Omgaan met lastig gedrag van leerlingen in de klas

Voorbeeld 1
Leerling: "Kunnen we vandaag iets eerder stoppen alstublieft?"
Leerkracht: "Dat gaat niet lukken, we hebben namelijk nog veel te doen."
Leerling: "Ja, maar ik heb straks voetbaltraining en dan kom ik te laat! Dan zet de trainer me zaterdag aan de kant tijdens de wedstrijd…"
Leerkracht: "Nou, hij zal het vast begrijpen als je direct uit school komt."
Leerling: "Nee, echt niet! Hij is superstreng! Aah, voor één keertje??"
Andere leerling: "Ja, ik zou het ook wel fijn vinden om een bus eerder te pakken! Dat scheelt me een half uur."

Voorbeeld 2
Conciërge: "Niet eten en drinken in de gang alsjeblieft."
Leerling: "Ja, maar ik let toch op. Ik ga niet morsen hoor."
Conciërge: "Dat kan, maar je weet ook wat de regels zijn…"
Leerling: "Ja maar, ik heb vanochtend niet kunnen eten. Als ik voorzichtig doe is het toch prima…?"
Conciërge: "Dan moet je straks in de pauze eten."
Leerling: "Ja, zolang kan ik echt niet wachten hoor…"
Voorbeeld 1 (ik)
Leerling (bedroefd): “Echt!? Weer een onvoldoende!? Ja, laat maar zitten hoor… Pfff, ik heb echt mijn best gedaan… en nog steeds heb ik een onvoldoende! Ik kan het gewoon niet!”

Voorbeeld 2 (jullie)
Leerling (boos): “Dat is toch belachelijk! Waar slaan die regels op! We mogen ook nooit wat… Het lijkt hier wel een gevangenis!”

Voorbeeld 3 (ik en jullie gecombineerd)
Leerling (geïrriteerd): “Ik kan er toch ook niets aan doen dat die bus te laat was! Ja, lekker hoor, het is niet mijn fout en dan mag ik me toch gaan melden. Wat een rotschool!”
Voorbeelden van een time-out

Leerkracht: “Ik weet dat je boos bent… Ik wil het er graag met je over hebben. Na de les kom ik even naar je toe...”

of

Leerkracht: “Ik zie dat je er helemaal klaar mee bent… Ga anders even iets drinken en dan kom je over 5 minuten terug…”
Daarom is het belangrijk dat u het gedrag feitelijk bekijkt, zodat u het vroegtijdig herkent. Dit heeft verschillende voordelen. Aangezien u nog niet persoonlijk bent geraakt, heeft u minder last van eigen spanning. U kunt daardoor gemakkelijker optreden en het kost u minder energie. Omdat u er vroeg bij bent is het ook voor de leerling gemakkelijker om te stoppen. Voor iemand die net begint met grensoverschrijdend (agressief) gedrag te vertonen, is het immers een kleinere stap terug. Daarnaast leidt dit tot meer eenduidigheid in de reactie van het team en dit heeft een preventieve werking.
Voorbeeld 1 (grens aangeven)
Leerkracht: “Wacht even, dit vind ik niet kunnen… Je zegt dat mijn collega er niets van kan en dom is… Dat soort uitspraken wil ik niet meer horen van je.”

Voorbeeld 2 (grens aangeven)
Leerkracht: “Ik ga je onderbreken... Je maakt nu allerlei opmerkingen over mijn uiterlijk en die gaan me echt te ver, dus ik wil dat je daarmee stopt.”

Voorbeeld 3 (voor de keuze stellen)
Leerkracht: “Nu ga je door met het maken van persoonlijke opmerkingen. Ik wil heel duidelijk zijn. Als je verdergaat met die opmerkingen, dan kun je je gaan melden. Of je stopt ermee en dan mag je blijven zitten. Jij mag het zeggen.”