernemen’/’weten wat te doen’
- Aandacht wordt gegeven aan de competentie ‘analyse van signalen vanuit normatief kader school’
- Aandacht wordt gegeven aan de competentie ‘bespreken met collega’s’
- Aandacht wordt gegeven aan de competentie ‘vroegtijdig signaleren’
- Benoemt concreet hoe het gericht is op ondersteuning van leerlingen die pesten
- Benoemt concreet hoe het gericht is op ondersteuning van slachtoffers van pesten
- Bevat documentatie van pestincidenten (om risicofactoren in school te identificeren)
- Biedt ondersteuning bij het opstellen van gedragsregels, in de klas en in de school
- Biedt ondersteuning voor het gezamenlijk ontwikkelen van een visie, kernwaarden, doelen en regels
- Er is een systeem van evaluatie van tevredenheid bij gebruikers en doelgroep over het programma beschikbaar, dat interpreteerbare uitkomsten geeft
- Gaat uit van adequaat klassenmanagement
- Gaat uit van de verschillende taken en verantwoordelijkheden in de school bij het zorgen voor een positief schoolklimaat (preventief en curatief)
- Geeft aandacht aan veilig klimaat onder medewerkers
- Het communiceren van visie betreffende de sociale veiligheid en samenwerking hierin
- Het geven van concrete en praktisch bruikbare adviezen aan ouders
- Het periodieke agenderen van het onderwerp pesten
- Het programma heeft een handleiding waarin tenminste vijf van de volgende elementen zijn beschreven
- Het programma maakt duidelijk welke competenties nodig zijn
- In het programma is aangegeven op welke wijze er is gezorgd, of gezorgd kan worden, voor enthousiasme bij de gebruikers en doelgroep voor het programma
- In het programma is vastgelegd welke competenties (kennis, vaardigheden) en attitude gevraagd worden van de gebruiker van het programma
- In het programma staat opgenomen dat en hoe de leerkracht wordt getraind in de competenties
- In het programma wordt beschreven hoe borging van het programma in het schoolbeleid dient te gebeuren
- In het programma zijn de randvoorwaarden aangegeven die nodig zijn om het programma goed uit te voeren zoals tijd, geld, middelen, draagvlak en betrokkenheid scholen
- Is ingebed in de totale pedagogische aanpak en schoolontwikkeling
- Leert leerlingen en ouders en leerkracht en OOP bij wie ze terecht kunnen met hulpvragen op het gebied van sociale veiligheid (en hoe)
- Leert leerlingen en ouders regels en visie van de school kennen
- Zorgt ervoor dat sociale veiligheid regelmatig op de agenda staat in het schoolteam en in de klassen
-
- Werkzame delen binnen dit programma
- Aandacht voor competenties van de trainer
- Aandacht voor de competenties van de leerkracht
- Aandacht voor positief pedagogisch handelen
- Aandacht wordt gegeven aan de competentie ‘adequate acties ondernemen’/’weten wat te doen’
- Aandacht wordt gegeven aan de competentie ‘analyse van signalen vanuit normatief kader school’
- Aandacht wordt gegeven aan de competentie ‘bespreken met collega’s’
- Aandacht wordt gegeven aan de competentie ‘vroegtijdig signaleren’
- Benoemt concreet hoe het gericht is op ondersteuning van leerlingen die pesten
- Benoemt concreet hoe het gericht is op ondersteuning van slachtoffers van pesten
- Bevat documentatie van pestincidenten (om risicofactoren in school te identificeren)
- Biedt ondersteuning bij het opstellen van gedragsregels, in de klas en in de school
- Biedt ondersteuning voor het gezamenlijk ontwikkelen van een visie, kernwaarden, doelen en regels
- Er is een systeem van evaluatie van tevredenheid bij gebruikers en doelgroep over het programma beschikbaar, dat interpreteerbare uitkomsten geeft
- Gaat uit van adequaat klassenmanagement
- Geeft aandacht aan veilig klimaat onder medewerkers
- Het communiceren van visie betreffende de sociale veiligheid en samenwerking hierin
- Het geven van concrete en praktisch bruikbare adviezen aan ouders
- Het programma heeft een handleiding waarin tenminste vijf van de volgende elementen zijn beschreven
- Het programma maakt duidelijk welke competenties nodig zijn
- In het programma is aangegeven op welke wijze er is gezorgd, of gezorgd kan worden, voor enthousiasme bij de gebruikers en doelgroep voor het programma
