Let op: Vanwege de meivakantie is het Adviespunt gesloten van maandag 29 april tot en met vrijdag 4 mei. Vanaf maandag 6 mei is het Adviespunt weer bereikbaar. In geval van een calamiteit zijn de adviseurs van het calamiteitenteam 24/7 bereikbaar.
Primair Onderwijs
Voortgezet Onderwijs
MBO
Creëer een sociaal veilige sfeer op school
Zoek je informatie en materialen op het gebied van sociale veiligheid en onderwijs? Deze kennisbank bevat publicaties, beleidsinstrumenten, achtergrondinformatie en trainingen van Stichting School & Veiligheid waarmee je direct aan de slag kunt gaan.
Hieronder kun je het totale aanbod filteren op thema, sector en doelgroep. Klik op ‘Zoek’ om te kunnen zoeken op zelfgekozen trefwoorden.
E-zine Van School & Veiligheid en TerInfo over het moeilijke gesprek in de klas. Deskundigen geven toelichting op relevante thema’s zoals polarisatie, terrorisme en het aangaan van het lastige gesprek in de klas. Op de twee laatste pagina’s vind je links naar informatie, tips, tools en lesmaterialen.
Hoe voer je in de klas het gesprek naar aanleiding van maatschappelijke onrust? Lees de tips en handreikingen voor docenten en schoolleiders.
Deze publicatie bespreekt de soms moeilijk te herkennen scheidslijn tussen wat nog functioneel pubergedrag is en wat risicovol gedrag is, wat mogelijk kan leiden tot radicalisering of polarisatie.
De tool ‘Struisvogel Sessie’ van KIS en Stichting School & Veiligheid helpt om het gesprek aan te gaan over situaties die vaak leiden tot morele dilemma’s rondom diversiteit.
In Nederland heeft gelukkig tot op heden geen terreuraanslag plaatsgevonden. Toch zijn er in de afgelopen jaren calamiteiten met vuurwapens geweest op scholen. Ook kreeg een aantal scholen te maken met een reële dreiging. Een calamiteit is niet te plannen, een goede voorbereiding wel.
Als je vermoedt dat een leerling radicaliseert, dan is wegkijken geen optie. Het signaleren en het onderzoeken van niet-pluis gevoelens behoort tot de pedagogische taak van de school. Dat kan in gesprekken met collega’s maar ook met de leerling zelf.
Het signaleren en het onderzoeken van niet-pluis gevoelens behoort tot de pedagogische taak van de school. Maar wanneer ga je met een individuele leerling hierover het gesprek aan? Hoe voer je zo’n gesprek en wat doe je na afloop?
In dit artikel geven we achtergrondinformatie over waarom jongeren radicaliseren. Je vindt er ook concrete tips voor in de klas.
Dit artikel gaat in op het signaleren van radicalisering binnen het onderwijs. Het schetst kanttekeningen, geeft tips en verheldert signalen waar je a…
Hoe ga je als leraar om met een leerling die in complotten gelooft? Wat moet je (niet) doen, wat zeg je terug? Samen met de Anne Frank Stichting hebben we een brochure gemaakt voor leraren in het vo en mbo met praktische tips en suggesties rond het thema complotdenken.
Je kunt niet wegkijken als je vermoedt dat een of meerdere studenten radicaliseren. Het signaleren en het onderzoeken van niet-pluis gevoelens behoort…
Hoe ga je binnen de school om met maatschappelijke spanningen? En wat doe je als dit speelt bij een student of tussen studenten onderling? De digitale module ‘Omgaan met extreem gedrag en polarisatie’ helpt docenten om hierover het gesprek aan te gaan.
Niet gevonden wat je zocht?
Meld je aan voor onze nieuwsbrief en ontvang iedere maand actuele informatie over sociale veiligheid op school.