Adviespunt
Leerling aan het werk in de klas waar gewerkt wordt aan sociale veiligheid.

Recent bracht de Inspectie van het Onderwijs een onderzoek uit over (sociale) veiligheid op scholen. Uit het onderzoek blijkt dat alle scholen/besturen (sociale) veiligheid belangrijk vinden, maar er is meer nodig dan beleid om daadwerkelijk een veilige omgeving te creëren. In dit artikel lees je hun aanbevelingen.

De inspectie ziet op basis van hun onderzoek drie aandachtspunten voor (sociale) veiligheid op school:

  1. Het veiligheidsbeleid staat vaak op verschillende plekken en bestaat uit verschillende documenten. 
  2. Het veiligheidsbeleid is vooral gericht op de leerlingen en hun ouders, maar niet op het personeel. Dit terwijl juist het personeel een belangrijke rol speelt bij (sociale) veiligheid.
  3. Het belang van het goede gesprek: wat verstaan we onder (sociale) veiligheid? En hoe spreken we elkaar aan? Zowel van personeel richting leerling als personeel onderling. Ook vindt het personeel het moeilijk om collega’s aan te spreken op gedrag rond (sociale) veiligheid.

Op basis van bovenstaande resultaten geeft de inspectie drie aanbevelingen.

Aanbevelingen voor (sociale) veiligheid

Je vindt hieronder de aanbevelingen van de inspectie met aansluitend inspiratie voor hoe je hiermee aan de slag kunt.

  1. Maak een beleidsplan voor (sociale) veiligheid
    De Inspectie beveelt aan om één helder beleidsplan te maken waarin je taken en verantwoordelijkheden van alle betrokkenen (bijv. vertrouwenspersonen en leraren) beschrijft. Gebruik hiervoor bijvoorbeeld het Digitaal Veiligheidsplan: een handig instrument om alles rond (sociale) veiligheid binnen de school samen te brengen op één plek. Daarnaast geeft het je inspiratie om te werken aan sociale veiligheid op school.
  2. Faciliteer het gesprek over (sociale) veiligheid en verwerk dat in een gedragscode
    Faciliteer bijeenkomsten waarin met taken belaste personen, ouders én leerlingen kunnen spreken over de eigen normen, waarden en morele dilemma’s.
    – Ons spel Gedragen Gedrag helpt onderwijsteams om gewenst en ongewenst gedrag bespreekbaar te maken en samen tot afspraken en regels te komen. We hebben een versie voor po en vo/mbo.
    – Maak ook gebruik van de pedagogische wegwijzers naar sociale veiligheid. Ga aan de hand van de vijf filmpjes met elkaar in gesprek over sociale veiligheid. Bij ieder filmpje zijn er begeleidende vragen die jullie denken over een klassensituatie aanscherpen.
    Lees hier hoe je de uitkomsten van deze gesprekken vervolgens vastlegt in een gedragscode: gedragsregels in het onderwijs.Verder beveelt de Inspectie aan om deze gesprekken steeds terug te laten keren en in de jaarplanning vast te leggen. Het is hierbij belangrijk om met taken belaste personen (bij) te scholen over aanpassingen in je beleid. Geef bij deze scholing ook specifieke aandacht aan de meld-, overleg-, en aangifteplicht.
  1. Benut de informatie uit de monitoring van (sociale) veiligheid
    Scholen zijn verplicht om jaarlijks de veiligheidsbeleving van leerlingen te monitoren, wat belangrijke informatie oplevert. De Inspectie beveelt aan om de signalen die binnenkomen te analyseren en gebruik te maken van deze analyse om de gesprekken over (sociale) veiligheid verder te verdiepen.

Lees het volledige rapport

Wij zijn Stichting School & Veiligheid. Wij ondersteunen scholen bij het bevorderen van een sociaal veilig klimaat. Dit doen wij door:

Creëer een sociaal veilige sfeer op school

Adviespunt

Heb je een vraag of wil je persoonlijk advies over sociale veiligheid op school?

Neem dan contact op met ons Adviespunt.

Bel: 030 285 66 16
Mail: adviespunt@schoolenveiligheid.nl

Nieuwsbrief

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en ontvang actuele informatie over sociale veiligheid op school.

Meld je aan

Blijf op de hoogte

Meld je net als 14.000 anderen aan voor
onze nieuwsbrief en ontvang actuele informatie
over sociale veiligheid op school.

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.