Adviespunt
Teamoverleg onderwijsteam over sociale veiligheid; School & Veiligheid

Wat betekent sociale veiligheid binnen jouw school, met jullie leerlingen, in jullie wijk? En hoe geven jullie daar dagelijks samen vorm aan? In dit artikel bespreken we een werksessie die jou als schoolleider helpt om met je team een gedragen visie op sociale veiligheid te ontwikkelen of bij te stellen.

Wat staat er in een visie op sociale veiligheid?

Voordat je werkt aan visievorming, is het goed te weten waar je naartoe werkt met je team. Een visie behelst:

  • Wat sociale veiligheid voor jullie betekent, waarom jullie dit belangrijk vinden om aan te werken en hoe een sociaal veilige school voor jullie eruitziet.
  • Wat het doel van deze visie is.
  • Hoe je zorgt dat alle medewerkers op de hoogte zijn (én blijven) van de visie en hoe je deze samen levend houdt.

Een visie helpt om bestaande gedragsregels te toetsen en nieuwe te ontwikkelen. Het houdt rekening met veranderingen in de schoolpopulatie of in het team. Visievorming is dus geen eenmalige actie, maar een terugkerend. Ook is het een gezamenlijke inspanning: van jou als schoolleider, het schoolteam, leerlingen en ouders.

De rol van kernwaarden binnen een visie

Een visie is vaak gebaseerd op kernwaarden: de fundamentele principes en overtuigingen die de identiteit van een organisatie bepalen. Ze geven aan waar je als school voor staat, wat jullie belangrijk vinden en hoe jullie gedragen handelen. Kernwaarden zijn de basis voor beslissingen, gedrag en de cultuur van een school.

Bij visievorming werk je dus ook aan kernwaarden. Je formuleert misschien nieuwe kernwaarden op basis van een gezamenlijk proces, herformuleert oude kernwaarden of behoudt de kernwaarden die jullie nu hebben. Een kernwaarde staat niet helemaal op zichzelf, maar je ‘laadt’ deze met kernzinnen; waar het jullie als school om gaat als het deze waarde betreft.

Voorbeeld van een kernwaarde die is verwerkt in een schoolvisie:

Kernwaarde: ‘Jezelf kunnen zijn’
Op onze school mag iedereen zichzelf zijn, ongeacht achtergrond, uiterlijk, overtuiging of identiteit. We stimuleren openheid, respect en eigenheid, zodat iedereen zich gezien en gewaardeerd voelt. Dit zorgt voor een veilige omgeving waarin we verschillen accepteren en iedereen zich vrij voelt om mee te doen.’

Werksessie naar een visie

Hieronder beschrijven we een sessie die jou als schoolleider helpt om een gedragen visie te vormen op sociale veiligheid binnen jouw school. Deze sessie is bedoeld voor een brede groep deelnemers uit alle lagen van de school, zoals: leraren, schoolleiding, ondersteunend personeel én vertegenwoordigers uit MR of leerlingenraad.

Doel van de sessie

Een gezamenlijk gedragen visie op sociale veiligheid ontwikkelen die:

  • aansluit bij de school
  • gebaseerd is op kernwaarden
  • schoolbreed gedragen is
  • leidt tot concrete, positief geformuleerde gedragsafspraken en regels

Voorbereiding

Zorg voor:

  • Een ruime, comfortabele ruimte met tafels en stoelen in groepjes (optioneel: met een digibord als je slides van elke opdracht wilt delen).
  • Materialen: grote vellen papier, markers, post-its, gekleurde stickers, pennen en een lijst met kernwaarden voor iedereen (optioneel: spel ‘Gedragen Gedrag’).
  • Eventueel een (externe) moderator die de sessie begeleidt. Als schoolleider kun je de sessie ook zelf begeleiden, maar het kan behulpzaam zijn om een moderator aan te wijzen; zo doe je zelf mee aan het proces.

Bereid voor:

  • Lees alles van tevoren goed door. Gebruiken jullie een moderator? Bespreek het dan met de moderator door.
  • Denk alvast na in welke groepjes je de deelnemers wil onderverdelen.
  • Maak eventueel slides voor alle opdrachten, zodat iedereen het kan (na)lezen.
  • Optioneel: kies stellingen uit het spel ‘Gedragen Gedrag’ die je wil inzetten.

