Let op: i.v.m. de meivakantie is de helpdesk gesloten van maandag 3 t/m vrijdag 7 mei. In geval van een calamiteit, kun je altijd het calamiteitenteam bellen.

Helpdesk
Winkelwagen

Op 14 april 2021 vond de online onderwijsconferentie Met Alle Respect! plaats. De conferentie besloeg zoals elk jaar allerlei verschillende sociale veiligheidsthema’s. Dit jaar stond de conferentie in het teken van Op je gemak met ongemak; over professioneel ongemak.

Met 14 workshops, 18 workshopleiders, een keynote-spreker en een praktisch filosoof hadden we een afwisselend programma.
We kijken er met veel plezier en trots op terug. Hieronder kan je het plenaire programma terugkijken tot 1 juni.
Dank aan alle mensen die hebben meegewerkt aan deze conferentie en natuurlijk dank aan de deelnemers.
Tot volgend jaar, op 30 maart 2022!

– Met Alle Respect! 2021 -team


Kijk het plenaire programma hier terug

Tot 1 juni beschikbaar.


Keynote prof. dr. Geert Kelchtermans

Door corona en reisrestricties was de keynote van prof. dr. Geert Kelchtermans niet live. Dat was jammer, maar deed niets af aan de centrale boodschap van zijn verhaal: “Omarm de kwetsbaarheid. Alleen zo krijg je als leraar alle respect dat je verdient”. Gelukkig was hij wel via een live-verbinding aanwezig om na afloop enkele vragen te beantwoorden van de deelnemers.

Niet alles valt in feiten en cijfers uit te drukken. Het is dan ook niet toevallig, betoogde hij, dat leraren vaak voor verhalen kiezen. Verhalen waaruit hun enthousiasme voor het vak blijkt, maar ook hun twijfel en onzekerheden.
Je hebt als leraar namelijk niet alles onder controle, maar je handelen doet er wel toe. Zo ook die opmerking die je in een fractie van een seconde maakt nadat er iets gebeurt waar je op móet reageren als leraar. Daarom is ‘engagement’ ook zo essentieel.
Kijk in Deel 1 de keynote van prof. dr. Kelchtermans terug.


Inspiratiesessie praktisch filosoof Elke Wiss

Elke Wiss, auteur van Socrates op sneakers, gaf met haar inspiratiesessie een ander perspectief op ongemak. Tijdens de sessie reikt ze je prikkelde vragen aan over het concept ‘ongemak’. Bijvoorbeeld: waarom zien we ongemak eigenlijk als iets waar we zo snel mogelijk overheen willen stappen?
Elke leert ons dat filosoferen niet iets is voor alleen maar “oude mannen met baarden”, zoals ze het zelf benoemt. Als je wilt weten wat perspectivistische lenigheid betekent, kijk dan in Deel 2 naar de fantastische afsluiter van onze conferentie: de inspiratiesessie van Elke Wiss.


Tips over veilig omgaan met kwetsbare identiteiten

Tijdens de conferentie zijn drie scènes door Kapok uitgespeeld. Bij de laatste scène, in het onderstaande filmpje te zien, komt het aanspreken op iemands identiteit in groepsverband ter sprake. Ondanks de beste intenties gaat dat niet altijd even goed. Daarom een aantal tips van onze collega’s over veilig omgaan met kwetsbare identiteiten in de context van de groep.

Tips

1. Laat het initiatief om open te zijn over zijn/haar identiteit, altijd aan de leerling zelf
2. Werk bij voorkeur met verhalen in plaats van meningen
3. Vraag je leerlingen welke verhalen zij kennen
Als het gaat om kwetsbare, persoonlijke issues, kaarten jongeren/leerlingen die geregeld aan met woorden als ‘Een vriend van me die…’ of ‘Ik vraag het voor een vriendin…’. Bovendien is tijdens een klassengesprek voor de leerling veiliger om antwoord te kunnen geven op de vraag ‘Welke verhalen (of meningen) ken je’ dan ‘Wat is jouw verhaal (of mening)?’ Wel kun je die vraag stellen in een veilige opbouw. Je kunt bijvoorbeeld in de laatste fase van het gesprek de vraag stellen: ‘In welk verhaal (of welke mening) herken jij je het meest?’
4. Vermijd algemene opmerkingen over (onzichtbare) identiteiten
Het kan soms verleidelijk zijn om ‘cijfers’ te noemen, bijvoorbeeld om leerlingen van iets bewust te maken. Bij een onzichtbare identiteit kan dit meer impliciet of geraffineerd onveiligheid veroorzaken. Bijvoorbeeld: ‘Vijf tot tien procent van de populatie is niet hetero: hoeveel zijn dat er bij ons in de klas?’ Dit plaatst leerlingen in twee groepen, dat schept afstand. Bovendien kunnen leerlingen (met een minder positief normatieve overtuiging) op zoek gaan: ‘Ha! Wie zou hier homo zijn?’ Ook de vraag ‘Stel dat je klasgenoot homo is, wat zou jij dan doen?’ roept een gevoel van tegenstelling op en kan een negatieve norm bevestigen.
5. Ken het risico van normbevestiging bij werkvormen
Doe geen werkvorm waarbij leerlingen hun (voor)oordelen over gender- en seksuele diversiteit onbegrensd kunnen ventileren (let op: er moet ruimte blijven voor het kunnen uiten van mening of gevoel). Wanneer je dit wel doet, worden stereotypen bevestigd in het brein, ook als je ze daarna wilde ontkrachten.
6. Lach niet mee met grapjes over iemands identiteit
Je kiest daarmee een kant, terwijl je voor de veiligheid van iedere leerling staat. Ook niet in de lerarenkamer.


Zet vast in je agenda: Met Alle Respect! 30 maart 2022

Wil je een uitnodiging voor de Met Alle Respect! 2022? Laat dan via de button hieronder je e-mailadres achter.
En wil je meedenken met de conferentie van volgend jaar? Stuur dan een mailtje naar conferenties@schoolenveiligheid.nl.

Laat je e-mailadres achter

Wij zijn Stichting School & Veiligheid. Wij ondersteunen scholen bij het bevorderen van een sociaal veilig klimaat. Dit doen wij door:

Creëer een sociaal veilige sfeer op school