Primair Onderwijs
Voortgezet Onderwijs
MBO
Creëer een sociaal veilige sfeer op school
Burgerschap vormgeven op de basisschool, dat doet elke school op eigen wijze en in overeenstemming met de schooleigen identiteit. We verzamelden voor jullie een aantal schoolvoorbeelden, waarbij we leerlingen, ouders, leerkrachten en schoolleiders het woord geven. Want hoe gaat dat burgerschapsonderwijs nu eigenlijk op hun school?
Stichting Flores Onderwijs is bezig om burgerschapsonderwijs stichtingsbreed aan te pakken. Ze proberen dit aan te sluiten bij hun visie op leren en onderwijs, vanuit de drie doeldomeinen van Biesta. Daarnaast proberen ze ook rekening te houden met de nieuwe wet op burgerschap, waar ook de nieuwe eisen duidelijk in werden.
Bij Al Iman dragen ze het geloof uit, het geloof in zichzelf, in de kinderen, in hun kunnen en in elkaar. Zoals hun logo een wereldbol is, zo willen zij kinderen afleveren aan de maatschappij die volwaardig wereldburger zijn, met behoud van hun eigen en hun Islamitische identiteit. Kernwaarden die hierbij gehanteerd worden zijn: veiligheid, saamhorigheid en geborgenheid.
Om burgerschap meer op de kaart te zetten dan al gebeurde, maakte deze school gebruik van een van onze ambassadeurs burgerschap. Met behulp van de leerlingen is er een andere, meer passende naam voor burgerschapsonderwijs gekozen: ‘Wij en de wereld’.
Burgerschap binnen onze school is een groot goed. Om kinderen voor te bereiden op de maatschappij werkt deze school vanuit drie pijlers: een focus op basisvaardigheden, dit vergroot de kansen in de maatschappij, oefenruimtes om het geleerde te oefenen.
Dit artikel is gekoppeld aan de volgende thema’s
Wij zijn Stichting School & Veiligheid. Wij ondersteunen scholen bij het bevorderen van een sociaal veilig klimaat. Dit doen wij door: