Primair Onderwijs
Voortgezet Onderwijs
MBO
Creëer een sociaal veilige sfeer op school
Bente van Gameren was tot september 2023 adviseur Seksuele Integriteit bij Stichting School & Veiligheid.
BLOG | Als pedagoog en adviseur seksuele integriteit bij School & Veiligheid wens ik ieder kind een plezierige, gezonde en veilige seksuele ontwikkeling toe. Voor zo’n ontwikkeling is de omgeving van groot belang: vrienden, school, leraren, ouders. In deze blog vertel ik over mijn gesprek met ‘juf Saar’. Haar verhalen laten de uitdagingen én de kracht zien van het samenspel tussen ouders & school bij het werken aan seksuele integriteit.
De seksuele ontwikkeling begint al voor de geboorte. Het is dan ook meer dan normaal dat leerlingen op de basisschool hiermee bezig zijn, weliswaar anders dan volwassenen. Geen gekke gedachte dus dat je als leerkracht aandacht wil besteden aan dit thema. Maar ook niet gek dat je misschien spanning voelt om hier iets mee te doen. De verscheidenheid in je klas over hoe kinderen denken over seksualiteit en de normen en waarden die ze vanuit huis meekrijgen, maken het soms niet eenvoudiger. Toch hebben kinderen vragen en behoefte aan uitleg. Hoe pak je dit aan? En hoe blijf je daarin in verbinding met hun ouders?
Onlangs sprak ik met Saar, bovenbouw leerkracht in het primair onderwijs: “Ik spreek zeker weleens over seksualiteit. Bijvoorbeeld over: hoe voelt het om verliefd te zijn, hoe geef je wensen en grenzen aan, maar ook ‘wat is porno?’. Het is belangrijk om de leerlingen mee te geven hoe ze respectvol met elkaar kunnen omgaan en hoe ze elkaars normen en waarden kunnen respecteren”.
Naar aanleiding van de situatie rondom The Voice merkte Saar hoe belangrijk het is om hier met elkaar over te praten. Zij schetst daarmee hoe werken aan seksuele integriteit een onderdeel is van burgerschap. Deze basiswaarden van respectvol omgaan met elkaar, zijn een belangrijke voorwaarde voor een sociaal veilige sfeer in de klas en school – en daarmee ook voor een plezierige en veilige seksuele ontwikkeling.
Ik vroeg haar hoe zij bij het werken aan seksuele integriteit de verbinding opzoekt met ouders. “Zodra we echt een les over seksualiteit gaan geven, of als de Week van de Lentekriebels eraan komt, informeren we de ouders via een brief. Deze brief beschrijft uitgebreid wat er aan bod gaat komen, zo zijn de ouders zelf ook voorbereid.”
Het samenspel voorbereiden klinkt in mijn oren als een mooi en transparant uitgangspunt van een school. Een gedragen visie, bijvoorbeeld over hoe je communiceert met ouders, kan namelijk bijdragen aan sociale veiligheid en ruimte voor het werken aan seksuele integriteit.
Situaties in de klas, die raken aan seksualiteit, zijn niet altijd voorspelbaar. Je kunt dus niet alles met ouders voorbereiden. Zo vertelde Saar mij over een leerling die bij meerdere meisjes de billen aanraakte. “Ik ben na die situatie met alle betrokken ouders in gesprek gegaan over wat er gebeurde en hoe we dit hebben besproken in de klas”. Een andere situatie waar Saar over vertelde ging over een leerling die haar in de klas een onverwachte vraag stelde: “Ineens vroeg hij: Ik heb van een oudere vriend gehoord dat je het ook anaal kunt doen.” Ietwat overrompeld besloot Saar het gesprek niet uit de weg te gaan en deze vraag als moment te pakken om te werken aan seksuele integriteit, door te benoemen dat er inderdaad meerdere manieren zijn om seks te kunnen hebben. Om een veilige sfeer in de klas te waarborgen, besloot ze de vraag algemeen te beantwoorden, en het vervolgens hierbij te laten: “Niet elke leerling is al toe aan zo’n gesprek”.
“Maar andere kinderen kwamen hier natuurlijk ook mee thuis, en daar waren niet alle ouders even blij mee. Achteraf was dit een leermoment voor mij. Ik heb aan de ouders meegegeven hoe ik de situatie in dat moment heb aangepakt, maar ook dat ik hen in het vervolg zal mailen nadat zo’n gesprek is ontstaan.” Sindsdien maken ze op school gebruik van een vragenbox waar leerlingen vragen in kunnen stoppen; zo kan Saar zichzelf en de ouders beter voorbereiden.
Door te bedenken hoeveel invloed de omgeving op het kind heeft, is het dus logisch dat het samenspel tussen ouders en de school van cruciaal belang is bij de ontwikkeling van leerlingen. Wij, volwassenen, kunnen het goede voorbeeld geven in wat seksueel integer is. We kunnen beginnen bij bewust, respectvol en verantwoordelijk om te gaan met onszelf en de ander, om zo met elkaar te bewegen tussen ieders normen en waarden. Eigenlijk zoals we onze leerlingen ook willen meegeven. Simpel.
Dit artikel is gekoppeld aan de volgende thema’s
Andere blog artikelen over dit onderwerp.
De beschuldigingen van seksueel grensoverschrijdend gedrag bij ‘The Voice’ en bij Ajax zullen leerlingen en studenten niet ontgaan. Op onze website vind je handvatten om hierover het gesprek te voeren.
Voor schoolveiligheid is de betrokkenheid van ouders heel belangrijk. Pedagogisch partnerschap is meer dan ouderbetrokkenheid en ouderparticipatie. Hoe draagt pedagogisch partnerschap bij aan schoolveiligheid?
Burgerschap vormgeven op de basisschool, dat doet elke school op eigen wijze en in overeenstemming met de schooleigen identiteit. We verzamelden voor jullie een aantal schoolvoorbeelden, waarbij we leerlingen, ouders, leerkrachten en schoolleiders het woord geven. Want hoe gaat dat burgerschapsonderwijs nu eigenlijk op hun school?
Met deze kletskaartjes kun je met po-leerlingen praten over ‘elkaar aanraken’. Want dat is niet voor elke leraar of iedere leerling even vanzelfsprekend.
Wij zijn Stichting School & Veiligheid. Wij ondersteunen scholen bij het bevorderen van een sociaal veilig klimaat. Dit doen wij door:
Meld je net als 13.000 anderen aan voor onze nieuwsbrief en ontvang iedere maand actuele informatie over sociale veiligheid op school.