- In het programma is vastgelegd welke competenties (kennis, vaardigheden) en attitude gevraagd worden van de gebruiker van het programma
- In het programma staat opgenomen dat en hoe de leerkracht wordt getraind in de competenties
- In het programma wordt beschreven hoe borging van het programma in het schoolbeleid dient te gebeuren
- In het programma zijn de randvoorwaarden aangegeven die nodig zijn om het programma goed uit te voeren zoals tijd, geld, middelen, draagvlak en betrokkenheid scholen
- Is ingebed in de totale pedagogische aanpak en schoolontwikkeling
- Leert leerlingen en ouders en leerkracht en OOP bij wie ze terecht kunnen met hulpvragen op het gebied van sociale veiligheid (en hoe)
- Leert leerlingen en ouders regels en visie van de school kennen
- Zorgt ervoor dat sociale veiligheid regelmatig op de agenda staat in het schoolteam en in de klassen
-
- Werkzame delen binnen dit programma
- Aandacht voor competenties van de trainer
- Aandacht voor de competenties van de leerkracht
- Aandacht voor positief pedagogisch handelen
- Aandacht wordt gegeven aan de competentie ‘adequate acties ondernemen’/’weten wat te doen’
- Aandacht wordt gegeven aan de competentie ‘analyse van signalen vanuit normatief kader school’
- Aandacht wordt gegeven aan de competentie ‘bespreken met collega’s’
- Aandacht wordt gegeven aan de competentie ‘vroegtijdig signaleren’
- Benoemt concreet hoe het gericht is op ondersteuning van leerlingen die pesten
- Benoemt concreet hoe het gericht is op ondersteuning van slachtoffers van pesten
- Bevat documentatie van pestincidenten (om risicofactoren in school te identificeren)
- Biedt ondersteuning bij het opstellen van gedragsregels, in de klas en in de school
- Biedt ondersteuning voor het gezamenlijk ontwikkelen van een visie, kernwaarden, doelen en regels
- Er is een systeem van evaluatie van tevredenheid bij gebruikers en doelgroep over het programma beschikbaar, dat interpreteerbare uitkomsten geeft
- Gaat uit van adequaat klassenmanagement
- Gaat uit van de verschillende taken en verantwoordelijkheden in de school bij het zorgen voor een positief schoolklimaat (preventief en curatief)
- Het communiceren van visie betreffende de sociale veiligheid en samenwerking hierin
- Het periodieke agenderen van het onderwerp pesten
- Het programma heeft een handleiding waarin tenminste vijf van de volgende elementen zijn beschreven
- Het programma maakt duidelijk welke competenties nodig zijn
- In het programma is aangegeven op welke wijze er is gezorgd, of gezorgd kan worden, voor enthousiasme bij de gebruikers en doelgroep voor het programma
- In het programma is vastgelegd welke competenties (kennis, vaardigheden) en attitude gevraagd worden van de gebruiker van het programma
- In het programma staat opgenomen dat en hoe de leerkracht wordt getraind in de competenties
- In het programma wordt beschreven hoe borging van het programma in het schoolbeleid dient te gebeuren
- In het programma zijn de randvoorwaarden aangegeven die nodig zijn om het programma goed uit te voeren zoals tijd, geld, middelen, draagvlak en betrokkenheid scholen
- Leert leerlingen en ouders en leerkracht en OOP bij wie ze terecht kunnen met hulpvragen op het gebied van sociale veiligheid (en hoe)
- Zorgt ervoor dat sociale veiligheid regelmatig op de agenda staat in het schoolteam en in de klassen
-
- Werkzame delen binnen dit programma
- Aandacht voor competenties van de trainer
- Aandacht voor de competenties van de leerkracht
- Aandacht voor positief pedagogisch handelen
- Aandacht wordt gegeven aan de competentie ‘adequate acties ondernemen’/’weten wat te doen’
- Aandacht wordt gegeven aan de competentie ‘analyse van signalen vanuit normatief kader school’
- Aandacht wordt gegeven aan de competentie ‘bespreken met collega’s’
- Aandacht wordt gegeven aan de competentie ‘vroegtijdig signaleren’
- Benoemt concreet hoe het gericht is op ondersteuning van leerlingen die pesten
- Benoemt concreet hoe het gericht is op ondersteuning van slachtoffers van pesten
- Bevat documentatie van pestincidenten (om risicofactoren in school te identificeren)
- Biedt ondersteuning bij het opstellen van gedragsregels, in de klas en in de school
