Primair Onderwijs
Voortgezet Onderwijs
MBO
Creëer een sociaal veilige sfeer op school
Sinds een maand zijn de scholen weer open, gedeeltelijk of helemaal, en ontmoeten de meeste leerlingen elkaar weer in het écht op school. Wellicht merk je aan jouw leerlingen dat ze zich minder dan voorheen verbonden voelen met school of met hun klasgenoten. Of misschien merk je dat leerlingen met verharde of polariserende ideeën over maatschappelijke thema’s op school komen. Dat ze praten in oneliners en denken in wij tegen zij.
Tijdens de lockdown was de verbindende rol van de school als fysieke ontmoetingsplek er tijdelijk niet. Leerlingen zaten thuis achter hun beeldschermen en zagen jou en hun klasgenoten alleen via het scherm. Hun wereld bestond vaak alleen nog uit naaste familie, misschien een enkele vriend of vriendin, en niet te vergeten: sociale media. En hoewel de digitale wereld oneindig groot lijkt, zorgen algoritmes ervoor dat leerlingen in hun eigen informatiebubbel zitten en nauwelijks tegengeluiden horen.
Denken in tegenstellingen heeft effect op het groepsgevoel en zet de ene groep op tegen de andere. Wanneer jouw leerlingen praten in oneliners en denken in wij tegen zij, dan heeft de school een belangrijke taak.
Het gaat er niet om welke mening of welk standpunt de juiste is, het gaat erom dat leerlingen leren dat er meer perspectieven zijn. Dat ze aan de hand van maatschappelijk beladen thema’s leren respectvol met elkaar in gesprek te gaan en te ervaren dat het soms ook mag botsen en schuren. Maar ook dat ze leren welke grenzen er zijn aan de vrijheid van meningsuiting. Door te investeren in sociale en burgerschapsvaardigheden van je leerlingen, bevorder je de samenhang en verbondenheid in jouw klas én in de samenleving.
Wil je als team ondersteuning krijgen in het bespreken van moeilijke en gevoelige onderwerpen in de klas?
Meld je aan voor de training Dialoog onder druk
Dit artikel is gekoppeld aan de volgende thema’s
Andere nieuws artikelen over dit onderwerp.
Deze Handreiking voor vertrouwenspersonen is een praktisch naslagwerk bij het uitvoeren van de meest voorkomende werkzaamheden.
Wil je de vertrouwenspersoon op school onder de aandacht brengen bij leerlingen/studenten, personeel en ouders? Doe dat door deze poster met een Loesj…
Geheimhouding is een lastige kwestie in het vertrouwenswerk. Vaak wordt door klagers vertrouwelijkheid van de vertrouwenspersoon verward met geheimhouding. Wanneer geldt geheimhoudingsplicht en wanneer niet?
Hoe draag je zorg voor medewerkers tegen wie een klacht is gericht? Dit artikel biedt handreikingen voor schoolleiders, bestuurders en vertrouwenspersonen.
Leerlingen die te maken krijgen met pesten moeten bij iemand terecht kunnen op school. Ze moeten erop kunnen vertrouwen dat het pestprobleem wordt aan…
Wij zijn Stichting School & Veiligheid. Wij ondersteunen scholen bij het bevorderen van een sociaal veilig klimaat. Dit doen wij door: