Primair Onderwijs
Voortgezet Onderwijs
MBO
Creëer een sociaal veilige sfeer op school
Bemiddeling kan ervoor zorgen dat partijen tot een oplossing komen bij klachten op school. Vertrouwenspersonen krijgen om deze reden dan ook te maken met bemiddeling. Maar vaak heerst er onduidelijkheid. Wat verstaan we onder bemiddeling? Wie voert de bemiddeling uit? We gaan in dit artikel in op deze vragen en geven uitleg over bemiddeling in relatie tot het vertrouwenswerk op school.
Bij bemiddeling komen partijen zélf tot een, voor hen beiden aanvaardbare, oplossing voor hun conflict. De bemiddelaar treedt daarbij op als neutrale procesbegeleider. Er wordt ook regelmatig gesproken over mediation. Dat kan gezien worden als een geformaliseerde vorm van bemiddeling onder leiding van een erkende mediator.
Bij bemiddeling is er ook aandacht voor relatieherstel, in plaats van alleen de focus op een oplossing. Op deze manier kunnen de partijen weer op goede voet verder met elkaar. Terwijl een klacht via de klachtencommissie de verhouding kan verstoren.
In veel klachtenregelingen van scholen wordt bij de taakomschrijving van de vertrouwenspersoon over ‘bemiddeling’ gesproken. Dit is gebaseerd op de modelklachtenregeling uit 1998, hierin staat het volgende:
Artikel 3 Aanstelling en taken van de vertrouwenspersoon De vertrouwenspersoon gaat na of door bemiddeling een oplossing kan worden bereikt.
Artikel 3 Aanstelling en taken van de vertrouwenspersoon
De vertrouwenspersoon gaat na of door bemiddeling een oplossing kan worden bereikt.
In de taakomschrijving staat omschreven dat de vertrouwenspersoon ten dienste staat van de klager. De vertrouwenspersoon treedt daarom nooit zelf op als bemiddelaar omdat een onpartijdige bemiddeling dan niet mogelijk is. Bemiddeling wordt uitgevoerd door een neutrale partij. Dat zal een externe bemiddelaar zijn, zoals een erkende mediator. Een collega-vertrouwenspersoon wordt ook niet ingezet als bemiddelaar, omdat deze anders niet meer inzetbaar is als vertrouwenspersoon voor partijen die bij de bemiddeling betrokken zijn.
De taak van de vertrouwenspersoon ten aanzien van bemiddeling bij klachten kan zijn:
Bemiddeling is gebonden aan de volgende voorwaarden:
Een bemiddeling bestaat uit een serie gesprekken die met beide partijen, liefst in elkaars aanwezigheid, worden gevoerd. De bemiddelaar treedt op als neutrale procesbegeleider. Een bemiddelingstraject doorloopt een aantal fasen. Het traject kan er steeds anders uitzien. Soms is slechts één bemiddelingsgesprek voldoende, maar meestal is een serie gesprekken noodzakelijk om met de partijen tot gezamenlijke afspraken te komen.
Enige tijd na de bemiddeling zal de bemiddelaar kijken of de afspraken uit de vaststellingsovereenkomst daadwerkelijk door beide partijen worden nagekomen. De vertrouwenspersoon is hier verder niet bij betrokken.
De vertrouwenspersoon kan als onderdeel van de klachtenbegeleiding wel nazorg verlenen, door na te gaaf of de klacht is weggenomen bij de klager. Dit moet uiteraard wel vooraf met de klager zijn afgesproken als onderdeel van de procedure.
Het is mogelijk dat het niet lukt de klacht op te lossen door bemiddeling. In sommige gevallen escaleert de klacht zelfs doordat de klager de bemiddeling ervaart:
Als de bemiddeling niet tot een oplossing leidt, dan staan voor de klager de wegen open naar klachtafhandeling via het schoolbestuur of via de klachtencommissie. De vertrouwenspersoon kan de klager in het gekozen klachttraject begeleiden.
Registratie van klachten en meldingen behoort tot de basistaken van de vertrouwenspersoon. Hiermee houdt de vertrouwenspersoon overzicht over de klachtafhandeling. Ook als voor het oplossen van de klacht wordt gekozen voor bemiddeling, is het zaak dat de vertrouwenspersoon de klacht en de uiteindelijke afhandeling registreert. Als dat niet gebeurt bestaat het gevaar dat een mogelijke volgende klacht tegen dezelfde persoon lijkt alsof het de eerste klacht is.
Dit artikel is gekoppeld aan de volgende thema’s
Andere kennisbank artikelen over dit onderwerp.
Hoe ga je om met conflicten? Hoe voorkom je dat conflicten uit de hand lopen? Er zijn verschillende methodes, zoals: mediation, leerlingbemiddeling en herstelrecht.
Ouders, leerlingen en personeel hebben het recht om te klagen. Dit klachtrecht is zelfs wettelijk vastgelegd (Kwaliteitswet 1998). Wat houdt dit in?
Wij zijn Stichting School & Veiligheid. Wij ondersteunen scholen bij het bevorderen van een sociaal veilig klimaat. Dit doen wij door:
Meld je net als 13.000 anderen aan voor onze nieuwsbrief en ontvang iedere maand actuele informatie over sociale veiligheid op school.