Sessieopbouw (ca. 2 uur en 15 minuten)

  • 1. (optioneel) Opwarmen – Het spel 'Gedragen Gedrag' (15 minuten)

    Start met het spel Gedragen Gedrag. Het doel van het spel is om gewenst en ongewenst gedrag bespreekbaar te maken. Dit doe je door werkelijke schoolsituaties naar voren te brengen en samen tot afspraken en regels te komen. In deze sessie is het doel van het spel om je team in te leiden in het thema sociale veiligheid; je speelt dus niet het volledige spel.

    In het spel vind je verschillende stellingen over sociale veiligheid. Kies (samen met de moderator) van tevoren enkele stellingen uit die relevant zijn voor jouw school. Laat alle deelnemers reageren op de stelling door een groene kaart (mee eens) of een rode kaart (niet mee eens) omhoog te steken.

  • 2. Opening en doelstelling (5 minuten)

    Introduceer het doel van deze werksessie en wat jullie gaan doen: een gezamenlijke en gedragen visie op sociale veiligheid ontwikkelen, gebaseerd op kernwaarden, die leidt tot concrete gedragsafspraken. Bespreek waarom dit belangrijk is binnen de context van jullie school en hoe jullie deze visie gaan vertalen naar praktisch beleid. Bespreek tot slot hoe jullie dit gaan communiceren met leerlingen en ouders.*

    *Is dit in deze fase nog niet bekend? Vertel dan welke vervolgstappen er wél zijn.

  • 3. Individuele Reflectie (10 minuten)

    Laat deelnemers individueel nadenken over de vraag:

    Wat betekent sociale veiligheid voor mij in deze school?

    Laat hen vervolgens drie kernwaarden noteren die volgens hen essentieel zijn voor sociale veiligheid. Geef eventueel een lijst met kernwaarden om iedereen op weg te helpen.

  • 4. Groepsgesprekken over kernwaarden (2 x 10 minuten)

    Vorm nu diverse groepen van 4-5 personen*. Deel de deelnemers op willekeurige basis in of denk vooraf na over de groepjes die je wilt samenstellen.

    Laat deelnemers in hun groepjes ieder hun drie kernwaarden delen en bespreken (10 min). Vervolgens kiezen de groepjes uit hun gedeelde kernwaarden samen de drie belangrijkste die zij vinden passen bij de school (10 min).

    Hulpvragen hierbij zijn:

    • Welke van de drie gekozen kernwaarden staat er voor jou op nummer 1? Waarom?
    • Heb je een concreet voorbeeld van een situatie waarin de waarde heeft bijgedragen aan een vorm van sociale veiligheid hier op school?
    • Of heb je een voorbeeld waarbij de waarde juist afwezig was of in het geding kwam, waardoor de sociale veiligheid bedreigd werd?

    *Op basis van een schoolteam van 20 personen.

  • 5. Kernwaarden mozaïek (20 minuten)

    Alle groepen plakken hun top drie van kernwaarden op een muur of groot bord. Orden de post-its op overeenkomst en thema’s.

    Bespreek vervolgens de overlap én de unieke perspectieven. Vraag de deelnemers om je aan te vullen. Laat alle deelnemers daarna met gekleurde stickers één waarde kiezen – die je op het bord geclusterd hebt – die zij het belangrijkste vinden. Orden vervolgens opnieuw op basis van de meeste stemmen en kijk of je samen tot drie kernwaarden kunt komen, die de kern vormen van jullie visie op sociale veiligheid.

    Geef met enkele zinnen invulling aan de kernwaarden: waarom is juist deze kernwaarde passend voor jullie school? Laat iemand deze zinnen (in grote lijnen) noteren.

    Tip 1: Je kunt ook vier of vijf waarden kiezen als het lastig is om gezamenlijk tot drie waarden te komen. Een werkgroepje kan zich dan later buigen over de waarden, ze nogmaals laten passeren en een definitieve keuze maken voor drie waarden.

    Tip 2: Zijn mensen het niet eens met de drie kernwaarden? Vraag wat zij nodig hebben om toch mee te gaan met dit besluit. Vaak los je dit op bij het uitschrijven van visie of beleid als je de nuance legt op bepaalde aspecten die volgens de minderheid nu niet of onvoldoende wordt meegenomen.

