Adviespunt
Winkelwagen

Nauwe steegjes of ruim baan?

juni 2020

In hun ontdekkingstocht naar identiteit kunnen kinderen wel wat hulp gebruiken van de leraar. Benadruk niet de nauwe steegjes, maar biedt een uitgebreid wegennet aan waarin leerlingen zelf kunnen kiezen wat bij hen past. Zo kun  je als leraar de sociale veiligheid vergroten en leerlingen ruim baan geven.

Bekijk het artikel

Weer naar school: wat kan een ritueel betekenen?

mei 2020

Een ritueel klopt, als je de knoop in je buik voelt oplossen. Als je voelt dat je erbij hoort. Als je warm wordt van een gezamenlijke beleving. Een ritueel klopt, als het teweegbrengt wat met woorden alleen niet zou zijn gelukt.

Bekijk het artikel

so·li·da·ri·teit (de; v)

april 2020

Het is fijn dat sociale afstand mensen niet afstandelijker maakt. Het kan positief vertaald worden naar rekening houden met elkaar, zorgen voor elkaar en het beste met een ander voorhebben. Dat geeft een doorleefde betekenis aan het woord solidariteit. Van één-zaam naar sam(en)-één.

Bekijk het artikel

Samen weet je meer

maart 2020

Toen ik net bij de helpdesk van School & Veiligheid werkte, wilde ik op elke vraag een pasklaar antwoord geven. Nu weet ik beter. Pasklare antwoorden zijn er niet als het gaat om incidenten of juist het voorkomen ervan.

Bekijk het artikel

Een sociaal veilige school. Waar begin je?

februari 2020

Elke school heeft andere veiligheidsvraagstukken. Werken aan veiligheid is dus maatwerk, een kant en klaar recept is er niet. Het vraagt van iedereen om bewust in de school bezig te zijn: te reageren, te reflecteren, te leren.

Bekijk het artikel

Creëer een sociaal veilige sfeer op school