Adviespunt

Sociale veiligheid op school

Wat is sociale veiligheid?

Sociale veiligheid betekent dat iedereen zich op school welkom, gerespecteerd en veilig voelt. Het gaat om het bevorderen van sociaal gedrag én het tegengaan van grensoverschrijdend en ongewenst gedrag. Op een veilige school durf jij je uit te spreken, voel jij je gezien en geaccepteerd en hoor je erbij.

Op deze pagina lees je over:

Een veilige oefenplaats

School is niet alleen een plek om kennis op te doen, maar ook een oefenplaats voor het samenleven met anderen. Denk hierbij aan: omgaan met verschillen, grenzen ontdekken en leren verantwoordelijkheid nemen.

Dat vraagt om een omgeving waarin fouten maken mag. Iedereen moet zich er veilig voelen om aangesproken te worden én om zich uit te spreken. Dus zowel leerlingen, ouders als schoolmedewerkers.

Sociale veiligheid betekent dus niet dat er geen conflicten zijn. We hebben ook botsingen nodig om met elkaar te leren. Juist tijdens dit soort momenten kun je met elkaar oefenen in het respectvol omgaan met elkaar.

Sociale veiligheid volgens de Inspectie

De Inspectie van het Onderwijs definieert sociale veiligheid op school als volgt:

“Een school is veilig als de sociale, psychische en fysieke veiligheid van leerlingen niet door handelingen van anderen wordt aangetast. Dat betekent dat er een veilige en positieve sfeer is op school. Het betekent ook dat de school optreedt tegen pesten, uitschelden, discriminatie, geweld en andere vormen van ongepast gedrag, en deze zoveel mogelijk voorkomt.”

Waarom sociale veiligheid?

Leerlingen kunnen pas écht tot leren komen en zich ontwikkelen, als ze zich veilig voelen op school. Daarom is een sociaal veilige omgeving zo belangrijk. Een goed schoolklimaat zorgt voor meer veiligheid op school. Daarnaast heeft het een positief effect op de schoolprestaties, het welzijn en de psychische gezondheid van leerlingen.

Sociale veiligheid vergroten

Onderzoek van het Kohnstamm Instituut (2024) laat zien dat het verbeteren van het schoolklimaat een positief effect heeft op de sociale veiligheid. Dus als we de sociale veiligheid op school willen verbeteren, moeten we eerst zorgen voor een prettig en positief schoolklimaat. Drie elementen spelen daarin een cruciale rol:

1. Schoolverbondenheid en betrokkenheid

Dit houdt in dat leerlingen en medewerkers zich thuis en welkom voelen binnen de school. En dat zij zich onderdeel voelen van de schoolgemeenschap. Ook betekent het dat leerlingen en medewerkers voelen dat ze steun en zorg krijgen van de mensen op school, dat ze participeren in het schoolleven en dat ze zich positief verbonden voelen met de school.

2. Interpersoonlijke relaties

Interpersoonlijke relaties verwijzen naar relaties tussen leraren en leerlingen en tussen leerlingen onderling. Ondersteunende relaties kenmerken zich door steun, warmte en empathie en respect voor diversiteit.

Relatie tussen leraar en leerling

Een warme relatie tussen leraar en leerling bevordert pro-sociaal gedrag en vermindert pestgedrag. Ook voelen leerlingen die een goede relatie hebben met hun leraar zich meer thuis op school.

Relatie tussen leerlingen onderling

In klassen waar positieve sociale relaties heersen, bieden leerlingen elkaar meer sociale steun en komt minder pestgedrag voor.

3. Sociale normen en regels

Het is van belang dat het duidelijke en rechtvaardige regels zijn, die iedereen op school consequent toepast. Op die manier zorgen sociale normen en regels voor veiligheid op school. De focus moet daarbij liggen op het benadrukken van positief gedrag en verbinding, en niet op bestraffend optreden.

Andere belangrijke factoren

Naast deze drie hoofdelementen dragen nog vier elementen bij aan een veilig schoolklimaat. Het effect op de prestaties en welzijn zijn echter minder groot. Het gaat om:

4. Leiderschap

De schoolleider werkt aan een gezamenlijke visie die duidelijk is voor al het schoolpersoneel. En verzekert daarbij ondersteuning tijdens de implementatie van de schoolvisie.

5. Professionele relaties in het team

Dit gaat om: de kwaliteit van de relaties onder het personeel, het gezamenlijk werken en leren en wederzijdse ondersteuning.

6. Burgerschaps- en sociale vaardigheden

Hierbij gaat het om het stimuleren van vaardigheden zoals empathie, emotieregulatie, actief luisteren en geweldloze conflictoplossing.

7. Fysieke omgeving

De grootte, uitstraling, netheid, comfort, ordelijkheid van de school en de beschikbaarheid van werkmateriaal.

Wettelijke verplichtingen

Het creëren van een sociaal veilig schoolklimaat is niet alleen noodzakelijk om goed te kunnen leren. Zorgdragen voor een veilig leer- en werkklimaat is ook wettelijk verplicht. Hieronder lees je in welke wetgeving wat is vastgelegd.

De Wet veiligheid op school verplicht scholen beleid te voeren dat erop gericht is om pesten te voorkómen en aan te pakken als het toch gebeurt. Op dit moment ligt er ook een wetsvoorstel ‘Vrij en Veilig onderwijs’. Daarin scherpt de overheid de eisen op het gebied van sociale veiligheid verder aan.

De Kwaliteitswet zorgt ervoor dat een school alle klachten moet behandelen die gaan over, onder andere, ongewenst gedrag of het niet nemen van maatregelen gericht op de veiligheid.

De Wet seksuele misdrijven zorgt ervoor dat slachtoffers van seksueel en geweld en seksueel grensoverschrijdend gedrag beter zijn beschermd. Ook in het onderwijs kunnen jongeren te maken krijgen met seksuele misdrijven. In de onderwijswetten is een meld-, overleg- en aangifteplicht opgenomen voor seksuele misdrijven, specifiek gericht op het onderwijs.

Vanuit de Arbeidsomstandighedenwet (Arbowet) en de cao’s voor het onderwijs moet de werkgever beleid voeren dat gericht is op de bescherming van medewerkers tegen onder andere: seksuele intimidatie, agressie en geweld. En het moet beleid voeren om ongewenst gedrag te voorkómen.

Wat betekent de Wet veiligheid op school?

In dit animatiefilmpje laten wij zien wat de Wet veiligheid op school betekent:

Toezicht

De Inspectie van het Onderwijs houdt toezicht op de kwaliteit van het onderwijs. Ook ziet de Inspectie toe op naleving van wetten en regels zoals de zorgplicht van de school voor de sociale veiligheid van de leerlingen. Als deze tekort schiet, is het van belang dat de school maatregelen neemt voor verbetering.

Veiligheidsbeleid

Vanuit de Wet veiligheid op school, de Arbowetgeving en de cao-afspraken moet de school als werkgever actief en expliciet beleid voeren om de veiligheid van personeel en leerlingen op school te waarborgen. Scholen moeten dit uitwerken in een veiligheidsplan en opnemen in de schoolgids.

Op deze pagina lees je meer over:

Gezamenlijk proces

Een veilige school ontstaat alleen als beleid en praktijk goed op elkaar zijn afgestemd. Dat betekent: wat op papier staat, is terug te zien in de dagelijkse praktijk. Dit is een doorlopend proces wat voortdurende aandacht vraagt van alle betrokkenen binnen de school. Regelmatig evalueren en aanpassen is een kernonderdeel van het schoolverbeteringsproces.

Het is raadzaam om beleid gezamenlijk te ontwikkelen. Daardoor ontstaat meer draagvlak, en is de kans dus groter dat het beleid ook echt goed werkt in de praktijk.

Veiligheidsplan

Wat kunnen leerlingen, ouders en personeel van het schoolbestuur verwachten als het gaat om sociale veiligheid? En vice versa: wat staat leerlingen, ouders en onderwijspersoneel te doen? Waar kan iemand terecht met vragen of klachten en hoe gaat de school daarmee om? Het veiligheidsplan van de school geeft antwoord op deze vragen.

