Primair Onderwijs
Voortgezet Onderwijs
MBO
Creëer een sociaal veilige sfeer op school
Elke leerling krijgt op sociale media wel eens te maken met vervelende reacties. Maar soms gaat het om ernstigere zaken. Denk aan pesten, bedreigen, afpersen, nep-accounts en het online zetten of verspreiden van ongewenst beeldmateriaal.
Sexting – en dan met shame-sexting – is een probleem waar we steeds vaker over horen. Volgens hulporganisatie Helpwanted steeg het aantal meldingen van sexting met 20 % (2016). Scholen krijgen hiermee te maken omdat het slachtoffer of de dader een leerling is van school. Of omdat het beeldmateriaal onder leerlingen wordt verspreid via sociale media.
Drie meisjes zijn opgepakt voor het verspreiden van onder meer naaktfoto’s van middelbare scholieren. Ze deden dat met een Instagram-account. (Bron: NOS.nl 2 maart 2017)
Gevolgen van online wangedrag zoals cyberpesten, bedreiging en shame-sexting zijn vaak groot. Niet alleen voor het slachtoffer. Het gevoel van veiligheid bij andere leerlingen wordt aangetast en het zorgt voor onrust in de school. De vraag is niet meer “moeten we hier iets mee als school”. Maar “Wat kunnen we doen?”
Het belangrijkste advies is: kom altijd in actie. Reageer meteen zodra er op school onrust is onder leerlingen door iets wat speelt op sociale media. Of wanneer je klachten of meldingen krijgt. Je laat zien zorg te dragen voor de veiligheid van leerlingen. Ook geef je een signaal aan leerlingen en ouders dat grenzen van wat acceptabel is zijn overschreden.
Acties richten zich op:
Daders van misbruik van sociale media blijven vaak anoniem en zijn daardoor lastig te achterhalen.
Naast acties richting dader(s) en slachtoffer(s) neem je ook acties gericht op het herstellen van de rust en veiligheid op school.
Ouders en leerkrachten zijn nog te vaak afwezig als opvoeder in de online wereld. We verwachten van jongeren dat ze wel weten hoe ze zich veilig in de online wereld moeten begeven. Terwijl jongeren zelf aangeven dat ze hier meer advies en ondersteuning bij willen.
Een derde van de Nederlandse jongeren geeft aan nog nooit advies te hebben gehad over hoe zij zich horen te gedragen op sociale media of hoe ze stevig en positief in hun schoenen kunnen staan online (Vodafone 2016). Door daar in een open sfeer over te praten, kom je heel ver. (Meester Bart)
Een derde van de Nederlandse jongeren geeft aan nog nooit advies te hebben gehad over hoe zij zich horen te gedragen op sociale media of hoe ze stevig en positief in hun schoenen kunnen staan online (Vodafone 2016).
Door daar in een open sfeer over te praten, kom je heel ver. (Meester Bart)
Online opvoeden maakt leerlingen bewuster van de risico’s en gevaren van sociale media en stimuleert positief online gedrag. Scholen kunnen hier aan bijdragen door aandacht te besteden aan mediawijsheid. Praat erover met leerlingen en heb het met elkaar over online omgangsvormen.
Dit artikel is gekoppeld aan de volgende thema’s
Andere kennisbank artikelen over dit onderwerp.
Hoe kun je als vertrouwenspersoon in het voortgezet onderwijs handelen als er klachten zijn over ongewenst online gedrag? Dit artikel geeft tips en houvast.
Deze brochure van Kennisnet en Stichting School & Veiligheid helpt scholen beleid te ontwikkelen over sociale mediagebruik door medewerkers.
Wat als er op school een naaktfoto of seksueel getint filmpje van een leerling rondgaat? Hoe voorkom je het, en wat doe je als het toch gebeurt?
Een calamiteit komt vaak onaangekondigd. Maar je kunt je voorbereiden door te oefenen met het crisisteam en ketenpartners. School & Veiligheid heeft enkele casussen verfilmd en hulpmiddelen ontwikkeld om je te helpen bij het oefenen.
Hoe voorkom je ongewenste sexting? En hoe ga je ermee om als het mis gaat? De wegwijzers ‘Seksualiteit online’ zetten op een rij welke materialen en programma’s hierin kunnen ondersteunen op het po en vo.
Wij zijn Stichting School & Veiligheid. Wij ondersteunen scholen bij het bevorderen van een sociaal veilig klimaat. Dit doen wij door: