Primair Onderwijs
Voortgezet Onderwijs
MBO
Creëer een sociaal veilige sfeer op school
Zoek je informatie en materialen op het gebied van sociale veiligheid en onderwijs? Deze kennisbank bevat publicaties, beleidsinstrumenten, achtergrondinformatie en trainingen van Stichting School & Veiligheid waarmee je direct aan de slag kunt gaan.
Hieronder kun je zoeken op zelfgekozen trefwoorden. Klik op ‘Overzicht’ om te kunnen filteren op thema, sector en doelgroep.
Om goed samen te werken, is het belangrijk dat studenten kennismaken met elkaar. Ze ontdekken dat er meer overeenkomsten zijn dan alleen de opleiding, maar merken ook dat het niet erg is wanneer er verschillen zijn. In onze Kennismakers vind je vragen die hierbij helpen.
Hoe zorg jij voor een prettige sfeer in de klas zodat iedereen erbij hoort? In de publicatie ‘Aan de slag met inclusie’ vind je praktische tips hoe dat te doen.
Hoe voorkom je ongewenste sexting? En hoe ga je ermee om als het mis gaat? De wegwijzers ‘Seksualiteit online’ zetten op een rij welke materialen en programma’s hierin kunnen ondersteunen op het po en vo.
Elke tweede donderdagmiddag van de maand is er tussen 15.30 en 16.30 uur een online BurgerschapsBorrel. Een inspirerende spreker belicht onderwerpen die linken aan burgerschap. Als deelnemer kun je rekenen op interactie en ruimte om vragen te stellen.
De gesprekstool ‘BurgerSmaken’ is een spel in de vorm van een diner dat op een effectieve en ontspannen manier het gesprek faciliteert. Tijdens dit ‘diner’ kunnen bestuurders, schoolleiders, leraren en (burgerschaps-) coördinatoren uit het basis- en voortgezet onderwijs aanschuiven om in gesprek te gaan over burgerschap.
Na elke vakantie doorloopt een groep bepaalde fasen in het proces van groepsvorming. De eerste weken aan het begin van het schooljaar worden de Gouden Weken genoemd. Deze weken zijn bij uitstek geschikt om een fundament neer te zetten voor een goede groepsvorming en fijne sfeer. Na de kerstvakantie beginnen de Zilveren Weken. Dit is een goed moment om weer extra aandacht te besteden aan de dynamiek in de klas.
Een vertrouwenspersoon integriteit (VPI) maakt onderdeel uit van een meldingsregeling voor misstanden. Je leest hier over de taken van een vertrouwenspersoon integriteit en de verschillen en overeenkomsten met een vertrouwenspersoon die is aangesteld voor klachten over ongewenst gedrag. Ook krijg je informatie over waar je rekening mee moet houden als je deze twee functies op school combineert.
Een korte serie gesprekken over gendervraagstukken in het onderwijs. Is de kijk op jongens en meiden van invloed op hun ontwikkeling of niet? Welke rol speelt het onderwijs hierin? Wat kom je tegen in de dagelijkse praktijk en wat weten we uit onderzoek?
Deze Handreiking voor vertrouwenspersonen is een praktisch naslagwerk bij het uitvoeren van de meest voorkomende werkzaamheden.
Je kunt leerlingen inschakelen voor het laten ‘landen’ van nieuwe leerlingen en voor het oplossen van conflicten. In dit artikel lees je een overzicht van de verschillende vormen van leerlingen die leerlingen helpen.
Hoe voer je in de klas het gesprek naar aanleiding van maatschappelijke onrust? Lees de tips en handreikingen voor docenten en schoolleiders.
Scholen leggen afspraken rondom gewenst gedrag vast. Ook met ouders. Om een protocol te maken dat bij de school en de schoolpopulatie past, kun je gebruik maken van de voorbeelden in dit artikel.
Of bekijk artikelen per onderwerp
po
Thema
vo