Een veiligheidsplan is meer dan een verzameling protocollen en regels. Een goed veiligheidsplan is een levend document dat je regelmatig raadpleegt, aanpast en bijstelt op basis van nieuwe ervaringen, inzichten en analyses uit de praktijk.

Wat moet er wettelijk in een veiligheidsplan staan?

In een veiligheidsplan neem je minimaal op:

  • Overzicht van preventieve maatregelen die de school neemt om ongewenste omgangsvormen te voorkomen en schoolveiligheid te bevorderen.
  • Procedures en protocollen bij incidenten rondom agressief gedrag, pesten, discriminatie, seksuele intimidatie, lhbti+-intimidatie, huiselijk geweld en kindermishandeling.
  • Gedragsregels: oftewel de schoolnorm voor acceptabel gedrag. Lees meer over de gedragscode en het spel Gedragen Gedrag.
  • Sanctie- en aangiftebeleid: Lees meer over de sanctieladder personeel en sanctieladder leerlingen. Lees ook ons artikel Aangifte doen in het onderwijs.
  • Verdeling van de wettelijk vastgestelde taken en functies op het gebied van sociale veiligheid: vertrouwens- en/of contactpersoon, coördinatie pestbeleid, aanspreekpunt in het kader van pesten, bedrijfshulpverlener en preventiemedewerker.
  • Klachtenregeling: Lees meer over omgaan met klachten.
  • Calamiteitenplan: opvang, nazorg en informatievoorziening.
  • Algemeen privacyreglement ten behoeve van de privacybescherming van personeel, ouders en leerlingen, ook ten aanzien van de samenwerking en uitwisseling van gegevens met externe partners.
  • Weergave hoe er inzicht wordt gehouden in de veiligheidsbeleving van personeel en leerlingen en in de aard en omvang van incidenten. Lees meer hierover in ons artikel over Monitoring.

Lees ook de vragen en antwoorden over Sociale veiligheid op de website van de Inspectie van het Onderwijs.

Werkzame elementen veilig schoolklimaat

Een effectief veiligheidsplan voldoet niet enkel aan de minimale wettelijke eisen. Het plan is pas echt effectief als het een school-specifieke invulling biedt voor het werken aan een veilig schoolklimaat. Dat betekent dat in het veiligheidsplan staat hoe jullie in school werken aan de cruciale elementen voor een veilig schoolklimaat: schoolverbondenheid, interpersoonlijke relaties en sociale normen en regels. Zie daarvoor ook de infographic over het vergroten van sociale veiligheid.

Actueel houden van veiligheidsplan

Het is wettelijk verplicht voor scholen om de veiligheidsbeleving te meten en te monitoren onder leerlingen (vanuit de Wet veiligheid op school) en onder personeel (vanuit de Arbowet). Inzicht in de beleving levert informatie op over hoe effectief het gevoerde veiligheidsbeleid is.

Op basis van de resultaten uit de monitor kan de schoolleiding het beleid aanpassen en bijsturen om doeltreffend te werken aan een veilig schoolklimaat. De monitoring moet gebeuren met een instrument dat een representatief en actueel beeld geeft op een valide en betrouwbare manier. Je moet leerlingen minimaal op deze drie aspecten bevragen:

  • Hoe ervaren leerlingen de sociale veiligheid op school?
  • Hebben leerlingen te maken met aantasting van de veiligheid?
  • Hoe is het gesteld met het welbevinden van leerlingen op school?

Lees meer hierover in ons artikel Monitoring.

Daarnaast is de school als werkgever verplicht om zich een beeld te vormen van veiligheidsrisico’s en incidenten. De werkgever moet volgens de Arbowet een Risico Inventarisatie en Evaluatie (RI&E) afnemen. Gesignaleerde problemen moet zij in een plan van aanpak opnemen.

Deze RI&E moet actueel zijn, wat betekent dat je het jaarlijks moet evalueren en actualiseren. Lees meer hierover op de website van VOION (arbeidsmarkt- en opleidingenfonds voortgezet onderwijs).