- Biedt ondersteuning voor het gezamenlijk ontwikkelen van een visie, kernwaarden, doelen en regels
- Er is een systeem van evaluatie van tevredenheid bij gebruikers en doelgroep over het programma beschikbaar, dat interpreteerbare uitkomsten geeft
- Gaat uit van adequaat klassenmanagement
- Gaat uit van de verschillende taken en verantwoordelijkheden in de school bij het zorgen voor een positief schoolklimaat (preventief en curatief)
- Geeft aandacht aan veilig klimaat onder medewerkers
- Het programma heeft een handleiding waarin tenminste vijf van de volgende elementen zijn beschreven
- Het programma maakt duidelijk welke competenties nodig zijn
- In het programma is aangegeven op welke wijze er is gezorgd, of gezorgd kan worden, voor enthousiasme bij de gebruikers en doelgroep voor het programma
- In het programma is vastgelegd welke competenties (kennis, vaardigheden) en attitude gevraagd worden van de gebruiker van het programma
- In het programma staat opgenomen dat en hoe de leerkracht wordt getraind in de competenties
- In het programma wordt beschreven hoe borging van het programma in het schoolbeleid dient te gebeuren
- In het programma zijn de randvoorwaarden aangegeven die nodig zijn om het programma goed uit te voeren zoals tijd, geld, middelen, draagvlak en betrokkenheid scholen
- Leert leerlingen en ouders regels en visie van de school kennen
-
- Werkzame delen binnen dit programma
- Aandacht voor competenties van de trainer
- Aandacht voor de competenties van de leerkracht
- Aandacht voor positief pedagogisch handelen
- Aandacht wordt gegeven aan de competentie ‘adequate acties ondernemen’/’weten wat te doen’
- Aandacht wordt gegeven aan de competentie ‘analyse van signalen vanuit normatief kader school’
- Aandacht wordt gegeven aan de competentie ‘bespreken met collega’s’
- Aandacht wordt gegeven aan de competentie ‘vroegtijdig signaleren’
- Benoemt concreet hoe het gericht is op ondersteuning van leerlingen die pesten
- Benoemt concreet hoe het gericht is op ondersteuning van slachtoffers van pesten
- Bevat documentatie van pestincidenten (om risicofactoren in school te identificeren)
- Biedt ondersteuning bij het opstellen van gedragsregels, in de klas en in de school
- Biedt ondersteuning voor het gezamenlijk ontwikkelen van een visie, kernwaarden, doelen en regels
- Er is een systeem van evaluatie van tevredenheid bij gebruikers en doelgroep over het programma beschikbaar, dat interpreteerbare uitkomsten geeft
- Gaat uit van adequaat klassenmanagement
- Gaat uit van de verschillende taken en verantwoordelijkheden in de school bij het zorgen voor een positief schoolklimaat (preventief en curatief)
- Geeft aandacht aan veilig klimaat onder medewerkers
- Het communiceren van visie betreffende de sociale veiligheid en samenwerking hierin
- Het geven van concrete en praktisch bruikbare adviezen aan ouders
- Het periodieke agenderen van het onderwerp pesten
- Het programma heeft een handleiding waarin tenminste vijf van de volgende elementen zijn beschreven
- Het programma maakt duidelijk welke competenties nodig zijn
- In het programma is aangegeven op welke wijze er is gezorgd, of gezorgd kan worden, voor enthousiasme bij de gebruikers en doelgroep voor het programma
- In het programma is vastgelegd welke competenties (kennis, vaardigheden) en attitude gevraagd worden van de gebruiker van het programma
- In het programma staat opgenomen dat en hoe de leerkracht wordt getraind in de competenties
- In het programma wordt beschreven hoe borging van het programma in het schoolbeleid dient te gebeuren
- In het programma zijn de randvoorwaarden aangegeven die nodig zijn om het programma goed uit te voeren zoals tijd, geld, middelen, draagvlak en betrokkenheid scholen
- Is ingebed in de totale pedagogische aanpak en schoolontwikkeling
- Leert leerlingen en ouders en leerkracht en OOP bij wie ze terecht kunnen met hulpvragen op het gebied van sociale veiligheid (en hoe)
- Leert leerlingen en ouders regels en visie van de school kennen
- Zorgt ervoor dat sociale veiligheid regelmatig op de agenda staat in het schoolteam en in de klassen