Adviespunt

Afgelopen zaterdag is het twintig jaar geleden dat de 9/11-aanslagen de wereld schokten. Als volwassen docent heb je dit zeer waarschijnlijk bewust meekregen; de meeste leerlingen of studenten waren er nog te jong voor. Toch zullen ze ervan weten, via hun ouders of vrienden; maar zeker via de beelden op social media.

De impact van deze aanslag is tot op de dag van vandaag merkbaar. Het roept nog steeds vragen en emoties op. Verschillende leerlingen in jouw klas hebben het er wellicht over. Hoe zorg je ervoor dat je over deze beladen thema’s kan praten in een sfeer waarin iedereen zich veilig en gehoord voelt? Wat vergt dat van jouw professionele rol?  Pedagogisch vakmanschap is een groot goed. Hoe kan jij als docent de regie houden en een gepolariseerde situatie in de klas niet uit de weg gaan, maar er juist een teachable moment van maken.  

Juist in deze spanningen liggen de lessen verborgen voor jongeren als het gaat om werken aan veerkracht, kritisch denkvermogen, respect hebben voor diversiteit, ontwikkelen van positieve gedeelde groepsidentiteit en weerbaarheid van jonge opgroeiende mensen.  Vanuit díe kracht voor de klas staan, met dat inzicht je leerlingen begrenzen in hun gedrag en woorden én tegelijkertijd nieuwsgierig en uitnodigend zijn naar het waarom, daarmee leer je een respectvolle dialoog te voeren  wat niet uitmondt in een conflict.  

Deze handvatten kunnen je hierbij helpen:   

Wij zijn Stichting School & Veiligheid. Wij ondersteunen scholen bij het bevorderen van een sociaal veilig klimaat. Dit doen wij door:

Creëer een sociaal veilige sfeer op school

Blijf op de hoogte

Meld je aan voor onze nieuwsbrief
en ontvang iedere maand actuele informatie
over sociale veiligheid op school.