Deze jaarlijkse analyse momenten helpen om ook het veiligheidsplan weer te actualiseren. VOION heeft het instrument Arboscan-VO ontwikkeld om je te ondersteunen bij het opstellen van de RI&E.

Het Digitaal Veiligheidsplan

Het pestbeleid en de regelgeving voor het tegengaan van pesten op schoolEen veiligheidsplan is meer dan een verzameling protocollen en regels. Een goed veiligheidsplan is een levend document met een centrale rol in het veiligheidsbeleid. Je raadpleegt en actualiseert het regelmatig.

Ons Digitaal Veiligheidsplan kan je hierbij helpen. Dit is een online tool die richting geeft aan het handelen van het schoolteam en andere betrokkenen bij de school. De tool doet dit op basis van wettelijke verplichtingen én werkzame elementen voor een veilig schoolklimaat.

Het plan is opgebouwd rond zes radertjes:

  1. Visie en waarden: Een heldere visie vormt de basis. Hoe denken jullie bijvoorbeeld over sociale veiligheid, ontwikkeling en gedrag bij leerlingen, de grenzen daarvan en de verschillende verantwoordelijkheden? Uit de antwoorden op die vragen volgen doelstellingen en gedragsregels.
  2. Inzicht: Zonder inzicht kun je geen beleid ontwikkelen. Daarom is het belangrijk om via monitoring kennis te verkrijgen over de veiligheidsbeleving. Zo kun je vervolgens aanpassingen en verbeteringen doorvoeren in het veiligheidsplan.
  3. Voorwaarden scheppen: Het werken aan sociale veiligheid vraagt heldere werkprocessen en een duidelijke taakverdeling. Zo schep je voorwaarden voor sociale veiligheid op school.
  4. Pedagogisch handelen: Sociale veiligheid krijgt vorm in de alledaagse omgang met en tussen de leerlingen. Het vraagt om gedeeld bewust zijn van en afstemming over jullie pedagogische rol.
  5. Preventieve activiteiten: Wat doen jullie om positief gedrag te stimuleren? Welke activiteiten, programma’s en voorlichtingen zetten jullie in om bijvoorbeeld pesten te voorkomen, weerbaarheid te vergroten, te werken aan seksuele integriteit en het versterken van de leerlingen- en ouderbetrokkenheid?
  6. Signaleren en handelen: Als er sprake is van een onveilige, ongewenste of grensoverschrijdende situatie, moet je in het belang van ieders veiligheid moeten begrenzen. Dat vraagt erom dat onderwijspersoneel in staat is om signalen van onveiligheid te herkennen. Daarnaast moet personeel in staat zijn protocollen rondom handelen na te leven.

Goede voorbeelden

Elke school is anders. En daarmee verschilt ook de aanpak voor een sociaal veilige omgeving voor elke school. In de brochure over de Netwerkbijeenkomst Gluren bij de buren (pdf) lees je acht inspirerende verhalen: hoe pakten andere scholen het aan? De brochure is al van een tijdje geleden, maar de verhalen zijn nog steeds actueel.

Of bekijk vier filmpjes van scholen waar wij op bezoek zijn geweest:

Op bezoek bij CBS Coolsma in Driebergen (po)

Op bezoek bij het Udens college in Uden (vo)

Op bezoek bij Het Pathmos in Enschede (po)

Op bezoek bij Kranenburg Praktijkonderwijs in Utrecht (vo)

Kennisbank artikelen over dit onderwerp:

Sanctieladder personeel

vomboAgressief gedragPedagogisch klimaatVeiligheidsbeleidToon nog 2 tags

De sanctieladder voor personeel is een hulpmiddel voor schoolleiders voor het ontwikkelen van gericht sanctiebeleid voor medewerkers.

Sanctieladder leerlingen

vomboAgressief gedragPedagogisch klimaatVeiligheidsbeleidToon nog 2 tags

Duidelijk én consequent optreden bij ongewenst gedrag zorgt ervoor dat ongewenst gedrag op school minder kans krijgt. Je maakt als schoolleiding duidelijk welk gedrag je wel en niet accepteert op school. Deze sanctieladder is een hulpmiddel voor het ontwikkelen van gericht sanctiebeleid op schoolniveau.

Aangifte doen in het onderwijs

povomboCriminaliteitAgressief gedragSeksuele grensoverschrijdingVeiligheidsbeleidToon nog 4 tags

Een goed aangiftebeleid maakt het schoolveiligheidsplan compleet. Het draagt bij aan de veiligheidsbeleving van medewerkers en leerlingen en zorgt dat je snel eenduidig kunt handelen op het moment dat het nodig is.

Sociale veiligheid van beleid naar praktijk

Op papier hebben de meeste scholen hun veiligheidsbeleid op orde. Dat blijkt uit rapportages van de Inspectie van het Onderwijs; bijvoorbeeld door de aanwezigheid van protocollen. Daarmee probeer je op school belangrijke veiligheidsissues zoveel mogelijk voor te zijn. Denk bijvoorbeeld aan (cyber)pesten, agressie tegen personeel en ander ongewenst gedrag.

Om leerlingen en personeel een veilige omgeving te bieden, heb je meer nodig dan plannen en protocollen op papier. Een sociaal veilig schoolklimaat ontstaat pas als afspraken en uitgangspunten ook zichtbaar en voelbaar zijn in het dagelijkse handelen van iedereen in de school: van directie tot leerlingen.

Verankering in de schoolorganisatie

Sociale veiligheid verankeren, betekent dat het een vanzelfsprekend onderdeel is van hoe je als school werkt. Het betekent dat het terugkomt in alle onderdelen van de schoolorganisatie. Denk aan de pedagogische aanpak in de klas, teamoverleggen, leerlingzorg, personeelsbeleid, schoolontwikkeling en kwaliteitszorg.

Een goede verankering vraagt om:

  • Een lerende organisatie: Werken aan veiligheid is nooit ‘af’. Je leert van ervaringen, bespreekt incidenten en kijkt samen wat beter kan. Dit vraagt een open cultuur waarin collega’s en leerlingen hun zorgen durven delen, en waarin je steeds opnieuw onderzoekt of het beleid nog werkt.
  • Leiderschap: Wat je als schoolleider of leraar doet en uitstraalt, bepaalt mede het schoolklimaat. Door samen te werken aan gedeelde waarden en normen – en die zichtbaar te maken in gedrag en handelen – geef je richting en duidelijkheid.
  • Een systematische aanpak: Het gaat om een continu cyclus van plannen, uitvoeren, evalueren en bijstellen. Inbedding in de totale pedagogische aanpak en schoolontwikkeling is een voorwaarde voor het creëren van sociale veiligheid.

Missie en visie

Evalueer de missie en visie van de school en/of het schoolbestuur waar de scholen onder vallen. Benadrukken ze, naast intellectuele vaardigheden, ook de ontwikkeling van sociale, emotionele, ethische en burgerschapsvaardigheden als prioriteit? Als dat niet zo is, zou je het volgende kunnen doen:

  • Herzie van de missie en visie waarin je een sociaal veilig schoolklimaat opneemt;
  • Stel een actieplan op voor schoolklimaatverbetering.

Visie heeft alleen betekenis als deze leeft in de praktijk. Dat vraagt om heldere afspraken, gedragscodes en gezamenlijke waarden. Met ons Digitaal Veiligheidsplan ondersteunen wij schoolbesturen en -teams met het inrichten en levend houden van het sociaal veiligheidsbeleid.

Evaluatie en verbetering schoolklimaat

Een sociaal veilig schoolklimaat vraagt om voortdurende aandacht. Het monitoren en evalueren van veiligheidsbeleving is daarom essentieel.

Wetsvoorstel vrij en veilig onderwijs

Volgens het wetsvoorstel vrij en veilig onderwijs moeten scholen jaarlijks gaan evalueren, onder andere op basis van:

  • De monitoring van de veiligheidsbeleving van leerlingen;
  • De veiligheidsbeleving van het personeel;
  • De registratie van veiligheidsincidenten;
  • De adviezen en het jaarlijks verslag van de vertrouwenspersonen.