     

  • 6. Van kernwaarden naar afspraken en regels (30 minuten)

    Deel de deelnemers opnieuw in diverse groepen in. Maak 5 groepen.* Het liefst in andere samenstelling dan bij stap vier, zodat je meerdere perspectieven bij elkaar brengt.

    Elke groep krijgt één van de drie kernwaarden toegewezen. De opdracht: formuleer concrete, positief geformuleerde afspraken en regels die deze kernwaarde in de praktijk brengen. Gebruik vragen als:

    • Wat betekent deze kernwaarde in de praktijk van onze school?
    • Hoe vertalen we dit naar zichtbaar gedrag van leerlingen en personeel?
    • Hoe zorgen we dat de afspraken positief en uitnodigend zijn?

    Laat elke groep hun kernwaarde en bijbehorende afspraken noteren op een flipover vel. Laat elke groep kort hun afspraken presenteren. Voorbeelden van afspraken op basis van een kernwaarde:

    1. Respect: we hebben respect voor elkaar, elkaars eigendommen en onze omgeving.
    1. Verantwoordelijkheid: we zijn samen verantwoordelijk voor een goede sfeer en goede gang van zaken.
    1. Behulpzaamheid: we helpen elkaar waar dat nodig is.
    1. Openheid: we dragen allemaal bij aan een open communicatie: we lossen problemen op door erover te praten.

    * Op basis van een schoolteam van 20 personen. Sommige groepjes hebben dezelfde kernwaarde om uit te werken; dat kan aanvullend werken.

  • 7. Afstemming en reflectie (20 minuten)

    Bespreek gezamenlijk alle voorstellen: kunnen de regels schoolbreed gedragen worden? Zijn ze uitvoerbaar, herkenbaar en concreet genoeg? Stel eventueel bij.

    Nu hebben jullie samen drie kernwaarden en bijbehorende regels: jullie schoolvisie op sociale veiligheid is gecreëerd!

    Reflecteer en evalueer tot slot samen op het proces door te vragen hoe het voor iedereen was om dit op deze manier samen te doen.

    Tip: Heb je te weinig tijd voor deze stap? Stel dan een werkgroep aan die met deze voorstellen aan de slag gaat om er een definitief voorstel van te maken. Verbind hier een deadline aan en laat het definitieve voorstel terugkomen in een teamvergadering.

  • 8. Afsluiting en vervolg (15 minuten)
    • Vat de visie, kernwaarden en afspraken samen.
    • Benoem de vervolgstappen: hoe implementeren jullie dit?
    • Stel een werkgroep aan voor verdere uitwerking en borging. Zij zetten de visie aan het einde van het schooljaar ook op de agenda om te kijken het visie/beleid nog past.
    • Bespreek hoe je de hele school (leerlingen, ouders, teamleden) betrekt en informeert.

Lees meer:

  • Digitaal Veiligheidsplan: een instrument om je veiligheidsplan mee te maken en waar je o.a. je visie in vastlegt
  • Werken aan een veilige schoolcultuur: hoe werk je als schoolleider aan een veilige schoolcultuur? En welke voorwaarden zijn er om de schoolcultuur te veranderen (o.a. een visie)?
  • Wat is sociale veiligheid? Lees o.a. over welke elementen zorgen voor meer sociale veiligheid op basis van onderzoek van het Kohnstamm Instituut.
  • Deep democracy: een methode een manier om samen besluiten te nemen waarbij ieders stem telt, ook die van de minderheid. Het helpt groepen om meningsverschillen open te bespreken, zodat er meer begrip, verbinding en betere beslissingen ontstaan. Er bestaan verschillende trainingen waarin je leert om deze methode toe te passen.

Wij zijn Stichting School & Veiligheid. Wij ondersteunen scholen bij het bevorderen van een sociaal veilig klimaat. Dit doen wij door:

Creëer een sociaal veilige sfeer op school

Adviespunt

Heb je een vraag of wil je persoonlijk advies over sociale veiligheid op school?

Neem dan contact op met ons Adviespunt.

Bel: 030 285 66 16
Mail: adviespunt@schoolenveiligheid.nl