Primair Onderwijs
Voortgezet Onderwijs
MBO
Creëer een sociaal veilige sfeer op school
Sanctiebeleid draagt bij aan een veiliger schoolklimaat voor leerlingen én personeel. Ongewenst gedrag op school krijgt minder kans en de schoolleiding geeft een duidelijk signaal af over welk gedrag zij niet accepteert. Naast deze sanctieladder voor personeel, is er ook een sanctieladder leerlingen.
Als het op school gaat over sancties, denk je al snel aan sancties tegen ongewenst gedrag van leerlingen. Maar het kan ook voor personeel gelden. Sanctiebeleid is nodig om de sociale veiligheid op school te waarborgen. Grensoverschrijdend gedrag moet je altijd aanpakken. Maar wanneer is er sprake van grensoverschrijdend gedrag? En welke sanctie is passend?
Om te kunnen bepalen of er sprake is van ongewenst gedrag moet eerst duidelijk zijn welk gedrag op school gewenst is. Een gedragscode voor medewerkers kan hierin uitkomst bieden. Een gedragscode is een richtlijn voor een wenselijke en professionele pedagogische beroepshouding wat betreft de sociale omgang met leerlingen, collega’s en ouders. Dit biedt een kader om te bepalen wanneer grenzen van professioneel gedrag worden overschreden.
In tegenstelling tot andere beroepsgroepen bestaat er voor het onderwijs geen algemeen geldende gedrags- of beroepscode. Op veel scholen ontbreekt dan ook een gedragscode voor medewerkers. Dit bemoeilijkt het optreden bij ongewenst gedrag.
Scholen die aan de slag willen met het opstellen van een gedragscode voor personeel kunnen gebruik maken van de Model gedragscode schoolmedewerkers.
Als hulpmiddel voor het ontwikkelen van gericht sanctiebeleid voor medewerkers kun je de sanctieladder gebruiken. In de sanctieladder staan de stappen die je trapsgewijs kunt nemen bij het sanctioneren van grensoverschrijdend gedrag. Het is een richtlijn die je voor jouw onderwijsinstelling verder kunt uitwerken. Hierbij moet de passende cao gebruikt worden.
Naast de strafmaat volgens de sanctieladder, kan de schoolleiding praktische maatregelen nemen om de kans op herhaling te verkleinen.
Als een medewerker ten aanzien van leerlingen fysieke grenzen overschrijdt, kun je hem of haar bepaalde taken ontnemen. Denk hierbij aan mentortaken, of de taak van zorgcoördinator.
In de situatie dat er sprake is van machtsmisbruik naar collega’s of ouders kun je denken aan het ontheffen uit bijvoorbeeld een coördinerende functie.
Daarnaast is een verplicht coachingstraject voor personeelsleden mogelijk als er sprake is van grensoverschrijdend gedrag.
Registreer gesprekken naar aanleiding van ongewenst gedrag, de gemaakte afspraken en de genomen maatregelen. Bij eventuele herhaling kun je teruggrijpen naar deze registratie en kun je zo nodig overgaan tot andere maatregelen.
Dit artikel is gekoppeld aan de volgende thema’s
Andere kennisbank artikelen over dit onderwerp.
Spel over gewenst en ongewenst gedrag op school. Bedoeld voor onderwijsteams of leerlingen. Naast de versie voor het vo en mbo is er ook een versie voor het po.
Duidelijk én consequent optreden bij ongewenst gedrag zorgt ervoor dat ongewenst gedrag op school minder kans krijgt. Je maakt als schoolleiding duidelijk welk gedrag je wel en niet accepteert op school. Deze sanctieladder is een hulpmiddel voor het ontwikkelen van gericht sanctiebeleid op schoolniveau.
Wat is het verschil tussen de Meldcode en de Meldplicht? Wanneer geldt de Meldcode Kindermishandeling en huiselijk geweld en wanneer de Meldplicht bij seksuele intimidatie en seksueel misbruik in het onderwijs? Wij lichten het toe. Ook kun je onze folder downloaden met duidelijke uitleg, met een versie voor het po en een versie voor het vo/mbo.
Wij zijn Stichting School & Veiligheid. Wij ondersteunen scholen bij het bevorderen van een sociaal veilig klimaat. Dit doen wij door: