Primair Onderwijs
Voortgezet Onderwijs
MBO
Creëer een sociaal veilige sfeer op school
Zoek je informatie en materialen op het gebied van sociale veiligheid en onderwijs? Deze kennisbank bevat publicaties, beleidsinstrumenten, achtergrondinformatie en trainingen van Stichting School & Veiligheid waarmee je direct aan de slag kunt gaan.
Hieronder kun je het totale aanbod filteren op thema, sector en doelgroep. Klik op ‘Zoek’ om te kunnen zoeken op zelfgekozen trefwoorden.
Met de SGG-preventietool kan een school in drie stappen het schoolbeleid met betrekking tot seksueel grensoverschrijdend gedrag op orde brengen. Scan de praktijk – check wat kan verbeteren – informeer het personeel.
Hoe ga je om met alledaagse situaties in de klas die raken aan sociale veiligheid? Aan de hand van vijf filmpjes kun je hier zelf of samen met collega’s op reflecteren. Zo krijg je meer zicht op je pedagogisch handelen en ben je met elkaar op weg naar een sociaal veilige school.
Inclusief onderwijs waarin er niet wordt gediscrimineerd op basis van kleur, gender of andere kenmerken blijft iets waar we met zijn allen actief naar moeten streven. Daarom heeft het Nationaal Coördinator tegen Discriminatie en Racisme de werkconferentie ‘Inclusief Onderwijs’ georganiseerd. Welke goede (en minder goede) voorbeelden zijn er al? En wat zouden scholen moeten doen om te zorgen voor inclusief onderwijs?
Leidraad voor schoolbestuurders over het voorkómen en omgaan met seksueel grensoverschrijdend gedrag op school.
Hoe ga je als LO-leraar om met lichamelijkheid, genderidentiteit en omgangsvormen? Hoe ga je de grens van de ander niet over? Hoe voorkóm je beschuldigd te worden van ongewenst gedrag? Dit zijn veelvoorkomende vragen die LO-leraren bezighouden.
Corona en de lockdowns hebben een enorme impact gehad op het onderwijs. Fysiek onderwijs blijft gelukkig ook bij een eventuele nieuwe coronagolf de insteek van alle betrokkenen. Desondanks blijft de impact van corona merkbaar bij leerlingen en medewerkers: meer conflicten, de groepsdynamiek blijft onstuimig en de omgangsvormen lijken niet meer duidelijk. Wat kun je als bestuurder, teamleider of onderwijsprofessional in het algemeen doen om de prettige sfeer te herstellen en vast te houden?
Met de Kletskaartjes over Pesten kun je gedurende het hele jaar het onderwerp ‘pesten’ met de leerlingen bespreken. Bijvoorbeeld in de Gouden of Zilveren weken als je extra aandacht besteedt aan de dynamiek en sfeer in de groep.
Hoe handel je bij het bespreken van actualiteiten waar de meningen soms weinig nuance kennen? Welke rol kun je daarin pakken als leraar, maar ook als schoolleider?
We hadden voor de Week Tegen Pesten 2022 dubbelzijdige posters en twee verschillende versies! Hang de poster(s) op in school.
Vier leerlingen en een leraar vertellen over hun ervaring met pesten en buitensluiten. Deze interviews zijn opgenomen voor de Week Tegen Pesten 2021 waar de slogan was: Buitensluiten? Uitgesloten!
Iedereen vindt het belangrijk om aandacht te besteden aan inclusie en diversiteit, maar het is zoeken naar het ‘hoe’. De vraag is hoe je daar als school verbinding en samenhang in aanbrengt, waarmee je werkt aan een inclusief klimaat waar iedereen bij hoort en zich thuis voelt. Daar gaat deze reeks artikelen over.
Niet gevonden wat je zocht?