De uitkomsten bespreek je met de medezeggenschapsraad en gebruik je om te verbeteren.

Mogelijke acties die voortvloeien uit het wetsvoorstel:

  • Het aanstellen van een veiligheidscoördinator: Dit zorgt ervoor dat er iemand binnen de school verantwoordelijk is voor het coördineren van het veiligheidsbeleid.
  • Werken met professionele leergemeenschappen (PLG’s): Dit zijn groepen collega’s die samen leren en werken aan het verbeteren van het schoolklimaat. Uit onderzoek blijkt dat PLG’s helpen bij het verbeteren van resultaten en het aanpakken van problemen op een praktische manier. Mogelijke stappen:
    • Creëer teams of PLG’s voor schoolklimaat, zowel op bestuurs- als op schoolniveau.
    • Laat deze groepen bestaan uit bestuurders en collega’s uit de praktijk.
    • Geef hen de kans om cursussen en bijeenkomsten bij te wonen over het nieuwste onderzoek naar schoolklimaat en wat dit betekent voor beleid en praktijk.
    • Laat hen meedenken over wat er beter kan en hoe de schoolleiding het beleid kan aanpassen.
  • Scholing en motivatie van personeel: Bied bijscholing aan over het verbeteren van het schoolklimaat. Geef medewerkers ook kansen en prikkels om actief mee te werken aan een fijne en veilige sfeer op school.

De rol van de leraar

Een veilige school begint bij mensen en hoe zij met elkaar omgaan. Vooral leraren zijn bepalend voor het schoolklimaat: zij staan dagelijks in contact met leerlingen en geven vorm aan de cultuur in de klas en daarbuiten. Daarom is het allereerst belangrijk dat je je als leraar hiertoe voldoende toegerust voelt.

Binnenkort verschijnen hier praktische tips en reflectievragen voor leraren. Die bieden concrete ondersteuning bij het vormgeven van sociale veiligheid in de praktijk.

Centraal staan daarin in ieder geval de elementen van een veilig schoolklimaat:

  • Schoolverbondenheid: Betrek leerlingen actief, signaleer wie zich buitengesloten voelt en stimuleer een sterk wij-gevoel.
  • Interpersoonlijke relaties: Investeer in persoonlijke, positieve relaties met én tussen leerlingen. Wees benaderbaar, consequent en een rolmodel.
  • Sociale normen en regels: Stel samen met leerlingen duidelijke gedragsregels op, geef het goede voorbeeld en beloon positief gedrag.
  • Professionele relaties: Werk aan vertrouwen en verbinding binnen het team.
  • Burgerschaps- en sociale vaardigheden: Gebruik dagelijkse situaties om deze vaardigheden structureel te oefenen.
  • Fysieke omgeving: Zorg voor een ordelijke, rustige leeromgeving waarin leerlingen zich prettig voelen.

De rol van de schoolleider

De schoolleider heeft een centrale rol in het verankeren van sociale veiligheid. Dat vraagt om leiderschap dat: richting geeft, ruimte biedt voor gesprek, koers houdt op gedeelde waarden, én reflectie stimuleert. Je faciliteert het vormen van een gedeelde visie op een veilig schoolklimaat, waarin aandacht is voor de elementen van een veilig schoolklimaat. Zie daarvoor ook de infographic over het vergroten van sociale veiligheid.

Om tot een gezamenlijke visie te komen, onderzoek je samen met je team wat er nodig is om dat te realiseren. Dit doe je door samen in kaart te brengen hoe het nu gaat binnen jouw school. Wat gaat al goed en waar schuurt het nog?

Je maakt ruimte voor gesprekken over onderliggende waarden en overtuigingen. Deze zijn essentieel voor het bereiken van consensus en draagvlak. Gezamenlijke basiswaarden en een gedragen gedragscode vergroten de kans op eenheid binnen het team.

Is de visie eenmaal bepaald, dan volgt de vertaalslag naar concreet beleid. Leg gemaakte afspraken vast in een plan dat richting geeft aan de uitvoering. Hiervoor kun je gebruik maken van ons Digitaal Veiligheidsplan. Dat is een gratis, digitaal instrument om je veiligheidsplan vorm te geven. Dit plan maakt het voor je team duidelijk hoe alle onderwijsprofessionals binnen de school handelen.

Zorg tot slot dat de visie en afspraken breed bekend zijn: bij het team, leerlingen en ouders. Duidelijke communicatie versterkt betrokkenheid en voorkomt misverstanden. Dit gaat verder dan het opnemen van de afspraken in de schoolgids. Bespreek het bijvoorbeeld in het team en neem het mee in de startgesprekken met ouders. Spreek onderling ook verwachtingen uit.

Implementatie: rol schoolleider blijft cruciaal

Ook tijdens en na de invoering van beleid blijft jouw rol als schoolleider belangrijk. Jij bent degene die koers houdt, ondersteunt en het goede voorbeeld geeft. Zorg dat je hierbij aandacht hebt voor:

  • Koers bewaken: Je bewaakt de balans tussen enerzijds: ruimte voor het gesprek en anderzijds: het vasthouden aan de kernwaarden van de school, zoals respect, veiligheid en inclusie. Die waarden vormen het kompas, ook in onzekere tijden.
  • Erkennen en ondersteunen: Signaleer wat er leeft binnen je team en speel daarop in. Denk bijvoorbeeld aan zorgen die er leven, emoties, handelingsverlegenheid. Het is namelijk ook belangrijk om als schoolleider jouw team op weg te helpen en achter ze staan.
  • Voorbeeldgedrag tonen: Het gedrag van jou als schoolleider is voorbeeldgedrag voor het team. En het gedrag van de leraar is dat op zijn beurt voor leerlingen. Leef voor wat je van anderen verwacht.
  • Verbinden: Zoek actief de samenwerking op met ouders, buurtorganisaties en externe professionals. Sociale veiligheid is een gezamenlijke verantwoordelijkheid.

Wil je meer praktische handvatten hoe je als schoolleider kunt sturen op een veilig schoolklimaat? Lees onze tips.

Lees meer

Wil je meer informatie over werken aan een veilige schoolcultuur? Lees dan ons artikel Werken aan een veilige schoolcultuur.

Kennisbank artikelen over dit onderwerp:

Veiligheidsbeleid: een zaak van de MR

povoVeiligheidsbeleid

Schoolveiligheidsbeleid is in eerste instantie de verantwoordelijkheid van het schoolbestuur en de schooldirectie. In dit artikel lees je welke rol de medezeggenschapsraad kan spelen binnen het sociale veiligheidsbeleid van school.

Politie als partner in schoolveiligheid

povomboCriminaliteitCalamiteitenVeiligheidsbeleidToon nog 3 tags

Schoolveiligheid is primair een zaak van de school zelf. Dat betekent niet dat de school er helemaal alleen voor staat. Er zijn zaken waarbij de school samen kan of zelfs moet werken met de politie. In dit artikel zetten wij de belangrijkste zaken voor een goede samenwerking tussen school en politie op een rij.

Omgaan met klachten op school

povomboVertrouwenswerkklachtToon nog 2 tags

Ouders, leerlingen en personeel hebben het recht om te klagen. Dit klachtrecht is zelfs wettelijk vastgelegd (Kwaliteitswet 1998). Wat houdt dit in?

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Creëer een sociaal veilige sfeer op school

Adviespunt

Heb je een vraag of wil je persoonlijk advies over sociale veiligheid op school?

Neem dan contact op met ons Adviespunt.

Bel: 030 285 66 16

Mail: adviespunt@schoolenveiligheid.nl

Adviespunt

Heb je een vraag of wil je persoonlijk advies over sociale veiligheid op school?

Neem dan contact op met ons Adviespunt.

Bel: 030 285 66 16
Mail: adviespunt@schoolenveiligheid.nl

Nieuwsbrief

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en ontvang actuele informatie over sociale veiligheid op school.

Meld je aan

Nieuwsbrief

Wil je op de hoogte blijven van actuele ontwikkelingen rondom sociale veiligheid op school?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!

 

Meld je aan